Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

Klimaændringer kræver helt ny tilgang til vedligeholdelse af grusveje

Efter et år med rekordhøje nedbørsmængder er det blevet tydeligt for enhver, at der kræves nytænkning i forbindelse med vedligeholdelse af vores infrastruktur. Især når det gælder grusstier og grusveje.
Fordi det i dag er muligt at stabilisere jordlag og binde overfladen, er grusveje blevet et godt alternativ til f.eks. ældre asfaltbelagte veje. Både etablering og vedligehold er væsentligt billigere, mens effekten er betydelig. Foto: Grusvej.dk
Fordi det i dag er muligt at stabilisere jordlag og binde overfladen, er grusveje blevet et godt alternativ til f.eks. ældre asfaltbelagte veje. Både etablering og vedligehold er væsentligt billigere, mens effekten er betydelig. Foto: Grusvej.dk
Sponsoret af: Grusvej.dk
3. mar. 2024 - kl. 21:06

Der er næppe nogen, som vil benægte, at klimaændringerne har holdt deres indtog, og som følge deraf satte 2023 en bemærkelsesværdig rekord. Året blev nemlig officielt det vådeste, der nogensinde er målt i Danmark, idet den samlede mængde nedbør for 2023 nåede op på 905,7 millimeter. Ifølge klimanormalen for 1991-2020 skulle Danmark i gennemsnit få 759 millimeter nedbør om året, men normalen er altså ikke normal længere.

De store vandmængder belaster infrastrukturen hårdt, og især veje samt stier uden fast belægning, f.eks. grusveje og grusstier, har det rigtig svært med de store vandmasser. Selv 100-års hændelser er ikke længere en sjældenhed, og derfor er det nødvendigt at gentænke den måde, hvorpå veje og stier skal vedligeholdes. Kort sagt kan man sige, det er nødvendigt at gå mere i dybden end tidligere, blandt andet ved hjælp af en vejfræser.

– Vi er kommet til en tid hvor kravene stiger og belastninger øges, både med nedbørsmængder og øget trafik af tungere elbiler, pakketransport og håndteringer af vores affald samt sorteringen af dette, siger leder af Grusvej.dk, Lars-Henrik Jensen.

Vejene fra ‘dengang’

I 1920’erne opstod begrebet ‘Feddet’, der var stedet udenfor byen, hvor velhavende forretningsfolk opførte smukke boliger til sommerbrug. Adgangen til disse ejendomme foregik som oftest på jordveje beregnet til cykler og grisehandlerens bil. Disse veje blev opgraderet ved at hjulsporet blev fyldt med sten fra stranden samt skidt og skrammel, der sluttelig blev overhældt med grus. Mange af disse veje har ikke evnen til at tåle den øgede mængde regn eller at bære nutidens øgede trafikmængde. Derfor skal disse veje have en kærlig hånd.

– Det kaldes opklassificering. Der skal gøres noget effektivt for at skabe den nødvendige energi og holdbarhed i vejen, fortæller Lars- Henrik Jensen videre.

Ved etablering af en grusvej anvender Grusvej.dk som en af de eneste entreprenører i Danmark tysk specialmaskineri, som i få arbejdsgange knuser, jævner og komprimerer lagene i vejen. Vejprofil og kanter rettes til, så vandet kan ledes behørigt bort. Foto: Grusvej.dk
Ved etablering af en grusvej anvender Grusvej.dk som en af de eneste entreprenører i Danmark tysk specialmaskineri, som i få arbejdsgange knuser, jævner og komprimerer lagene i vejen. Vejprofil og kanter rettes til, så vandet kan ledes behørigt bort. Foto: Grusvej.dk

Nedklassificering

Grusvej.dk er specialister i anlæg, genopretning samt vedligeholdelse af grusveje og naturstier. Metoderne er både effektive og klimavenlige. De gamle veje knuses på stedet for at få findelt tidens indlagte materialer, hvorefter vejen stabiliseres med lignin eller cement. Efterfølgende udlægges et mindre supplerende bærelag/slidlag på vejen.

Til arbejdet anvender Grusvej.dk tungt specialmaskineri samt det 100 % naturlige bindemiddel Dustex, som er et restprodukt fra papirproduktion. Fuldstændigt giftfrit og uden påvirkning af naturen går Dustex i forbindelse med jord- og støvpartikler og binder materialerne til en hård, ultraholdbar overflade.

– At gøre det modsatte ved f.eks. de gamle hullede og bumpede asfaltveje, kan dog også være en fordel, det kaldes nedklassificering, siger Lars-Henrik Jensen og han forklarer den historiske baggrund:

– Kommunerne havde store udfordringer med vejnettet i efterkrigsårene. Der var rigtig mange dårlige grusveje, opgaven var stor og pengene begrænsede. Problemerne blev klaret ved, at vejen blev rettet af med lidt grus og på toppen, hvorefter kom et lag asfalt. En kortsigtet løsning, som slet ikke kan modstå de tryk, nutidens klima- og trafikbelastninger udsætter dem for.

Alle disse mange veje på landet, private fælles veje eller veje i sommerhusområder trænger til en kærlig men gennemgribende overhaling, og der ligger en stor opgave i at få dem til at bære.

– Hertil kommer gevinsten for de mennesker som bor og færdes i nærheden af vores veje. Trafikken kaster vej- og asfaltstøv, skidt og møg op i luften, som så bæres rundt af vinden i de omkringliggende områder. Herved får legende børn, havefolket og alle andre som opholder sig udendørs, en masse skadelige mikropartikler ind i kroppen. Med effektiv støvbinding bliver sundhedsskadelige stoffer derimod liggende, forseglet i de komprimerede jordlag, tilføjer Lars- Henrik Jensen.

Mangel på råstoffer

Vores råstoffer er blevet knappe, så vi skal spare og/eller finde nye løsninger. Stabilisering er en af de nye metoder, som vil blive anvendt. Med tilførsel af kalk eller cement i råjorden øges bæreevnen ligesom tilførsel af cement eller ligning i bundsikrings- og bærelaget vil reducere forbruget af råstoffer og dermed reducere vores CO2-forbrug væsentligt, påpeger Lars-Henrik Jensen.

Denne vejstabilisering skal, ifølge grusvejsspecialistens overbevisning, helt ind i de bynære områder, langs veje og jernbaner – helt uden støvgener.

– Vi skal desuden gøre os meget større tanker om at reducere CO2- og råstofforbrug når det gælder vores mange grusveje. Vi står lige nu midt i udfordringen. Store mængder regn, oversvømmelser og jordskred er daglige hændelser som kræver nytænkning og sund fornuft, slutter Lars-Henrik Jensen.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Kommentar

Stabilitet i en usikker tid – men alvorlige advarselslamper blinker

Image
Byggeri og anlæg

Teknologisk: Industriel 3D-print skal være hverdag i dansk produktion

Image
Sponseret

Leverandører til byggebranchen konkurrerer på et lavt miljøaftryk

Image
Arkitektur

95 mio. i støtte: “Brutal” journalisthøjskole bliver socialt samlingssted

Image
Byggeri og anlæg

Byggegrunde går som varmt brød i Billund Syd

Image
Sponseret

Fra byggeri til drift – vejen til en effektiv og bæredygtig ejendomsdrift

Image
Erhverv og politik

”Gravhunden logrer stadig”: Tscherning-selskab tilfreds efter svært år

Image
Arkitektur

Fokus på grænselandet: Fortid møder fremtid i det åbne landskab

Mest læste
Dagens kommentar
Henrik Garver i sort jakke, hvid skjorte og blåt slips. Kommentar

Stabilitet i en usikker tid – men alvorlige advarselslamper blinker

Der er penge i kassen – så drop snak om krigsskat og nedskæringer

Nu er muligheden for at tage kampen op med bureaukratiet

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Byggeri og anlæg

Ny kommuneplan viser vejen mod Viborg anno 2036

Image
Erhverv og politik

Ahlsell Danmark udpeger ny CEO

Image
Sponseret

Robot skærer fibergips og træbeton på byggepladsen

Tema: Nordatlanten - Juni 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

Her er kun det mest robuste godt nok

Steni-facadeplader er tilpasset det barske nordatlantiske klima og forener holdbarhed, arkitektur sa...

Image
Sponseret

Skilteportaler, faldsikring og støjværn til arktiske egne

Image
Byggeri og anlæg

Inspiration fra naturen får det bedste frem i islandsk betonbyggeri

Image
Sponseret

At bygge i Grønland kræver både viden og de rigtige løsninger

Image
Sponseret

Woodsafe offentliggør åbent brev til træbranchen og indkøbere:

Image
Erhverv og politik

Tscherning-selskab gennemfører turnaround: ”Jeg er simpelthen så stolt”

Image
Sponseret

Fagmesse om sikkerhed og sikring sætter nye rekorder

Image
Energi og klima

Grønne korridorer og blå løsninger skal forme fremtidens Vollsmose

Image
Sponseret

IBF er klar med en helt ny generation af CO2-reducerede belægningsprodukter

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Sponseret

Ny Certificering i Miljøret skal give fagfolk en solid uddannelse i miljøretten og miljøprocessernes betydning i udviklingsprojekter

Image
Byggeri og anlæg

Fra gammelt rådhus til moderne fælleshus – 13.500 m2 tager form

Image
Byggeri og anlæg

“Malerne er mere optaget af kvalitet og produktivitet end pris”

Image
Renovering

Bauherr udpeget som bygherrerådgiver på kommende verdensarvscenter

Image
Byggeri og anlæg

Stort dansk bidrag til verdens længste hængebro

Image
Sponseret

Fra byggeri til drift – vejen til en effektiv og bæredygtig ejendomsdrift

Image
Erhverv og politik

Nyt kapitel for TL Byg: Generationsskifte med kendte ansigter

Image
Erhverv og politik

Ny Altiflex-CEO skal åbne døre i Norden

Image
Kommentar

Der er penge i kassen – så drop snak om krigsskat og nedskæringer

Image
Byggeri og anlæg

Efter stormflod: Hesnæs Havn genopbygges for 35 millioner

Image
Håndværk

Grøn Snedker vinder Snedkerprisen 2025

Image
Erhverv og politik

Pensionsselskab klar til at investere i Forsvarets kaserner

Image
Kommentar

Nu er muligheden for at tage kampen op med bureaukratiet

Image
Erhverv og politik

Generationsskifte i gang hos Juul & Nielsen Vest

Image
Erhverv og politik

Høje byggeomkostninger udfordrer, men Olav de Linde holder fast

Image
Byggeri og anlæg

Konkurser og opløsninger – uge 25

Image
Kommentar

Derfor bør alle med klimaambitioner for byggeriet elske CO2-afgifter

Image
Kommentar

Er hjemmearbejde en bæredygtig genistreg eller en kompleks cocktail?

Image
Byggeri og anlæg

MT Højgaard Danmark vinder milliardudbud

Image
Byggeri og anlæg

Vinder akademi på Nørrebro til 250 millioner

Image
Byggeri og anlæg

Rambøll i 10 års tunnelsamarbejde: ”Der findes ikke et lignende dansk projekt fra tidligere”

Image
Byggeri og anlæg

16.000 kvm ny skole og bydelshus samler Stigsborg

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.