Indeklimaløsninger kan i Danmark købes af Climaid. Og i Tyskland af Rysta GmbH i 2025.
Men inden længe slår de pjalterne sammen. Fra 2026 hedder de Climaid og har ét samlet produktprogram, der dækker både boliger, kontorer og offentlige bygninger.
Climaid har opkøbt tyske Rysta GmbH i håbet om at kunne præge det milliardstore marked i Tyskland med deres mangeårige ekspertise fra Danmark.
Sensorteknologi sikrer både optimering af energiforbruget og det gode indeklima
– Vi bruger vores indeklimadata til aktiv styring af energisystemer, f.eks. fjernvarmecentraler som Danfoss ECL 300. Det betyder besparelser på både varme og vedligeholdelse – og en positiv business case allerede inden for det første år, siger CTO i Climaid, Søren Andersen.
Komplimenterer hinanden på markedet
Opkøbet af den tyske indeklimavirksomhed giver en åbenlys mulighed for at indtræde på et nyt marked med Rysta GmhH’s kendskab til de tyske kunder.
En anden åbenlys gevinst for Climaid med opkøbet er, at de to virksomheder har hver deres ekspertise og kundegrupper.
Climaid har størst fokus på private boliger, hvor Rysta GmbH har et større kendskab til erhvervsboliger og den offentlige sektor.
Stark Group ramt af et tysk marked i knæ
– Vi komplementerer hinanden på flere områder. Rysta har især erfaring med kontorer og offentlige bygninger, mens Climaid har dyb indsigt i boligsektoren. Sammen tilbyder vi nu en samlet platform, der spænder hele spektret, siger CEO i Climaid, Kenneth Jacobsen, der ser et vækstpotentiale i både Danmark og Tyskland ved at kombinere de to virksomheders kompetencer.
Virksomhederne fortsætter i 2026 under navnet Climaid, ligesom deres indeklimaløsninger også samles under samme platform.
– Fusionen styrker vores evne til implementering – hvilket er afgørende i en tid, hvor dekarbonisering, velvære og økonomisk effektivitet ikke kan betragtes separat, siger Julia Gebert, tidligere administrerende direktør for Rysta og nu landechef for Climaid i Tyskland.
– Desuden finder vi den måde, der drives forretning på i Danmark, og åbenheden over for innovation og bæredygtighed som attraktiv; hvilket vi ønsker at bringe til det tyske marked.
