1,3 mia. kr.: Danmarks nye kampfly har fået ny flyvebase

Hovedentreprenørerne på byggeriet af den nye base for Danmarks 27 nye F35-kampfly i Skrydstrup har været underlagt militær sikkerhed, fortrolighed og skrappe krav fra de amerikanske flyleverandører.
De nye F35-kampfly får til huse i to nye såkaldte hangaretter, der er en letvægtsvariant af hangaren. Dertil er der bl.a. kommet ca. 139.000 kvm belagte arealer og 300.000 kvm støjafskærmning på Flyvestation Skrydstrup. Foto: Forsvaret
De nye F35-kampfly får til huse i to nye såkaldte hangaretter, der er en letvægtsvariant af hangaren. Dertil er der bl.a. kommet ca. 139.000 kvm belagte arealer og 300.000 kvm støjafskærmning på Flyvestation Skrydstrup. Foto: Forsvaret

F-35 Campus Skrydstrup

  • Supplerende adresse: Bygning 850, H8 og H9
  • Byggestart: Januar 2021
  • Afleveret: September 2023
  • Budget, anlæg og byggeri: 1,3 mia. kr.
  • Bygherre: Forsvaret og Forsvarsministeriet
  • Bygherrerådgiver: Brix & Kamp
  • Byggeleder: Cowi
  • Hovedentreprenør: 5E Byg og M. J. Eriksson
  • Omfang: 42.000 kvm, 3 bygninger, 3 etager. Projektet omfatter etablering af faciliteter til nye kampfly i form af nybyggeri af Bygning 850 med undervisningslokaler, teknik, lager, værksteds-, velfærds- og kontorfaciliteter med et samlet etageareal på ca. 25.000 kvm. Hertil nybyggeri af hangaretter (H8 og H9) til garagering af kampfly med værkførerkontor, teknikrum, depotrum, dokke og værkstedsfacilitet med et samlet etageareal på ca. 16.000 kvm og øvrige bygninger på samlet ca. 1.000 kvm. Dertil nye taxiveje, trafikveje, forpladser, skyllefacilitet, p-pladser, støjvolde, nye forsyninger, sikringsanlæg og grønne områder. Belagte arealer udgør ca. 139.000 kvm, støjafskærmning 300.000 kvm og grønne arealer ca. 116.000 kvm. Dertil 50 km forsyningsledninger.
  • Kilde: SMART/Byggefakta

5E Byg og M. J. Eriksson har de seneste knap tre år været travlt beskæftiget med at bygge en helt ny base for Danmarks nye F35-kampfly, der får hjemme på Flyvestation Skrydstrup eller ‘Fighter Wing’, som er stedets militære navn. 1,3 mia. kr. står der på prisskiltet for både byggeri og anlæg.

Det nye anlæg og byggeri er spækket med særlige løsninger, men også selve det at arbejde med nye fagområder og atypiske sikkerhedsudfordringer har stillet store krav til både faglighed, planlægning og samarbejde for de to hovedentreprenører.

Udover de betydelige krav til den militære sikkerhed og fortrolighed på projektet, så har projektet også været underlagt skrappe krav fra de amerikanske leverandører af flyene. Derfor har flere løsninger været så særegne, at hverken byggefolk eller stat har prøvet kræfter med dem før.

– Det har været et utrolig spændende, men også meget krævende og komplekst projekt. Vi er kommet rigtig godt i mål, men det skyldes absolut kun det utroligt dygtige projektteam på pladsen, og det gode, åbne og ærlige samarbejde, der har været blandt alle parter i byggeriet, siger Head Of Construction Michael Duelund fra M.J. Eriksson.

Heldigt: Nybyggeri i stedet for ombygning

Oprindeligt skulle flyvestationens F16 hangarer blot ombygges til F35, da det var planen af udfase F16 tidligt. Men af flere årsager blev det besluttet at bygge nye hangaretter, en letvægtsvariant af hangaren, til F35-flyene i stedet. Et stort held, da udfasningen af F16-flyene er udskudt, bl.a. grundet krigen i Ukraine.

Udover de to hangaretter til flyene er der også udført bl.a. anlægsarbejder i terræn, missilvolde, start- og landingsbaner, kommandocentral, undervisningslokaler, værkførerkontor, teknik-, lager-, værksteds-, velfærds- samt kontorfaciliteter på den nye flyvebase.

Dertil er der kommet ca. 139.000 kvm belagte arealer på flyvestationen, 300.000 kvm støjafskærmning, 50 km forsyningsledninger og 116.000 kvm grønne arealer.

Projektchef Karen Helmart fra Forsvarets Ejendomsstyrelse, der har siddet i spidsen for hele byggeriet de sidste tre år, siger:

– Vi har jo en kompleks organisation fra statens og militærets side, men vi har også haft en masse udfordringer de sidste syv år, som ingen af os har erfaring med. Generelt synes jeg, alle har været villige til at gå konstruktivt ind i problemstillingerne og der har været både fleksibilitet og tillid over hele linjen.

Projektet er udført i joint venture og blev afleveret 1. september – en måned før den endelige overdragelse af nøglerne.

Relateret indhold