Færdignan og LukkeLise – robothær nedkæmper byggesagers behandlingstid

Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune gør brug af flere robotter for at få nedbragt de lange sagsbehandlingstider på byggesagsområdet. Derudover er rekordstort millionbeløb afsat til endnu flere digitale løsninger.
Robotter arbejder i kulissen for at sikre, at de byggeansøgninger, Københavns Kommune modtager, kommer hurtigere igennem sagsbehandlingsprocessen. Foto: Gettyimages.
Robotter arbejder i kulissen for at sikre, at de byggeansøgninger, Københavns Kommune modtager, kommer hurtigere igennem sagsbehandlingsprocessen. Foto: Gettyimages.

Københavns Kommune har længe kæmpet med lange behandlingstider på byggesager – nogle gange helt op til et år.

Det har påvirket byggeaktiviteten og -virksomhederne i hovedstadsområdet, men nu skal en hær af robotter sikre en hurtigere proces.

Læs også: Værktøjsleverandør er Danmarks bedste arbejdsplads for kvinder

– Det skal gå hurtigere med at få en byggetilladelse, end det gør i dag. Sagsbehandlingstiden skal kort og godt ned, og den er godt på vej. Robotter kan hjælpe med at spare tid i sagsprocessen, og derfor er de en vigtig brik i Københavns indsats for at få bugt med lange sagsbehandlingstider, og jeg er glad for, at der er politisk opbakning til at udvikle smarte, tekniske løsninger og robotter, for vi kan se, at det batter, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) og glæder sig over de 11,2 mio. kroner, som budgetpartierne Ø, K, R, V, Å, LA og DF ved overførselssagen valgte at afsætte yderligere til en øget indsats til udvikling af digitale løsninger og robotter.

Robotter i bund til juli

Robotterne Skip, Færdignan, LukkeLise, Absalon, Ændrea og ByggeBob er udviklet af Københavns Kommunes KIT Robotics:

Skip sender et mangelbrev ud, hvis der mangler et dokument i en byggeansøgning, eller alle felter ikke er udfyldt.

Færdignan møder byggeansøgerne først i den afsluttende fase. Han står for at sende afgørelser ud.

LukkeLise lukker automatisk gamle sager, så byggesagsbehandlerne ikke skal bruge tid på at gøre det manuelt.

Ændrea kan gennemse et enormt materiale og se, om der er nye oplysninger, byggesagsbehandleren skal forholde sig til. De hurtige robotøjne hjælper med at spare sagsbehandlerressourcer.

ByggeBob vil gerne have orden i sagerne, så hvis et dokument er indscannet forkert, vender han det for eksempel om, så byggesagsbehandlerne ikke skal gøre det manuelt. ByggeBob kan også oprette nye sager. Det tog tidligere 40- 45. min. for en medarbejder at oprette en sag manuelt – Byggebob har brug for ca. 5 min, og han arbejder hele døgnet.

Absalon træder til i den afsluttende fase, så hvis der kommer nye dokumenter på en sag kort inden afgørelse, lægger robotten dem på sagen.

Teknik- og Miljøforvaltningen bruger en prognosemodel til at regne på, hvordan sagsbunken og sagsbehandlingstiden udvikler sig under forskellige forudsætninger. Ifølge prognosen vil sagsbunken være afviklet i juli 2023, hvor de nationale servicemål også vil være overholdt – i gennemsnit – for nye sager.

Forlængende fejl i 70 % af sagerne

Robotterne er en del af en række initiativer, som Teknik- og Miljøforvaltningen har sat i værk for at nedbringe sagsbehandlingstiden på byggesagsområdet.

For eksempel fasttracker forvaltningen nogle sagstyper og straksafklarer andre. Forvaltningen har også en aftale med en ekstern partner, der tager sig af noget af det sagsforberedende arbejde. Der er også blevet oprettet et kontaktcenter, hvor byggeansøgere kan ringe ind og få en status på deres byggesag.

Læs også: 600 så med, da robotdomicil i træ nåede milepæl i Odense

Forvaltningen har også styrket dialogen med byggeansøgerne for at minimere fejl i byggeansøgningerne. I øjeblikket er der sagsforlængende fejl i op til 70 % af de byggeansøgninger, forvaltningen modtager.

Det skyldes først og fremmest, at den enkelte ansøger, efter indførelsen af det nationale bygningsreglement BR18, selv er blevet ansvarlig for at indhente en såkaldt brand- og konstruktionserklæring og for at indplacere et byggeri i den rigtige brandklasse. Det er der mange, der synes er vanskeligt, og de nationale vejledninger til kommuner og borgere er ikke fulgt med udrulningen af BR 18.

Relateret indhold