Kører man på E45 Østjyske Motorvej er der en glædelig nyhed.
Vedarbejdet på 22 kilometer af strækningen mellem Vejle og Skanderborg slutter inden for en måned – formentlig.
Sådan lyder det fra Vejdirektoratet.
– Vi har allerede åbnet for de ekstra spor mellem Ejer Bavnehøj og Skanderborg, og nu går vi så ind i en periode, hvor vi kan åbne flere og flere kilometer færdig motorvej med 130 km/t, siger projektchef i Vejdirektoratet John Kjærsgaard.
Motorvejsudbygning færdig et år før tid
I første omgang er det en strækning på 7 kilometer med nu 6 spor, der åbner mellem Horsens og Ejer Bavnehøj. Den næste 15 kilometer strækning skulle gerne stå klar inden for en måned.
– Det glæder mig meget, at vi nu kan give motorvejen tilbage til trafikanterne, siger John Kjærsgaard.
Hele udvidelsen færdig før tid
Hvis den ny plan lykkes, mangler kun to mindre dele af strækningen at blive færdige, før al vejarbejde mellem Vejle og Skanderborg er væk.
Disse to skulle også være færdig inden året er omme, ifølge Vejdirektorat.

I så fald kan trafikanterne på motorvejen altså helt vinke farvel til vejarbejde inden 2027 – hvor det ellers først skulle stå klar.
Entreprenør vinder første etape af motorvejsudvidelse for 650 mio.
Anlægsprojektet vil dermed kunne levere noget så sjældent som at være færdig flere måneder før tid.
I Vejdirektoratet mener de, at de positive takter skyldes et stærkt samarbejde med entreprenøren på projektet.
– Vi har haft et rigtig godt samarbejde med vores entreprenører på projektet. Det betyder, at vi kan åbne før først planlagt og også indenfor den økonomiske ramme, som vi har fået, slutter projektchefen.
