Træ vinder i højere grad indpas som materiale i den danske byggebranche. Men det er vigtigt, at hele forsyningskæden følger trop, hvis træbranchen skal være grøn, lyder det fra træproducenten Frøslev Træ, som i den henseende satser på at implementere grønne initiativer i hele produktionen.
Man har netop vedtaget kun at anvende genbrugsplast og eltrucks – og dermed er man godt på vej til at gøre industrien grønnere. Jørgen Johansen, der er produktionschef ved Frøslev Træ, uddyber:
– Der er ingen tvivl om, at træ er et bæredygtigt materiale, men det kan ikke stå alene. Pakker man for eksempel træet ind i plastik, udlignes en del af de bæredygtige gevinster, som træets egenskaber ellers bidrager til. Vi mener, det er vigtigt, at ikke kun vores slutprodukter, men også hele det bagvedliggende produktionsapparat er bæredygtigt, og derfor har vi kigget dette efter i sømmene.
Genbrugsplast er vejen
Det store, grønne fokus betyder, at træproducenten nu er i gang med at implementere initiativer i hele forsyningskæden, der skal sikre, at alle hjørner af virksomheden arbejder mod det samme mål om bæredygtighed. Et af de nye initiativer er, at al virksomhedens plastikemballage skal være af genbrugsplast.
– Plastik i naturen diskuteres meget i øjeblikket, da vi har et kæmpe overforbrug, som havner de forkerte steder. Vi synes, det er vigtigt, at vi genbruger så meget som overhovedet muligt. Ikke mindst på grund af de kommende generationer. Derfor er al den plastikemballage, som vi anvender fra medio marts og fremefter, af genbrugsplast, fortæller Jørgen Johansen.
Grønne fremtidsplaner
Foruden plastik har Frøslev Træ valgt at vinke farvel til en af de helt store syndere i klimaregnskabet: De store dieseltrucks. El er et skridt i den rigtige retning.
– Vi har været nødt til at omlægge hele vores tankegang i forhold til at køre trucks. Nu kan vi ikke længere tanke på hvert gadehjørne, og vi skal derfor være sikre på, at vi kan skaffe strøm nok hjemmefra. Derfor har vi bygget en helt ny hal på 1000 kvadratmeter for at få plads og strøm nok til at oplade de mange nye trucks. Derudover har det været vigtigt med en god batterilevetid, så de eldrevne trucks kan klare opgaven uden at skulle lade hele tiden. Og det har ikke været helt ligetil, forklarer Jørgen Johansen.
Virksomheden står nu med 45 trucks, hvoraf kun to endnu kører delvist på diesel på grund af deres størrelse. De resterende 43 er ren el. Og der er flere grønne initiativer undervejs. Næste projekt er, at al vores maling skal være Svanemærket.
– Vi er meget tæt på at være i mål og regner med, at det sker i løbet af 2020, lyder det fra Jørgen Johansen.