Stor almen boligrenovering måtte genopfinde sig selv

På renoveringen af Lundevænget i København gav mødet med det murede byggeri så store udfordringer, at samarbejdet næsten gik i stå. En ny tilgang til renovering fik igen skred i sagerne.
Den store renovering var udfordret af tidligere tiders mangel på ensarted løsninger. Pressefoto: Enemærke og Petersen.
Den store renovering var udfordret af tidligere tiders mangel på ensarted løsninger. Pressefoto: Enemærke og Petersen.

– Bygningernes tilstand var noget ringere, end vi havde forventet.

Sådan fortæller projektchef Lars Lynge Nielsen fra Enemærke & Petersen om det syn, der ventede dem, da beboerne i en af Lundevængets blokke var fraflyttet og entreprenøren kunne fjerne vægge og gulv.

– Det er muret byggeri fra 30’erne, hvor hver etage er bygget op omkring et bjælkelag, og hver bygning er bygget af forskellige bygmestre. Det betød, at vi stod med bjælkelag, der var lagt helt forskelligt fra etage til etage og at vores lodrette rørføring af el, VVS og ventilation skulle genprojekteres for hver enkelt etage, siger projektchefen.

De forskellige bjælkelag blev en af de centrale problemstillinger i byggeprocessen.

– Ved en almindelig forregistrering af bygningernes tilstand bor beboeren hjemme, og så kan man jo ikke brække gulvet op og rive væggene ned. Variation er en af de store udfordringer ved det murede byggeri, fordi det stammer fra en tid, hvor man så stort på at lave ensartede løsninger, fortæller Lars Lynge Nielsen, som medgiver, at samarbejdet mellem parterne på Lundevænget blev svært på grund af udfordringerne.

– I en længere periode havde vi ikke de sjoveste møder, vi blev hver især rettighedsbaserede og arbejdede ikke efter vores fælles interesser, siger projektchefen.

En fælles opgave

Løsningen for samarbejdet på Lundevænget startede med en fleksibel bygherre hos Fsb.

– Jeg blev jo nødt til at tænke: Hvad er den fælles opgave her? For jeg kunne se, at vi var på vej ind i en dyr voldgift. Som bygherre valgte vi i stedet at acceptere at betale nogle ekstra penge, som vi ikke havde regnet med, fordi vi kunne vinde meget mere på den lange bane. Det var en svær erkendelse i situationen, men i dag har vi en velfungerende byggesag med et godt psykisk arbejdsmiljø, siger Flemming Dam-Nielsen, der varetager bygherrefunktionen hos Fsb

– Det kompromis har faktisk vist sig at være godt købmandskab, tilføjer han.

Hos rådgiverne fra Rambøll er der stor ros til alle parter i sagen.

– Alle parter har haft en villighed til at lytte til fornuftens stemme og se tingene i et større perspektiv – og så starte på en frisk ud fra de forhold, vi nu engang er blevet mødt med. Det har været enormt forfriskende i forhold til, hvordan parterne i byggeprojekter ellers kan male sig op i hver deres hjørne. Vi har fået smidt de fordomme, der kan opstå mellem entreprenør og rådgiver over bord og koncentreret os om det gode samarbejde og gentænkning af processer. Og det har faktisk vist sig at være den bedste måde at pleje sine særinteresser på. Jeg kan varmt anbefale, at dette bliver et eksempel til efterfølgelse, siger projektchef Jesper Møller fra Rambøll.

Gentænkte renoveringsprocessen

Byggeteamet gik nu i gang med at gentænke renoveringsprocessen og Lars Lynge Nielsen fik mere fleksibilitet fra bygherre og rådgiver på det tidspunkt, hvor boligernes vægge og gulv åbnes op.

– Det er her, vi opdager de udfordringer, som ikke er blevet registreret på forhånd. Derfor skal alle byggeriets parter være klar til at indarbejde de nye udfordringer i projektet, når boligerne lukkes op og være klar til at arbejde sammen om mulige løsninger, siger Lars Lynge Nielsen.

Byggeriets parter fik også senere i processen hjælp fra konsulenthuset Bedre Byggeprocesser.

– Det skulle vi måske have gjort endnu tidligere, siger Lars Lynge Nielsen om processen, hvor man på baggrund af en workshop fik udarbejdet en proceskontrakt for samarbejdet mellem parterne på Lundevænget.

– Proceskontrakten indeholder vores fælles målsætninger, den sætter regler for god kommunikation og godt samarbejde og sætter rammer for møder. Den giver alle os på byggesagen et fælles sprog, fortæller Lars Lynge Nielsen.

En måned foran tidsplan

I dag kører renoveringen af Lundevænget efter et fast taktslag og samarbejdet er sat i system.

– Vi har stadig en konsulent fra Bedre Byggeprocesser, som sender os en temperaturmåling, vi skal udfylde en gang om måneden for at sikre, at de aftaler, vi har indgået, overholdes. Derefter er han med på et møde, hvor han tager debatten om udfordringerne, så den ikke styres af en part i sagen, siger Lars Lynge Nielsen.

– Det er en sejr at stå her i dag og have et godt samarbejde alle parterne imellem og endda kunne sige, at vi lige nu er en måned foran tidsplanen på renoveringen. Især når udgangspunktet var så svært, slutter Lars Lynge Nielsen.

Relateret indhold