Tunnelbanan, metroen i den svenske hovedstad, skal forlænges til forstaden Nacka. Den nye endestation, “Nacka C”, kommer til at danne omdrejningspunkt i et vigtigt nyt trafikknudepunkt for offentlig transport i området, for i samme forbindelse skal der anlægges en stor ny underjordisk busterminal.
Desuden omlægges og overdækkes Värmdöleden – en hovedvej, der løber fra Stockholms centrum gennem Nacka og videre østpå mod den stockholmske skærgård.
Ovenpå det hele – på det nye overdækkede trafikknudepunkt – skal der anlægges parker, byrum og boliger. Det nye byområde kommer til at hedde Mötesplats Nacka og bliver byens nye centrum.
Kompleks byudviklingsopgave
Det danske arkitektfirma Dissing+Weitling skal tegne helhedsplanen for Mötesplats Nacka sammen med ÅF, som er et af Sveriges største rådgivende ingeniørfirmaer.
– Det bliver en spændende udfordring at være med i en så kompleks byudviklingsopgave, hvor vi får mulighed for at kombinere tegnestuens kompetencer inden for planlægning og udformning af velfungerende infrastruktur og attraktive byrum. For os er det et naturligt skridt på vejen i forhold til at arbejde mere helhedsorienteret med integrerede mobilitetsløsninger for forskellige typer brugere i komplekse bymæssige sammenhænge, siger Jesper Henriksen, partner i Dissing+Weitling.
Omfattende omdannelse af Nackas centrum
Projektets samlede anlægsbudget bliver på omkring en milliard svenske kroner, og arbejdet forventes at løbe hen over de kommende tre år.
Langt den største del af projektet skal udføres i løbet af de første par år. Projektet gennemføres i samarbejde mellem Nacka Kommune, Trafikförvaltningen, svarende til Trafikstyrelsen i Danmark, og Trafikvärket, som svarer til Vejdirektoratet.
– Ved Mötesplats Nacka river vi bymæssige barrierer ned, knytter bydele sammen og giver borgerne en bedre rejseoplevelse. Vi skaber et attraktivt byområde, som både i sin funktion, udformning og beliggenhed bliver Nackas naturlige centrum, udtaler Anna-Maria Erlandsson, ansvarlig projektleder hos Nacka Kommune.
Projektet skal efter planen stå færdigt i 2025.