Dansk dataplatform forvandler byggeriet til ny digital frontløber

På kort tid har den kommercielle platform 'Grow Your Business' taget op mod 100 byggevirksomheder med storm, heriblandt de største aktører i branchen. Det digitale værktøj segmenterer tusindvis af byggefakta og hjælper blandt meget andet med at identificere nye projekter, reducere resultatløse tilbudsgivninger og sammensætte kompetente teams. Nu er de nordiske lande også steget ombord på big data-toget, der buldrer ind i fremtiden, og som kan ændre branchen for altid.
Foto: Getty Images.
Foto: Getty Images.

– Jeg er ikke tidligere stødt på et produkt, der kan noget lignende.

De lovprisende ord kommer fra CEO hos NRE Group, Jacob Eiskjær Olesen.

Med Grow Your Business bliver vi i stand til at træffe endnu bedre strategiske og taktiske valg. For en dansk mellemstor entreprenørvirksomhed betyder det, at vi kan positionere os bedre og øge vores vinderchancer. Efter en måned kan vi allerede se, at vores beslutninger i dag er mere præget af data end intuition.

Adm. direktør Jørgen Thomsen, Elindco

– Det er ejendomsbranchens version 2.0, fortsætter han:

– Og passer perfekt til en virksomhed som NRE, hvor vi ønsker at gå forrest i den digitale udvikling. På blot 1 time giver Grow Your Business mig adgang til unik data, som det ellers ville tage 14 dage at indsamle selv, siger topchefen fra den familieejede totalentreprenør.

NRE Group har primært fokus på boligejendomme i større byer samt større erhvervsbyggeri og har købt sig adgang til det digitale værktøj – og det er de ikke ene om:

I årtier har byggeriet været kendt for at tænke gammeldags, en ‘sådan har vi altid gjort’-tilgang og hænge håbløst efter andre brancher i den digitale tidsalder. Men udviklingen af big data-værktøjet, der kan servicere enhver byggevirksomhed med segmenteret markedsinformation, har nu skabt en mindre revolution på nærmest ingen tid og lynhurtigt vundet ind hos nogle af branchens førende aktører såsom Skanska, NCC, Rambøll, Sweco, Per Aarsleff, Wilhelm Lauritzen, OBH – Rådgivende Ingeniører og AI – Arkitekter & Ingeniører:

– Hidtil har vi brugt en række eksisterende tjenester, der også screener markedet, men uden nogen form for struktur. Det får vi med Grow Your Business, der som et alt-i-et-værktøj sikrer den nødvendige gennemsigtighed således, at vi fremover kan selektere langt mere og bedre i de opgaver, vi går efter, siger driftsdirektør Carsten Sindahl, AI, der købte licens til platformen i slutningen af august.

Også virksomheder som Gefion Group, Casa, Skala Arkikter, BNS, Elindco, PLH Arkitekter, Jorton, LM Byg, Wicotec, AART architects m.fl. har signet up med markant reduktion af omkostninger og øget sandsynlighed for at lande de rigtige opgaver i sigte:

– Fra start forstod vi, hvor værdifuld platformen kunne blive, fortæller partner og kunderelationschef Kathrine Hegner Stærmose, AART architects, der købte licens til Grow Your Business i dette forår:

– Den data, vi får leveret, er segmenteret, og det betyder, at de beslutninger, vi træffer, i højere grad er evidensbaserede; de bygger på meget mindre tro og meget mere viden.

Træf beslutninger på data – ikke rutiner

For alle parter i byggeriet – arkitekter, ingeniører, entreprenører eller bygherrer – gælder målsætningen om at styrke bundlinjen hvert eneste år. Og hvert år, når årsregnskabet præsenteres, kan ledelsen se tilbage på et utal af beslutninger, der har dannet grundlag for årets resultat.

Beslutninger, der i overvejende grad bygger på erfaring, faglig viden, markedsindsigt, investeringsanalyse, indgående partnerkendskab mm. Men selv i en branche, der årligt omsætter for mere end 200 mia. kr., har relationer, intuition og dermed tilfældeligheder stadig stor medbestemmelse.

– I al sin enkelthed handler det om at have adgang til viden, der kan skabe forståelse og et større billede af, hvem og hvad branchen består af, siger Martin Lund Knudsen.

Han er CEO i Tailor Business Consulting, der sammen med Byggefakta har skabt og ejer Grow Your Business.

– Uden information vælger vi i blinde, for det kræver gennemsigtighed at kunne træffe det nuancerede valg frem for det traditionelle, hvor vi forfalder til vante rutiner, gamle netværk og dem, vi altid har arbejdet sammen med. Digitaliseringen drøner derudaf, men ingen i byggeriet har påtaget sig dagsordenen for de kommercielle faser – før nu – og det gør vi ved at tilbyde muligheden for at bero alle beslutninger på datagrundlag, lyder det videre.

Ingen andre brancher har sat markedet i system

‘Den nye dreng i klassen’ kunne man fristes til at omtale platformen, og det er på sin vis rigtigt, men dog også forkert. For vel er Grow Your Business blot 2 år gammel, men parterne bag står tilsammen for over 55 års praktisk erfaring fra byggeriet og systematisk videnindsamling.

Martin Lund Knudsen har arbejdet i over 20 år for NCC, senest som VP og landeansvarlig for marked, salg, tilbud og projektudvikling i Danmark, mens Byggefakta som markedets førende har leveret information om byggeprojekter i 35 år. Det sker ved overvågning af 1.200 hjemmesider tilknyttet byggesektoren, 500 artikler i trykte og digitale medier, op mod 1.300 telefonopkald ugentligt til alle relevante aktører i relation til byggeprojekter. Det resulterer i data for over 30.000 historiske samt over 13.000 bygge- og anlægsprojekter 5 år frem i tiden.

Det giver et hidtil uhørt omfattende faktaoverblik, der tidligere har været stort set umuligt at generere. Blandt andet kan man se, hvilke projekter der er på vej, hvilke tilbud der skal afgives årligt for at komme hjem på resultatet, man kan lave konkurrentanalyser mv.

– Aldrig før har nogen haft det fulde overblik over, hvad der sker i branchen. Det kan lyde usandsynligt, at det nu er muligt, og sådan har flere af de virksomheder, der i dag har købt en licens, også reageret, når de er blevet præsenteret for Grow Your Business. Men det er virkeligheden, og det er 100 % bakket op af fakta, fortæller Martin Lund Knudsen og pointerer, at ingen andre brancher har adgang til et værktøj, hvor hele markedet med dets utallige mønstre er sat i system:

– Det sætter en ny standard, også på tværs af brancher, og bringer byggeriet helt i front, når det gælder digital udvikling.

Unik indsigt i samarbejdspartneres track records

CEO hos NRE Group, Jacob Eiskjær Olesen, fortæller, at den viden, virksomheden har fået adgang til, er struktureret enkelt og overskueligt, hvilket gør det muligt for virksomheden at arbejde smartere:

– Det er unikt. Især historikken har stor værdi, fordi ikke nok med, at du kan følge med i, hvilke underleverandører og -entreprenører, der er på hvilke projekter, så kan du også se, hvilke projekter de har været på tidligere. Det giver os et validt grundlag til at vurdere, hvem vi fremtidigt skal arbejde sammen med – hvem der har kompetencerne til en given opgave. Ved at tage track record på mulige samarbejdspartnere inden indgået aftale højner vi kvaliteten på vores projekter. Med andre ord, så kan vi vælge de rigtige samarbejdspartnere til de rigtige projekter.

Tvivlsomme leads kræver enorme ressourcer

Hidtil har byggeriet købt sig til såkaldte leads, der fortæller om kommende projekter, og fået udarbejdet analyser, som langt fra altid er tilstrækkeligt dækkende.

Samme fremgangsmåde har været gældende hos AART architects, hvor de i starten af året var kørt trætte i det system, virksomheden gjorde brug af, fordi det genererede uoverskuelige mængder af information. Præsentationen af Grow Your Business kom derfor på det helt rigtige tidspunkt:

– Det kræver enorme ressourcer selv at til- og fravælge data uden at overse relevant information. Vi har allerede sparet mange timer på ikke at skulle dykke ned i alle ikke-relevante leads, så selvom platformen er dyrere end diverse lead-systemer, er pengene givet godt ud i forhold til sparet arbejdstid, forklarer kunderelationschef Kathrine Hegner Stærmose og fremhæver dernæst en øget kvalitet af den rådgivning til bygherrer og kunder, AART architects tilbyder:

– Bliver vi spurgt ind til aktører eller marked, bygger vores svar nu på data mere end indicier.

Store besparelser og højere hitrate

Desuden bruger virksomheder i byggeriet store summer på indsatser i både tilbudsgivning, salg, markedsføring og indkøb, fordi man hidtil ikke har haft tilstrækkelig information og indsigt. Alene inden for tilbudsgivning har Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, vurderet, at de samlede omkostninger ligger på et niveau svarende til den samlede indtjening i virksomhederne.

Driftsdirektør Carsten Sindahl, AI, fortæller, at arkitekt- og ingeniørvirksomheden bruger mellem 30.000 kr. og 50.000 kr. på prækvalifikation. Og går de videre, kan et tilbud løbe op i flere hundrede tusinde kroner:

– Vi bruger rigtig mange penge på tilbud uden nogen sikkerhed for, at vi får opgaven. Derfor er den omfattende og gennemsigtige datalevering fra Grow Your Business afgørende for os. Nu kan vi ud fra dokumenteret vidensgrundlag vurdere sandsynligheden for at vinde opgaven og opnå højere hitrate.

Dem, der ikke spiller med åbne kort, vil blive opdaget

Grow Your Business består af 6 moduler – Strategi, Marketing, Salg, PQ (Prækvalifikation), Tilbud, Indkøb – og giver segmenteret information om projekters art, størrelse, placering, parter og meget mere. Det betyder, at Grow Your Business også kan føre til bedre samarbejder.

For nok tror man på, at ens faste partnere gennem mange år gengælder de opgaver, man giver dem, men hvem ved, om de spiller på flere heste og blot bruger ens bud til at presse prisen? Det handler jo trods alt om at styrke bundlinjen.

– Platformen synliggør, hvilke relationer der er i branchen. Man har jo altid haft en fornemmelse af, hvem der ofte arbejdede sammen, men nu får vi syn for sagen og kan på et faktuelt grundlag beslutte, hvilke samarbejdspartnere vi skal prioritere. Aktører, der ikke spiller med åbne kort, vil nu blive synlige, og det er kun positivt for branchen generelt, mener Jacob Eiskjær Olesen.

Desuden kan planlægningen struktureres således, at ledig kapacitet ikke falbydes, og timingen forbedres i den evindelige jagt på ‘Blue Ocean’, der som oftest ender i det røde oceans blodbad, når alle flokkes om samme bytte.

– Vi får også mulighed for at få et indblik i, hvordan markedet vil udvikle sig over de kommende år – hvor der vil blive bygget, starter NRE Groups topchef og uddyber:

– Grow Your Business fortæller, hvornår nye projekter vil stå færdige, og det betyder, at vi på et bredt datagrundlag ved, hvor mange andre ejendomme vi kommer til at konkurrere med og kan derudfra beslutte, om vi skal opstarte et nyt projekt i det givne område.

En klar vækststrategi tages til de nordiske markeder

Adgangen til et struktureret markedsoverblik og muligheden for proaktivt at træffe datadrevet beslutninger på baggrund af indsigt i årsager og effekter gør også sit indtog i resten af Norden. Siden den 27. februar i år, da den Stockholm-baserede entreprenørvirksomhed, Zengun, købte den første licens, er rækken af svenske byggefirmaer og -koncerner mangedoblet hver eneste måned.

– Vi kan tydeligt mærke, at Sverige med historiske forretningssucceser som Volvo, IKEA, H&M, Spotify, Skanska m.fl. har et stærkt industrialiseret mindset og forståelse for udvikling, siger CEO Martin Lund Knudsen, Tailor Business Consulting, der sammen med Byggefakta står bag Grow Your Business.

Den eksplosive udvikling glæder ham naturligt, men overrasker ikke:

– Der var forventeligt, at vi i løbet af foråret kom op i gear. Vores mål er at være den stærkeste technology tool-platform, men vi er på ingen måde interesserede i at forcere udviklingen. Vi har en klar vækstplan, og den følger vi.

Denne plan omfatter blandt andet introduktion af Grow Your Business på det norske marked. Det skete den 1. oktober, men officielt bliver platformen lanceret på Norges største byggemesse, Bygg Reis Deg, der afholdes fra den 20. oktober med over 500 udstillere fra hele industrien og op mod 60.000 besøgende.

– Vi finder ikke et mere oplagt sted at lancere Grow Your Business på det norske marked. Siden 1954 har Bygg Reis Deg faciliteret norsk byggeris udvikling og med håndplukkede aktører præsenteret det bedste, branchen har at byde på. De er først med det sidste nye, der skaber fremtiden, siger Martin Lund Knudsen og tilføjer:

– Dernæst udrulles platformen i Finland, og det vil ske i første kvartal 2022.

Og mens Grow Your Business vokser sig stadigt større på de nordiske markeder, fortsætter udviklingen inden for Danmarks grænser med en version 2.0, der er ved at blive introduceret for branchen:

– Det er kun manglende fantasi og faglighed, der begrænser udviklingen. Vi er nået langt på kort tid, men vi ser allerede frem mod version 3, 4 og 5.0, fortæller Martin Lund Knudsen.

Relateret indhold