Dybt inde i det norske fjeld ligger den nye Holmestrand Station. Den ekstraordinære nye station, der åbnede i december 2016, er et resultat af den norske regerings højhastighedsstrategi, som for kystbyen Holmestrand betød, at det eksisterende sportracé gennem byen måtte opgives til fordel for en ny tunnel og station indbygget i det tilstødende fjeldmassiv.
Det på mange måder krævende projekt har høstet stor anerkendelse, og forleden modtog projektet den norske betonpris Betongtavlen for en forbilledlig brug af beton.
Ved prisoverrækkelsen på Arkitekt- og designhøjskolen i Oslo gav juryen følgende begrundelse:
‘Holmestrand Station er en ny stor og spektakulær togstation 150 meter inde i Holmestrandfjellet. Den er i helhed bygget i og med beton og udført med flot håndværk. Det er lagt vægt på at skabe en arkitektonisk, konstruktionsmæssig og materialemæssig sammenhæng mellem tunneller og stationshallen for at de besøgende skal opfatte, at portalindgange og platforme er knyttet sammen. Portalene skal give indtryk af at være vokset ud af fjellet, og de indleder turen til toget igennem de buede tunneller, hvor den lyse beton er et gennemgående materiale. Holmestrand Station benytter beton på en miljømæssig, æstetisk og teknisk fremragende måde og vinder derfor Betongtavlen 2017.’