Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

Klimaændringer kræver helt ny tilgang til vedligeholdelse af grusveje

Efter et år med rekordhøje nedbørsmængder er det blevet tydeligt for enhver, at der kræves nytænkning i forbindelse med vedligeholdelse af vores infrastruktur. Især når det gælder grusstier og grusveje.
Fordi det i dag er muligt at stabilisere jordlag og binde overfladen, er grusveje blevet et godt alternativ til f.eks. ældre asfaltbelagte veje. Både etablering og vedligehold er væsentligt billigere, mens effekten er betydelig. Foto: Grusvej.dk
Fordi det i dag er muligt at stabilisere jordlag og binde overfladen, er grusveje blevet et godt alternativ til f.eks. ældre asfaltbelagte veje. Både etablering og vedligehold er væsentligt billigere, mens effekten er betydelig. Foto: Grusvej.dk
Sponsoret af: Grusvej.dk
3. mar. 2024 - kl. 21:06

Der er næppe nogen, som vil benægte, at klimaændringerne har holdt deres indtog, og som følge deraf satte 2023 en bemærkelsesværdig rekord. Året blev nemlig officielt det vådeste, der nogensinde er målt i Danmark, idet den samlede mængde nedbør for 2023 nåede op på 905,7 millimeter. Ifølge klimanormalen for 1991-2020 skulle Danmark i gennemsnit få 759 millimeter nedbør om året, men normalen er altså ikke normal længere.

De store vandmængder belaster infrastrukturen hårdt, og især veje samt stier uden fast belægning, f.eks. grusveje og grusstier, har det rigtig svært med de store vandmasser. Selv 100-års hændelser er ikke længere en sjældenhed, og derfor er det nødvendigt at gentænke den måde, hvorpå veje og stier skal vedligeholdes. Kort sagt kan man sige, det er nødvendigt at gå mere i dybden end tidligere, blandt andet ved hjælp af en vejfræser.

– Vi er kommet til en tid hvor kravene stiger og belastninger øges, både med nedbørsmængder og øget trafik af tungere elbiler, pakketransport og håndteringer af vores affald samt sorteringen af dette, siger leder af Grusvej.dk, Lars-Henrik Jensen.

Vejene fra ‘dengang’

I 1920’erne opstod begrebet ‘Feddet’, der var stedet udenfor byen, hvor velhavende forretningsfolk opførte smukke boliger til sommerbrug. Adgangen til disse ejendomme foregik som oftest på jordveje beregnet til cykler og grisehandlerens bil. Disse veje blev opgraderet ved at hjulsporet blev fyldt med sten fra stranden samt skidt og skrammel, der sluttelig blev overhældt med grus. Mange af disse veje har ikke evnen til at tåle den øgede mængde regn eller at bære nutidens øgede trafikmængde. Derfor skal disse veje have en kærlig hånd.

– Det kaldes opklassificering. Der skal gøres noget effektivt for at skabe den nødvendige energi og holdbarhed i vejen, fortæller Lars- Henrik Jensen videre.

Ved etablering af en grusvej anvender Grusvej.dk som en af de eneste entreprenører i Danmark tysk specialmaskineri, som i få arbejdsgange knuser, jævner og komprimerer lagene i vejen. Vejprofil og kanter rettes til, så vandet kan ledes behørigt bort. Foto: Grusvej.dk
Ved etablering af en grusvej anvender Grusvej.dk som en af de eneste entreprenører i Danmark tysk specialmaskineri, som i få arbejdsgange knuser, jævner og komprimerer lagene i vejen. Vejprofil og kanter rettes til, så vandet kan ledes behørigt bort. Foto: Grusvej.dk

Nedklassificering

Grusvej.dk er specialister i anlæg, genopretning samt vedligeholdelse af grusveje og naturstier. Metoderne er både effektive og klimavenlige. De gamle veje knuses på stedet for at få findelt tidens indlagte materialer, hvorefter vejen stabiliseres med lignin eller cement. Efterfølgende udlægges et mindre supplerende bærelag/slidlag på vejen.

Til arbejdet anvender Grusvej.dk tungt specialmaskineri samt det 100 % naturlige bindemiddel Dustex, som er et restprodukt fra papirproduktion. Fuldstændigt giftfrit og uden påvirkning af naturen går Dustex i forbindelse med jord- og støvpartikler og binder materialerne til en hård, ultraholdbar overflade.

– At gøre det modsatte ved f.eks. de gamle hullede og bumpede asfaltveje, kan dog også være en fordel, det kaldes nedklassificering, siger Lars-Henrik Jensen og han forklarer den historiske baggrund:

– Kommunerne havde store udfordringer med vejnettet i efterkrigsårene. Der var rigtig mange dårlige grusveje, opgaven var stor og pengene begrænsede. Problemerne blev klaret ved, at vejen blev rettet af med lidt grus og på toppen, hvorefter kom et lag asfalt. En kortsigtet løsning, som slet ikke kan modstå de tryk, nutidens klima- og trafikbelastninger udsætter dem for.

Alle disse mange veje på landet, private fælles veje eller veje i sommerhusområder trænger til en kærlig men gennemgribende overhaling, og der ligger en stor opgave i at få dem til at bære.

– Hertil kommer gevinsten for de mennesker som bor og færdes i nærheden af vores veje. Trafikken kaster vej- og asfaltstøv, skidt og møg op i luften, som så bæres rundt af vinden i de omkringliggende områder. Herved får legende børn, havefolket og alle andre som opholder sig udendørs, en masse skadelige mikropartikler ind i kroppen. Med effektiv støvbinding bliver sundhedsskadelige stoffer derimod liggende, forseglet i de komprimerede jordlag, tilføjer Lars- Henrik Jensen.

Mangel på råstoffer

Vores råstoffer er blevet knappe, så vi skal spare og/eller finde nye løsninger. Stabilisering er en af de nye metoder, som vil blive anvendt. Med tilførsel af kalk eller cement i råjorden øges bæreevnen ligesom tilførsel af cement eller ligning i bundsikrings- og bærelaget vil reducere forbruget af råstoffer og dermed reducere vores CO2-forbrug væsentligt, påpeger Lars-Henrik Jensen.

Denne vejstabilisering skal, ifølge grusvejsspecialistens overbevisning, helt ind i de bynære områder, langs veje og jernbaner – helt uden støvgener.

– Vi skal desuden gøre os meget større tanker om at reducere CO2- og råstofforbrug når det gælder vores mange grusveje. Vi står lige nu midt i udfordringen. Store mængder regn, oversvømmelser og jordskred er daglige hændelser som kræver nytænkning og sund fornuft, slutter Lars-Henrik Jensen.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
  • image

    Vælger ny totalrådgiver til over 700.000 m2

  • image

    Efter 40 år træder Lene Tranberg ud af partnergruppen

  • image

    Rejser over 1.250 km for at nå en dansk byggeplads

  • image

    Henning Larsens Fond hylder dansk arkitekt: Enestående og inspirerende

  • image

    Team vinder kæmpepark i Nordhavn: Fællesskab i vild natur over 30 hektar

  • image

    145 studieboliger revet væk: ”Vi har ramt det, de unge vil ha’”

  • image

    Kloakmestre får ESG-hjælp: “Krav rammer også vores medlemmer”

  • image

    NCC henter ny områdedirektør i Aarsleff

Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Energi og klima

Teknologisk Institut: Danmark kan stadig blive førende inden for Power-to-X

Image
Byggeri og anlæg

Sygehusbyggeri til 670 millioner kan for alvor gå i gang

Image
Sponseret

Sikre og fleksible brandlukninger i betonhuldæk møder markedsbehov

Image
Byggeri og anlæg

Ugens udbud: 6.600 m² omdannes til kulturhus og 12.000 m3 regnvands-bassin etableres

Image
Byggeri og anlæg

Ny vestjysk bydel klar til at bygge boliger på havnen

Image
Sponseret

TRÆ i Aarhus: Sådan blev montagen nemmere 

Image
Byggeri og anlæg

Hovedkvarter til FE når milepæl: Kritisk infrastruktur stiller store krav til håndværkerne

Image
Grønnere byggeri

Tscherning stifter ny pris: Vi vil støtte dem, der kan, tør og vil rykke ved branchens dårlige vaner

Mest læste
  • image

    Vælger ny totalrådgiver til over 700.000 m2

  • image

    Efter 40 år træder Lene Tranberg ud af partnergruppen

  • image

    Rejser over 1.250 km for at nå en dansk byggeplads

  • image

    Henning Larsens Fond hylder dansk arkitekt: Enestående og inspirerende

  • image

    Team vinder kæmpepark i Nordhavn: Fællesskab i vild natur over 30 hektar

Dagens kommentar
Claus Jensen Kommentar

Vigtigt skridt i retning mod Energiø Bornholm

Dybt bekymrende at 7 ud af 10 ikke opkvalificerer ufaglærte

Hvordan styrker man kapital igennem ESG?

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Arkitektur

Team vinder kæmpepark i Nordhavn: Fællesskab i vild natur over 30 hektar

Image
Erhverv og politik

1:1 Landskab henter ny adm. direktør i 3XN

Image
Sponseret

Grønne Leverum skaber rum til det udendørs liv

Tema: Transformation og Renovering - August 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

Her er lys meget mere end lamper og kabler i metermål

Gode lysinstallationer spiller en stadig større rolle i den danske arkitektur. Hos Gobo Light Solut...

Image
Sponseret

Transformation af industribygninger: Fordele og udfordringer

Image
Sponseret

Populært udsigtspunkt er beklædt med træ

Image
Sponseret

Kvalitet, nem håndtering og lavt CO2-aftryk i ét og samme produkt

Image
Sponseret

Grønnere boligbyggeri: Svanemærket tilfører ekstra værdi

Image
Byggeri og anlæg

Ny bog retter skarp kritik af Lynetteholm

Image
Sponseret

Gæster bliver lukket ind i bygningen med smartphone

Image
Energi og klima

Forsker: Vestjylland er det bedste sted i verden til grøn energiproduktion

Image
Sponseret

Ny skole i Kødbyen fik industrielt udtryk med hvidt skærmtegl

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Sponseret

Byggebranchen i digitalt gearskifte

Image
Kommentar

Vigtigt skridt i retning mod Energiø Bornholm

Image
Energi og klima

Planer om enorm havvindmøllepark får rygstød fra regeringen

Image
Erhverv og politik

Millionstøtte skal styrke demokratiet i boligområder

Image
Byggeri og anlæg

543 Micro Living-boliger står klar med udsigt over fjordby

Image
Sponseret

Projektleder: Detaljerede modeller sparer dyre omkostninger i byggeriet

Image
Sponseret

Klimakrav skubber til byggeri med skruefundamenter

Image
Renovering

Nyskabende og begavet projekt midt i en af landets ældste middelalderbyer

Image
Sponseret

Design til en verden i forandring

Image
Arbejdsmarked

Mattias Tesfaye besøgte Bravida: Danmark risikerer at løbe tør for faglærte

Image
Sponseret

Bygherrer vælger Steni tagløsning for totaløkonomiens skyld

Image
Erhverv og politik

MT Højgaard-koncernens største aktionær får ny direktør

Image
Grønnere byggeri

Emballageproducent advarer: Nye regler rammer urimeligt hårdt

Image
Erhverv og politik

NCC henter ny områdedirektør i Aarsleff

Image
Erhverv og politik

Millioner til startup: AI skal få entreprenører til at droppe regnearket

Image
Kommentar

Dybt bekymrende at 7 ud af 10 ikke opkvalificerer ufaglærte

Image
Byggeri og anlæg

Nyt logistikprojekt på Midtsjælland er godt i gang

Image
Erhverv og politik

Konkurser og opløsninger – uge 34

Image
Renovering

Datadrevet værktøj giver basis for mere energirigtige beslutninger

Image
Byggeri og anlæg

Boliger, kultur og grønne byrum – sådan kan ny havnebydel se ud

Image
Erhverv og politik

Hustømrerne udskifter direktøren

Image
Erhverv og politik

Håndverksgruppen opruster i Sydjylland

Image
Erhverv og politik

Urban Partners og AG Gruppen går sammen om 33.000 m2 i Hvidovre

Image
Erhverv og politik

HusCompagniet øger omsætningen markant: Her tager salget fart

Image
Grønnere byggeri

Digitalt gearskifte giver 8 million i omsætning

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.