Om Leca Danmark A/S
Leca Danmark A/S er et Saint-Gobain-ejet selskab, som udvikler, producerer og sælger Leca® letklinker – et byggemateriale fremstillet af dansk ler. Virksomheden har været på markedet i over 80 år.
Letklinker har i forvejen et meget stort antal anvendelsesmuligheder, og Leca Danmark følger nøje med i udfordringerne hos kunderne for at finde nye anvendelsesområder og også se på eksisterende muligheder med friske øjne. Leca Danmark arbejder i øjeblikket med mulighederne for at bruge Leca® letklinker til lette vejkonstruktioner i trafikklasse T2 og nedefter – typisk villaveje eller landeveje med forholdsvis begrænset kørsel med lastbiler, og som ikke nødvendigvis er udfordret af blødbund, som letklinkerne ellers normalt forbindes med.
– Der er større fordele, end vi hidtil har regnet med både økonomisk og miljømæssigt ved at udskifte sand i bundsikringsdelen af vejkassen med Leca letklinker, forklarer salgschef Morten Almlund Dysted, Leca Danmark A/S.
Bedre dræneffekt og karpillarbrydende effekt giver bedre frostsikring, og letklinkerne leverer god stabilitet til opbygningen, så koblingshøjden reduceres. En reduceret koblingshøjde resulterer i mindre gravearbejde, mindre bortkørsel og betydelig mindre forbrug af pressede råstoffer.
– Det er oplagt at udnytte en ressource, der ikke er udfordret. Vi har råstoffer tæt på fabrikken og mulighed for yderligere udvinding i nye områder, siger salgschefen.
Den Saint-Gobain-ejede producent leder nu efter et referenceprojekt, hvor letklinker erstatter sand i bundsikringen i vejkassen – for eksempel et vejbygningsprojekt i samarbejde med en kommune.

Som letvægtsmateriale er lastkompensation i forbindelse med blødbund stadig et stort fokusområde for Leca Danmark også her har virksomheden arbejdet på at synliggøre de økonomiske og miljømæssige fordele.
Stop gravning efter 1 meter
Producenten har udviklet et beregningsværktøj, som ved konkrete anlægsprojekter kan sætte tal på, hvornår det økonomisk og CO2-mæssigt kan svare sig at benytte lastkompensation fremfor udskiftning af blødbund med sand.
– Hvis du graver, og der stadig er blød bund, når du er kommet en meter ned, så kan du godt stoppe med at grave. Det er et forholdsvist nemt regnestykke, siger produktspecialist Michael Lind Enevoldsen, Leca Danmark A/S.
Letklinker er umiddelbart et dyrere materiale end sand, men det opvejes hovedsageligt af, at der skal bruges betydelig mindre mængder letklinker end sand. Dertil opvejes det også af, at letklinkerne med den lave vægt er langt billigere at transportere. Samtidig er det dyrt at grave, det er blevet både sværere og dyrere at komme af med overskudsjord, og der skal graves og bortskaffes betydelig mindre mængder overskudsjord ved lastkompensation med letklinker
– Når vi sætter kundernes tal ind i beregningsværktøjet, så viser det sig hver gang, at når du først er kommet ca en meter ned, så er der i dag både økonomiske og CO2-mæssige fordele ved lastkompensation med letklinker, siger produktspecialist Michael Lind Enevoldsen.

Masser af ler til letklinker
Leca® letklinker har i mange år været anvendt som letfyld ved infrastruktur-projekter som veje, broer og havne, hvor letklinkerne har aflastet blød undergrund og reduceret jordtryk. Leca Danmark forudser en fremtid med øget anvendelse af letklinker til byggeri af infrastruktur.
Leca Danmark har adgang til rigelige mængder ler til sin produktion af letklinker. Det meste bliver gravet op blot en kilometer fra Leca fabrikken i Hinge syd for Randers, og producenten har adgang til yderligere arealer i fremtiden.
Derimod er sand og grus i de rigtige kvaliteter og mængder på vej til at blive en mangelvare i Danmark. Særligt de sjællandske grusgrave har svært ved at følge med efterspørgslen fra byggebranchen, da flere år med byggeri af meget store anlægsprojekter på Sjælland har tæret på råstofferne.