Mercedes-Benz eSprinter
- Opladning: 80 Kw lader er standard i Danmark. Afhængig af ladeeffekt tager det helt ned til blot 25 minutter at oplade batteriet fra 10 til 80 procent.
- Rækkevidde: Op til 150 km (WLTP)
- Leasing: Fra 4.645kr/md for en eSprinter 312 FWD 3p A2 H2.
- Engangsydelse: 35.000 kr.
- Leasingperiode: 48 måneder med 20.000 km. pr. år.
- EQ Ready app: Er din forretning klar til elektrisk kørsel? Download vores app og se, om dit kørselsbehov kan dækkes af en eVan.
- Download EQ Ready app her.
Op mod jul leverede Mercedes-Benz Danmark 25 eksemplarer af den el-drevne varebil eSprinter til PostNord – lige i rette tid til julehandlen. Og på europæisk plan blev der lukket en aftale om levering af 1.800 eSprintere og eVito’er til Amazon i England og Tyskland, hvilket i øvrigt er en af de største ordrer på el-varebiler, som en europæisk bilproducent endnu har modtaget.
– Det er navnlig gennem det seneste år, vi har oplevet, at det ikke længere kun er os som bilproducenter, der skubber på den grønne udvikling. Også markedet viser betydelig interesse for elvarebiler. Det mærker vi i form af større efterspørgsel og et stigende antal henvendelser. Her er det ikke mindst egrocery-segmentet og kurérvirksomhederne, der er fremme i skoene i ønsket om at reducere deres CO2-aftryk, siger Louise Klink Raaschou, der er salgschef hos Mercedes-Benz Vans.
På den anden side af udbyderne står for eksempel kommunerne – og det offentlige i øvrigt – med ønsker om i større og større omfang at købe varer og serviceydelser hos de mest miljøbevidste virksomheder.
Krav i udbudsmaterialer
– Et godt eksempel er el-installatørvirksomheden EL:CON, der i år har købt en række eVito’er for blandt andet at styrke deres markedsføring og grønne profil i forhold til både medarbejdere og det offentlige, som de udfører en del opgaver for.
– I tråd med dette ser vi herhjemme flere og flere eksempler på, at der i udbudsmaterialet stilles krav om, at hele eller en del af leverandørens flåde er CO2-neutral, forklarer Louise Klink Raaschou.
– Vi er både stolte af og glade for, at vi desuden har fået henvendelser fra flere andre danske virksomheder, som er meget interesseret i at få leveret eSprintere.
Ambitiøse mål om elektrisk mobilitet
– Når markedet er inde i en sådan udvikling, er det jo vigtigt, at vi som producent er klar til at levere de produkter, som et stigende antal kunder efterspørger.
– Mercedes-Benz er med en total investering på omtrent 2,1 milliarder euro i nye fabriksfaciliteter på forkant med denne udvikling.
– Vores ambition er at kunne tilbyde ét elektrisk alternativ i hvert segment, og vi er godt på vej. Inden for el-drevne varebiler taler vi om modeller i segmenterne small, mid-size og large. Modellerne eVito og eSprinter er henholdsvis mid-size og large, og i small-segmentet vil vi senere kunne tilbyde modellen eCitan, fortæller Louise Klink Raaschou og tilføjer:
– Desuden har vi den el-drevne minibus eVito Tourer, der ikke kun henvender sig til taxavognmænd, men også til familier med behov for ekstra plads. Luksusudgaven af Vito hedder V-klasse, og dennes el-version, EQV, blev introduceret i Danmark efter sommerferien sidste år. Den fik en rigtig god modtagelse, og allerede ved udgangen af året havde den rundet et halvt hundrede indregistreringer i Danmark.