Bravidas danske forretning fortsætter den positive udvikling

Bravida-koncernen har i dag offentliggjort sit regnskab for første kvartal 2025, og i Danmark fortsatte de positive tendenser, hvor lønsomheden steg betragteligt.
Adm. direktør Christian Alsø, Bravida Danmark, glæder sig over det danske resultat for første kvartal, som koncernen præsenterer i dag.

I første kvartal 2025 steg nettoomsætningen i Bravida Danmark med 5 % til 1.708 (1.633) MSEK. Nettoomsætningen i installationsforretningen faldt med 5 %, mens serviceforretningen steg med 16 % og udgjorde 49 (44) % af den totale nettoomsætning. Den organiske vækst udgjorde 5 %, og valutaeffekter påvirkede marginalt.

Det viser det netop offentliggjorte regnskab for første kvartal 2025.

Læs også

Efter et år som Bravida-direktør: Vi vinder margin, men vores ansvar rækker længere end bundlinjen

Tallene viser også, at EBITA steg med 44 MSEK og udgjorde 60 (16) MSEK, EBITA-marginen forbedrede sig og udgjorde 3,5 (1,0) %. Virksomheden oplyser, at den positive resultatudvikling skyldes forbedret lønsomhed i både installations- og serviceforretningen.

Derudover steg ordreindgangen med 4 % og udgjorde 2.082 (1.998) MSEK. Ordreindgangen vedrører mindre og mellemstore installationsprojekter og service. Ordrebeholdningen var ved udgangen af kvartalet 2 % lavere end samme periode sidste år og beløb sig til 4.080 (4.151) MSEK. I kvartalet steg ordrebeholdningen med 142 MSEK.

Læs også

Bravida åbner kontor i lufthavnen: De bedste samarbejder bygger på tillid, og det kræver tilstedeværelse

– Jeg glæder mig over det danske resultat for første kvartal, som vi præsenterer i dag. Vi er i gang med en transformation af den danske forretning, og at vi leverer en betydelig forbedret margin samt en stigning i ordreindgangen viser, at de initiativer, vi har iværksat, virker. Vi ser fortsat, at kvaliteten af vores ordrebog er markant stærkere, hvilket er et resultatet af, at vi har været mere kritiske i forhold til, hvilke projekter og samarbejdsformer vi indgår i, siger adm. direktør Christian Alsø, Bravida Danmark.

– Samtidig fortsætter vi de positive tendenser ift. at vinde flere serviceprojekter med øget margin. Alt i alt har vi et godt momentum i markedet og får god feedback fra vores kunder. Det vil vi fortsætte med at bygge på fremadrettet. Tak til alle kollegaer, som hver dag leverer en stærk indsats for vores kunder, tilføjer han.

Betydeligt bedre aktivitet på markedet

Regnskabet viser også, at den samlede nettoomsætning for koncernen faldt med 5 % og landede på 6.888 (7.275) MSEK. Ordrebeholdningen beløb sig til 15.586 (17.835) MSEK. EBITA for 1. kvartal steg 4 % til 307 (294) MSEK, hvilket resulterede i en EBITA-margin på 4,5 (4,0) %. Cashflowet fra den løbende drift udgjorde 280 (399) MSEK.

– Jeg er tilfreds med, at vi i et udfordrende marked kan øge både margin og indtjening trods synkende omsætning. Margin før volumen gennem en nøje udvalgte projekter samt omkostningskontrol gør, at vi lykkes med at øge marginen i samtlige lande. Jeg vurderer, at efterspørgslen på service vil forblive stabil. Videre bemærker jeg en betydeligt bedre aktivitet på markedet med flere forespørgsler og interessante diskussioner, særligt inden for infrastruktur, siger Bravidas koncernchef, Mattias Johansson.

Læs også

1,4 km kabel: Bravida vinder opgave på Frederiksberg til 86 millioner

– Vores danske forretning fortsætter med at udvikle sig i en positiv retning. I kvartalet forbedredes lønsomheden betydeligt og i tråd med mine tidligere kommunikerede forventninger. Vi har også organisk vækst i kvartalet gennem en stærk vækst i serviceforretningen. Jeg forventer en successiv forbedring af lønsomheden, hvor nye ordrer har god margin, og vi øger serviceomsætningen. Der udestår dog nogle ulønsomme projekter i ordrebogen, som skal afsluttes i 2025, men min vurdering er, at vi nu har et robust og lønsomt fundament at stå på i den danske virksomhed, siger Mattias Johansson.

Relateret indhold