Mange skoler har dårlig luftkvalitet

Arbejdstilsynet har klare anbefalinger til indeklimaet i de danske institutioner. Årsagen er, at mange skolebørn sidder i miljøer, der påvirker trivsel, koncentration og indlæring.
På mange skoler er CO2-koncentrationen to til fire gange over anbefalingerne. Pressefoto.
På mange skoler er CO2-koncentrationen to til fire gange over anbefalingerne. Pressefoto.

Om luftkvalitet

  • Arbejdstilsynet anbefaler optimering af indeklimaet ved en CO2-koncentration på 1000 ppm og giver påbud ved 2000 ppm og derover. For nye skolebyggerier gælder et bygningsreglement, der har en lovbefalet maksværdi på 1000 ppm. De fleste af landets skoler er bygget før 1980, og reglerne gælder derfor ikke for dem.
  • Skolerne kan vinde stort ved at tage anbefalingerne alvorligt og forbedre ventilationen. Ifølge DTU’s undersøgelser vil elevernes præstationsevne typisk øges 5-10 procent, når ventilationen forbedres.

Indeklimaforholdene på mange skoler halter, og det forringer børnenes indlæringsevne og trivsel. Selv om arbejdstilsynet stiller krav til indeklimaet på skoler og institutioner, indfrier mange danske institutioner dem ikke. Ifølge undersøgelser foretaget af DTU har op mod halvdelen af landets skoler ikke tilstrækkelig ventilation, og derfor er skolerne blevet et særligt indsatsområde, hvor dårlig luftkvalitet kan føre til et påbud fra Arbejdstilsynet. Det skriver det rådgivende arkitekt- og ingeniørfirma Constructa i en pressemeddelelse.

– CO2-niveauet er langt højere end de anbefalede retningslinjer, der ligger på maks 1000 ppm. I mange klasseværelser er koncentrationen endda to til fire gange så høj, siger lektor på DTU, Jørn Toftum.

Bedre skoledag

Den CO2-fyldte luft bærer gener med sig i form af træthed, koncentrationsbesvær, nedsat indlæring og generel utilpashed hos lærere og elever.

Constructa har i de senere år fokuseret på indeklimaproblemerne rundt om i klasselokalerne. Virksomhedens nyudviklede helhedsløsning til indeklimaoptimering og forbedring af luftkvaliteten har hjulpet mange skoler til bedre trivsel.

– Rigtig mange skoler kunne trænge til at optimere indeklimaet, så børnene får en god skoledag med bedre læringsrum og miljøer. Vi undersøger indeklimaet på skolen, resultatet analyseres ned i mindste detalje af vores tværfaglige tegnestue, og vi finder derudfra den helt rigtige løsning, siger Frank Sejersen, der er tegnestuechef i Constructa.

Plads til undervisning

I Silkeborg Kommune har man taget konsekvensen af indeklimaforholdene og renoveret foreløbig syv skoler, og her har Constructa blandt andre hjulpet Frisholm Skole til bedre luftkvalitet. Her kan Skoleleder Janne Mylin mærke et forbedret indendørs miljø og hæfter sig ved, hvor ubesværet forløbet har været.

– Det var en fantastisk proces, fordi hverdagen på skolen kørte parallelt med renoveringen. Mange mennesker skulle fungere i samme ramme samtidig, men der har været stor fleksibilitet og overskud undervejs, så der både var plads til undervisning, leg og renovering på samme tid, siger Janne Mylin.

Relateret indhold