Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

Loven gør det op ad bakke for vores klimavenlighed

Med en lastvognsflåde, der tæller 54 af de helt store køretøjer på de danske veje, kunne Dansk Specialtransport A/S reducere sin CO2- udledning anseligt, hvis ikke dansk lovgivning stod i vejen for de ellers så gode hensigter. Virksomhedens direktør forklarer nærmere i denne kommentar.
Dansk Specialtransport A/S vil gerne køre grønnere, men lovgivningen står i vejen.
Dansk Specialtransport A/S vil gerne køre grønnere, men lovgivningen står i vejen.
Sponsoret af: Dansk Specialtransport
3. mar. 2024 - kl. 21:14

Som vognmandsvirksomhed lever vi hos Dansk Specialtransport blandt andet af at fragte meget store mængder af grus på tværs af Danmark. Vi har eksisteret i årtier, og vi vil gerne følge med tiden ved at give vores bidrag til den grønne omstilling, men det er en udfordring at komme med på vognen, om man så må sige.

Vores vognpark kan vi desværre ikke gøre grønnere end Euronorm 6, som alle vores biler er, da der ganske enkelt ikke eksisterer eldrevne køretøjer på markedet, som kan trække de mange tons, vi transporterer. Vi anvender naturligvis biodiesel, der som bekendt produceres af plantemateriale eller affald fra f.eks. slagterier oglandbrugsproduktion.

To problemer

Vi kunne gøre den danske transportbranche væsentlig mere miljøvenlig, hvis vores politikere ville træffe to beslutninger:

  1. Vi har brug for flere grusgrave i Danmark.
  2. Vi skal have lov til at køre med tungerelæs.

Det danske råstof

Vi har stor mangel på råstoffer i Danmark af både grus og sten. Problemet er bare, at regionerne, der har det politiske ansvar for landets grusgrave, er for langsomme med at give grønt lys til etablering af nye råstofgrave, hvilket medfører spildkørsel og lange, unødvendige transporter.

Grus og sten anvendes blandt andet til at lave asfalt og beton, som bruges til byggeri af veje og huse. Som transportvirksomhed oplever vi manglen på grus hver dag, når vi kører grus fra den ene ende af landet til den anden. Det er udtryk for tvivlsomt politisk håndværk, at vi er nødt til at brænde så meget diesel af på vejene, fordi man fleresteder i landet er løbet tør for grus.

Man er begyndt at tale om, at Danmark skal til at importere grus fra udlandet. Den idé er der sikkert nogle transportvirksomheder, som gnider sig i hænderne over, men det vil naturligvis være skidt for miljøet.

Så lad os få etableret nogle flere råstofgrave af hensyn til miljøet og klimaet.

Tungere læs

For nogle år siden indtraf en mindre revolution i den danske transportbranche. Med ny lovgivning fik vi mulighed for at køre med længere vogntog.

‘Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk’ indeholder mange gode elementer, f.eks. at vi må køre med trailer selv efter de største vogne, men på ét punkt bør politikerne foretage en justering af loven.

Ja, vi har fået lov til at køre med længere vogntog, men den mængde af f.eks. grus, vi må have med fra Gedser til Skagen, er stadig den samme. Uagtet at vi har plads til mere end 56 tons, som er loftet, må vi ikke have mere en de 56 tons med. Vi kunne øge totalvægten til 62 tons og derved spare meget C02, uden at gå på kompromis med sikkerheden. Som det er i dag, svarer det til, at Mærsk sejlede jorden rundt med halvtomme containerskibe. Det ville ingen have interesse i.

Jo vist, tungere vogntog slider mere på vejene, men vi kunne reducere antallet af kørte kilometer med ti procent, hvis vi måtte fylde vores vogne helt op.

Jørgen Rørby Johansen, der er direktør i Dansk Specialtransport, opfordrer i klimaets navn politikerne til at etablere flere grusgrave og lempe reglerne for totalvægt på vogntog.
Jørgen Rørby Johansen, der er direktør i Dansk Specialtransport, opfordrer i klimaets navn politikerne til at etablere flere grusgrave og lempe reglerne for totalvægt på vogntog.

Klimatilpasning

Hos Dansk Specialtransport vil vi rigtig gerne bidrage til klimatilpasningen, men indtil videre forbliver det desværre i det små; vi planlægger blandt andet vores kørsler, så vi sjældent kører med tomme vogne. Men for at vi som virksomhed og branche for alvor kan komme ind i klimakampen, skal vi have politikerne på banen først.

Dette er en kommentar, som alene udtrykker skribentens holdning. Af Jørgen Rørby Johansen, direktør, Dansk Specialtransport

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
  • image

    Vælger ny totalrådgiver til over 700.000 m2

  • image

    Efter 40 år træder Lene Tranberg ud af partnergruppen

  • image

    Rejser over 1.250 km for at nå en dansk byggeplads

  • image

    Henning Larsens Fond hylder dansk arkitekt: Enestående og inspirerende

  • image

    Team vinder kæmpepark i Nordhavn: Fællesskab i vild natur over 30 hektar

  • image

    145 studieboliger revet væk: ”Vi har ramt det, de unge vil ha’”

  • image

    Kloakmestre får ESG-hjælp: “Krav rammer også vores medlemmer”

  • image

    NCC henter ny områdedirektør i Aarsleff

Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Energi og klima

Teknologisk Institut: Danmark kan stadig blive førende inden for Power-to-X

Image
Byggeri og anlæg

Sygehusbyggeri til 670 millioner kan for alvor gå i gang

Image
Sponseret

Sikre og fleksible brandlukninger i betonhuldæk møder markedsbehov

Image
Byggeri og anlæg

Ugens udbud: 6.600 m² omdannes til kulturhus og 12.000 m3 regnvands-bassin etableres

Image
Byggeri og anlæg

Ny vestjysk bydel klar til at bygge boliger på havnen

Image
Sponseret

Ny skole i Kødbyen fik industrielt udtryk med hvidt skærmtegl

Image
Byggeri og anlæg

Hovedkvarter til FE når milepæl: Kritisk infrastruktur stiller store krav til håndværkerne

Image
Grønnere byggeri

Tscherning stifter ny pris: Vi vil støtte dem, der kan, tør og vil rykke ved branchens dårlige vaner

Mest læste
  • image

    Vælger ny totalrådgiver til over 700.000 m2

  • image

    Efter 40 år træder Lene Tranberg ud af partnergruppen

  • image

    Rejser over 1.250 km for at nå en dansk byggeplads

  • image

    Henning Larsens Fond hylder dansk arkitekt: Enestående og inspirerende

  • image

    Team vinder kæmpepark i Nordhavn: Fællesskab i vild natur over 30 hektar

Dagens kommentar
Claus Jensen Kommentar

Vigtigt skridt i retning mod Energiø Bornholm

Dybt bekymrende at 7 ud af 10 ikke opkvalificerer ufaglærte

Hvordan styrker man kapital igennem ESG?

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Arkitektur

Team vinder kæmpepark i Nordhavn: Fællesskab i vild natur over 30 hektar

Image
Erhverv og politik

1:1 Landskab henter ny adm. direktør i 3XN

Image
Sponseret

Design til en verden i forandring

Tema: Transformation og Renovering - August 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

Når historien bevares og fremtiden bygges – grøn transformation med Nordisk Profil

Nordisk Profil har specialiseret sig i modulære facadeløsninger, der forener arkitektonisk frihed ...

Image
Sponseret

Kvalitet, nem håndtering og lavt CO2-aftryk i ét og samme produkt

Image
Sponseret

Jordvarme uden at grave hele haven op

Image
Sponseret

Asbest under ansvar

Image
Sponseret

Projektleder: Detaljerede modeller sparer dyre omkostninger i byggeriet

Image
Byggeri og anlæg

Ny bog retter skarp kritik af Lynetteholm

Image
Sponseret

Bygherrer vælger Steni tagløsning for totaløkonomiens skyld

Image
Energi og klima

Forsker: Vestjylland er det bedste sted i verden til grøn energiproduktion

Image
Sponseret

Klimakrav skubber til byggeri med skruefundamenter

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Sponseret

TRÆ i Aarhus: Sådan blev montagen nemmere 

Image
Kommentar

Vigtigt skridt i retning mod Energiø Bornholm

Image
Energi og klima

Planer om enorm havvindmøllepark får rygstød fra regeringen

Image
Erhverv og politik

Millionstøtte skal styrke demokratiet i boligområder

Image
Byggeri og anlæg

543 Micro Living-boliger står klar med udsigt over fjordby

Image
Sponseret

Grønnere boligbyggeri: Svanemærket tilfører ekstra værdi

Image
Sponseret

Grønne Leverum skaber rum til det udendørs liv

Image
Renovering

Nyskabende og begavet projekt midt i en af landets ældste middelalderbyer

Image
Sponseret

Byggebranchen i digitalt gearskifte

Image
Arbejdsmarked

Mattias Tesfaye besøgte Bravida: Danmark risikerer at løbe tør for faglærte

Image
Sponseret

Gæster bliver lukket ind i bygningen med smartphone

Image
Erhverv og politik

MT Højgaard-koncernens største aktionær får ny direktør

Image
Grønnere byggeri

Emballageproducent advarer: Nye regler rammer urimeligt hårdt

Image
Erhverv og politik

NCC henter ny områdedirektør i Aarsleff

Image
Erhverv og politik

Millioner til startup: AI skal få entreprenører til at droppe regnearket

Image
Kommentar

Dybt bekymrende at 7 ud af 10 ikke opkvalificerer ufaglærte

Image
Byggeri og anlæg

Nyt logistikprojekt på Midtsjælland er godt i gang

Image
Erhverv og politik

Konkurser og opløsninger – uge 34

Image
Renovering

Datadrevet værktøj giver basis for mere energirigtige beslutninger

Image
Byggeri og anlæg

Boliger, kultur og grønne byrum – sådan kan ny havnebydel se ud

Image
Erhverv og politik

Hustømrerne udskifter direktøren

Image
Erhverv og politik

Håndverksgruppen opruster i Sydjylland

Image
Erhverv og politik

Urban Partners og AG Gruppen går sammen om 33.000 m2 i Hvidovre

Image
Erhverv og politik

HusCompagniet øger omsætningen markant: Her tager salget fart

Image
Grønnere byggeri

Digitalt gearskifte giver 8 million i omsætning

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.