Når man som Skanderborg Kommune har en 23 meter bred Adelgade og et skrånende Kulturtorv at arbejde med, er der plads til at tænke store og grønne tanker. Når man så finder ud af at ensrette biltrafikken i Adelgade, får man endnu mere plads til at skabe brede gaderum og dermed gågadestemning på begge sider af kørebanen.
Det og grønne bede og træer, der giver læ og skærmer mod trafikken, er resultatet af arbejdet med et dispositionsforslag, som Lytt Architecture står bag i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma Trafikplan og Skanderborg Kommune. Det forslag er nu blevet vedtaget i kommunens Økonomi- og Erhvervsudvalg.
– Det er ingen hemmelighed, at det gennem årene har knebet med at finde den ideelle løsning for Adelgade. Med projektet her sætter vi barren højt i forhold til at skabe en midtby, som byder på oplevelser, og som man har lyst til at opholde sig i, siger borgmester Frands Fischer og fortsætter:
– Det giver rigtig god mening at tænke Kulturtorvet ind i planerne, så vi får et attraktivt samlingssted i midtbyen og bedre mulighed for at skabe sammenhæng fra Adelgade til Kulturhuset og Bybadet.
Det er også Lytt Architecture, der står bag det nye design af Vesterbro Torv i Aarhus og af Plusset i Herning.
Bedre fremtidig sammenhæng
Det er den sydlige del af Adelgade, der skal ensrettes, men der er i projektet lagt op til, at udformningen af gaden på et senere tidspunkt kan videreføres til den nordlige del af gaden, så der skabes en god sammenhæng og udvikling i hele gadens længde.
Formand for Klima-, Miljø- og Planudvalget, Claus Leick:
– Man kan blandt andet forvente mere grøn bevoksning og træer, som giver mulighed for ophold og læ gennem gaden. Samtidig bliver der mere plads til cyklister, og vi kommer til at have fokus på bæredygtighed eksempelvis gennem brug af lokale genbrugsmaterialer til noget af belægningen, siger han og tilføjer:
– Det er vigtigt, at Adelgade bliver tilgængelig for alle. Det stiller også krav til belægningen, og vi kommer eksempelvis ikke til at bruge toppede brosten, som er svære at gå eller cykle på, og som larmer ved bilkørsel.
Næste skridt er detailprojekteringen. Herefter skal der gennemføres en udbudsproces, og går alt efter planen begynder anlægsarbejdet i 2025.