Danfoss-bro løser ikke Storebæltsbroens sårbarhed

Formanden for Kattegatkomiteen venter spændt på, at regeringen opfylder sit valgløfte om en Kattegatanalyse.
En erhvervsgruppe på Als vil supplere Alssundbroen med en 11 kilometer lang bro til Fyn. Foto: Colourbox.
En erhvervsgruppe på Als vil supplere Alssundbroen med en 11 kilometer lang bro til Fyn. Foto: Colourbox.

En gruppe interessenter fra erhvervslivet og den politiske verden i Sønderjylland med Danfoss-ejer Jørgen Mads Clausen i spidsen vil forsøge at få politikerne på Christiansborg til at sætte gang i anlægget af en ny cirka 11 kilometer lang fast forbindelse mellem Fyn og Als, hvor der i dag findes en færgelinie.

Det kommer ikke bag på formanden for Kattegatkomiteen, tidligere miljø- og trafikminister Jens Kampmann, der til Dagens Byggeri siger, at en sådan forbindelse, hvis den blev realiseret, ville kunne komme i vejen for en Kattegatforbindelse. Og han mener fortsat, at “den fjerde forbindelse” – den faste forbindelse over Kattegat – vil være den rigtige løsning. De tre andre forbindelser er Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og Femernforbindelsen:

Kattegatforbindelsen er den naturlige udbygning, der også aflaster Storebælt, som udgør en meget sårbar del af infrastrukturen.

Jens Kampmann Formand for Kattegatkomiteen

– Den fjerne forbindelse skal gå mellem de to store befolkningskoncentrationer i hovedstadsområdet og Aarhus-området. Der er ikke andre forbindelser med de forudsætninger, forklarer Jens Kampmann.

Landstrafikmodel forsinket

Han henviser i øvrigt til, at der allerede i forbindelse med regeringsgrundlaget forelå et løfte om at udarbejde en analyse omkring samfundsøkonomien i en fast Kattegatforbindelse, men at den har ladet vente på sig, fordi Landstrafikmodellen ikke er klar endnu.

– Landstrafikmodellen er forsinket flere år. Men nu siges det med stor sikkerhed, at analysen snart vil være færdig. Jeg forventer, at analysen entydigt vil vise, at en Kattegatforbindelse både privat- og samfundsøkonomisk vil være særdeles rentabel, siger Jens Kampmann, der i øvrigt ikke mener, at Togfonden med dens timemodel vil være en barriere for en fast Kattegatforbindelse.

Argumentatorisk sten

– Det er til gengæld vigtigt at få afklaret Kattegatforbindelsen, før man lægger sig fast på en række andre store infrastrukturinvesteringer. Det sidste halve år har man kun snakket Femern, Femern og Femern. Nu er den så afklaret på dansk side. Så mangler vi kun det samme fra tysk side. Nu er den sten argumentatorisk ryddet af vejen, så nu kan kræfterne samles om Kattegat. Får vi en Kattegatforbindelse, skal der ske én form for udbygning af infrastrukturen i Jylland. Kommer den ikke, er det en anden udbygning. Kattegatforbindelsen er den naturlige udbygning, der også aflaster Storebælt, som udgør en meget sårbar del af infrastrukturen, slutter formanden for Kattegatkomiteen.

Relateret indhold