Rambøll i 10 års tunnelsamarbejde: ”Der findes ikke et lignende dansk projekt fra tidligere”

Rambøll og Vejdirektoratet kommer de næste mange år til at arbejde tæt sammen ifm. byggeriets af Marselistunnelen i Aarhus.
Tunnelen bliver 1,8 kilometer lang og 21 meter bred. Visualisering: Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har netop valgt Rambøll som bygherrerådgiver på Marselistunnelen, der skal bygges under Marselis Boulevard i Aarhus og sikre hurtig, direkte og mere sikker vej mellem Aarhus Havn via Åhavevej til E45 Østjyske Motorvej.

Tunnelen skal flytte tung trafik væk fra Marselis Boulevard og samtidig skabe mulighed for at etablere en roligere og grønnere byrum langs Marselis Boulevard:

– Det er en kompleks opgave at bygge en tunnel på en af de mest trafikerede indfaldsveje til Aarhus og det vel at mærke samtidig med, at hverdagen for naboer, borgere generelt og trafikanter skal fortsætte side om side med anlægsarbejdet. Vi får brug for international erfaring, for der findes ikke et lignende projekt fra tidligere i Danmark, fortæller senior projektleder i Vejdirektoratet, Michael Schmidt Vosgerau.

Læs også

Udbud afgjort: Sweco og Rambøll skal sikre Østdanmarks elnet

Som bygherrerådgiver skal Rambøll hjælpe Vejdirektoratet med al detailplanlægning af projektet; rådgiveren skal projektere, hjælpe med at lave udbudsmateriale til totalentreprisen, og så skal Rambøll også følge projektet i mål gennem hele anlægsperioden.

Og det er en opgave, som man ser frem til, fortæller direktør for Transport-DK, Asger Knudsen:

– Rambøll og vores samarbejdspartnere er stolte og beærede over at blive valgt til denne vigtige og på mange måder komplekse opgave. Vi ser frem til at fortsætte vores konstruktive og tætte samarbejde med Vejdirektoratet.

Læs også

Rambøll giver gratis grøn hjælp til hele verdens bygherrer – har brug for et fælles sprog

– Og vi ser frem til at være med til at løse de mange spændende udfordringer i projektet og bringe vores stærke kompetencer og erfaringer fra projekter i Danmark og udlandet i spil med det formål at øge fremkommeligheden mellem Aarhus Havn og motorvejsnettet samt at forbedre byrummet i området.

Marselistunnelen er en del af Infrastrukturplan 2035, og Folketinget vedtog anlægslov for projektet 3. juni i år.

Selve anlægsarbejdet i marken går først i gang i 2028.

Om Marselistunnelen

Anlægstid: 7 år
Længde: 1,8 kilometer
Anlægssum: 4,15 mia. kroner.
Bredde et tunnelrør: 9,0m
Samlet bredde: 21,0m
Højde: 5,7m
Antal kørespor: 4 kørespor
Hastighed: 60 km/t.

Relateret indhold