– De elektriske varebiler er nået langt i de senere år. De har fået længere rækkevidde og en hurtigere ladehastighed, så langt de fleste brugere vil kunne få arbejdsdagen til at fungere med dem. Du kan i dag komme ganske langt omkring også i en stor elektrisk varebil, og du kan køre ind på stadig flere tankstationer og lynlade, siger Mogens Lindahl-Jessen Head of Sales Vans, Mercedes-Benz CPH A/S.
Han nævner som eksempel den nye eSprinter Kassevogn fra Mercedes-Benz, der har en rækkevidde på 440 km (WLTP) og er udstyret med hurtigopladning som standard. Den elektriske kassevogn har en opladningstid på 28 minutter ved hurtigladestationer. Med anhængertræk kan den trække op til 2000 kg.
Elektrisk varebil er grøn profil
Stadig flere virksomheder og institutioner er begyndt at tænke over, hvordan virksomhedens køretøjer passer ind i en grøn profil.
– For to år siden havde mange virksomheder paraderne oppe i forhold til elektriske varebiler, men det er heldigvis gået over til, at vi oplever en helt anden interesse og lydhørhed, siger Mogens Lindahl-Jessen.
– Vi mener, at tiden er moden til at overveje at gå fra diesel til elektriske varebiler. En bil er jo en meget synlig reklameplads, og den passer bedre ind i et grønt image end at køre rundt i en dieselbil. Det er jo også en rar følelse at bidrage til den grønne omstilling med mindre udledning af CO2, siger han.
El-kørsel skal læres
Mercedes-Benz CPH har som én af de største forhandlere af elektriske varebiler hentet erfaringer fra kunder, som har valgt at satse på elektricitet i stedet for diesel.
Udfordringerne med elektriske varevogne i løbet af hverdagen plejer ikke at være større, end at de kan løses.
– Så skal det jo også nævnes, at de er støjsvage og enormt komfortable at køre. Og på en kold vinterdag kan du via Mercedes me app vælge at komme ud til en varm bil uden is på ruderne og med batteriet fuldt opladet. Vi har i vores organisation e-van specialister, som giver chauffører kurser i, hvordan du kører en elbil mest hensigtsmæssigt og får det meste ud af den. Det tilbyder vi dem, der har lyst, siger Mogens Lindahl-Jessen Head of Sales Vans, Mercedes-Benz CPH A/S.
Billigere i drift
Forhandleren anbefaler, at virksomheder går langsomt til værks og lærer at køre med de elektriske varebiler og henter erfaringer undervejs i omstillingen.
– En virksomhed kan have måske ti eller tyve eller halvtreds varebiler, og så anbefaler vi, at virksomheden til en begyndelse kun udskifter 10 procent af vognparken og får erfaringer med kørslen og lademulighederne. Det er jo virksomhedens arbejdsværktøj, og hvis hverdagen ikke fungerer med elbiler, så vil virksomheden miste indtjening. Så det er nødvendigt at være helt tryg før skiftet, siger Mogens Lindahl-Jessen.
Når virksomheden køber de første elektriske varebiler, så glider det bedst, hvis brugerne af bilerne på forhånd er positivt indstillet og klar til at indarbejde nye rutiner med for eksempel opladning i løbet af dagens pauser.
Endnu har Mercedes-Benz CPH ikke oplevet, at virksomheder har fortrudt skiftet til elektriske varebiler, men der kan være praktiske udfordringer, som skal løses undervejs. Måske det er nødvendigt, at en bruger af elbilen en dag bytter sig til en dieselbil til en lang tur eller en meget tung transport. Nogle brugere har ikke mulighed for at oplade bilen natten over, og så kan det være nødvendigt med aftaler på byggepladsen med bygherren om strøm eller anskaffelse af en mobil lader.
Mercedes-Benz har elektriske varebiler til ethvert behov.
Den elektriske varebil er typisk dyrere i anskaffelse end en dieseldrevet men til gengæld billigere i drift, da de ikke kræver service i samme omfang som en konventionel varebil.
Det er som regel billigt at lade den op med en ladeboks monteret hjemme eller i virksomheden, og den grønne ejerafgift er samtidig markant lavere for elbiler.
Hvis en virksomhed er bekymret for værditab på bilen, så tilbyder Mercedes-Benz CPH at dække risikoen af med en aftale om operationel leasing, så forhandleren køber bilen tilbage efter nogle år.
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.