Lige midt imellem Frederiksberg, Valby og Vesterbro ligger Københavns nye bydel, Carlsberg Byen. Her skyder både boliger, institutioner, kulturliv, arbejdspladser og grønne områder frem, og Pihlkonsortiet bestående af M.J. Eriksson, LM Byg og Pihl & Søn er i fuld gang med at sætte deres aftryk på byudviklingen.
Læs også: LM Byg: Stort potentiale i lukkede råhuse
I totalentreprise opfører konsortiet 31.400 m2 boliger og erhverv samt p-kælder i et centralt og roligt hjørne af bykvarteret, som vil fremstå som en naturlig forlængelse af de historiske omgivelser. Det er Udviklingsselskabet Carlsberg Byen, som er bygherre på projektet.
Det store byggeri består af det 80 meter høje Carls Tårn samt karréerne, Nebelong Hus og Olivia Hus. Byggeriet, der forventes færdigt i 2024, rummer 263 nye boliger samt kontorer og butikslejemål. Hertil kommer 210 p-pladser og 1.200 cykelpladser i kælderen.
En af de førende specialister inden for råhuse, LM Byg, har flere store projekter bag sig – bl.a. kom selskabet for nyligt i mål med det 60.000 m2 store råhus til Rigshospitalets nye børnehospital. Nu står så endnu et markant råhus færdigt, og det er tilmed det højeste råhus, virksomheden har opført nogensinde:
– Det er ikke bare det højeste tårn i vores historie, men også et kompliceret byggeri, da der er meget trænge byggepladsforhold, fortæller adm. direktør Frank Aarslew-Jensen og uddyber:
– Det stiller krav til logistik og planlægning, hvilket er en spændende udfordring, som vi hver dag har stort fokus på. Det er en ære at få lov til at medvirke til udviklingen af Københavns nye bydel og sætte vores aftryk på det historiske område og på Københavns skyline.
Støbemetode gav flow og sparede tid
På Carls Tårn skal de første seks etager rumme erhverv, og de resterende 16 etager skal bestå af boliger. Tårnet er opført med en kerne, som indeholder trappe, elevator og installationsskakt. På tårnet har LM Byg benyttet sig af et særligt forskallingssystem til at opføre det høje råhus – et såkaldt klatresystem.
Traditionelt støber man kerne og dæk en etage ad gangen, men ved højhusbyggeri kan denne fremgangsmåde være en ulempe, da støbeforme til vægge i kernen skal fjernes, hver gang de er støbt for at kunne støbe dækket. Det giver en del flyttearbejde, som både er tungt og tidskrævende.
Ved højhusbyggeri, hvor der er mange gentagelser, kan man med fordel støbe på en alternativ måde for at undgå at fjerne formene hele tiden og dermed få mere flow i processen og mindre tidsforbrug. En af måderne er klatrestøbning, og netop den metode har LM Byg gjort brug af under opførelsen af Carls Tårn.
Læs også: LM Byg udnævner ny direktør: Potentialet er til meget mere
Ved klatrestøbning laver man et interimsdæk, der sidder fast på nogle store beslag på kernens vægge, og herpå står støbeformene til kernen. På den måde er formen uafhængig af betondækket, og de to processer – støbning af kerne og dæk – kan køre på samme tid uafhængig af hinanden, og det betyder ca. en halvering af arbejdstiden. En forudsætning for at bruge klatresystemet er dog, at kernen skal være fire etager længere fremme end dækket med et klatresystem.
Når højden hurtigere end planlagt
På Carls Tårn er alle boligetagerne ens, og produktionen af disse har derfor mindet om en industriproduktion, hvor LM Byg løbende har optimeret deres arbejdsgange, så opførelsen af råhuset både blev hurtigere og enklere. Udover klatresystemet har entreprenøren designet formene til, at de kan montere elementer inde i kernen, uden at skulle fjerne klatresystemet – igen for at spare tid.
– Vi har nået højden på tårnet hurtigere end oprindeligt planlagt. Udover klatresystemet har vi også optimeret processen ved at gentage processerne, så vores håndværkere er blevet dygtigere og hurtigere – opdelt i væg- og dækhold. De er simpelthen blevet så meget specialister, at de har formået at fjerne al spildtid. På Carls Tårn har vi ved løbende at forfine og optimere byggeprocesserne reduceret byggetiden med 30 % pr. etage, fortæller Frank Aarslew-Jensen.
Største støbning i LM Bygs historie
Ikke alene er Carls Tårn den højeste bygning Pihlkonsortiet nogensinde har opført. For konsortiepartneren LM Byg er projektet endnu mere epokegørende:
Det høje tårn krævede nemlig en 1,5 meter tyk og 900 m3 stor bundplade, og det resulterede i, at råhusentreprenøren foretog den største sammenhængende støbning i sin historie, da de tømte 120 fyldte betonbiler og lagde fundamentet til Carls Tårn.
Læs også: Vinderteam fundet til komplekst DTU-projekt
– For at støbe bundpladen skulle der støbes 80-100 m3 beton ud i timen, og det krævede et konstant og jævnt flow af betonbiler, der aflastede beton på pladsen. Det blev til i alt 120 biler på 11 timer. Det krævede et stort og nøje planlagt logistisk arbejde at sikre en konstant tilgang af betonbiler til en støbning af den kaliber i et tæt, travlt og beboet område i København, og vores dygtige betonteam fik det til at gå helt efter planen, fortæller Frank Aarslew-Jensen.
Rejsegilde og ny skyline
Det 80 meter høje tårn har nu nået sin afslutning, og Pihl & Søn er i fuld gang med facademontagen på tårnet.
Mens facade- og apteringsarbejdet er i gang, har LM Byg også afsluttet sit råhusarbejde på de resterende bygninger på projektet i Carlsberg Byen. Dermed står hele det 31.400 m2 store betonskelet færdigt.
Det fejres d. 13. december, hvor bygherre har inviteret til rejsegilde:
– Det er en fornøjelse at se Carls Tårn i sin fulde højde, og om lidt er facaden også monteret, så man kan se, hvordan det spiller sammen med de andre tårne i Carlsberg Byen, der skaber Københavns nye skyline, siger adm. direktør Jens Nyhus, Udviklingsselskabet Carlsberg Byen.
Læs også: Bedre faciliteter for forsvarets mandskab på vej i Høvelte
– Dette projekt kan ikke lykkes uden et tæt samarbejde med entreprenør, og slet ikke uden de dygtige håndværkere, der dagligt arbejder på byggepladsen. Vi glæder os nu til at fejre dem og byggeriet til rejsegildet, tilføjer han.
Hele byggeriet forventes at stå færdigt og klar til indflytning i 2024.