Der er travlhed hos NH Towage i Svendborg, hvor man har specialiseret sig i at flytte både store og tunge ting ad søvejen. Faktisk så travlt, at det har været nødvendigt at sælge en af firmaets pramme og investere i en ny fra en tysk leverandør, der er både større og bedre. Blandt andet har man som eneste danske firma netop været involveret i et større projekt i forbindelse med etableringen af Femern Bælt-forbindelsen.
Her har man således været i gang med en større underentreprise i forbindelse med etableringen af landfæstet på såvel den danske som den tyske side. I to perioder har man været engageret til at bortslæbe opgravet materiale, og en af årsagerne til, at man har fået op gaven er, at NH Towage er kendt som en stabil og pålidelig samarbejdspartner hos den hollandske aktør, der har stået for selve entreprisen.
Opgaverne spænder vidt
Men NH Towage har også gang i aktiviteterne i den nordatlantiske region. Således har man for en kunde fragtet en ny pram fra Hanstholm til Nuuk, lige som man for en anden kunde har slæbt et landgangsfartøj til Qaqortoq. Året har endvidere budt på flere slæbeopgaver for den norske fiskeindustri, så nej – man keder sig bestemt ikke i NH Towage, som minsandten også har været involveret i en udvidelse af Kielerkanalen.
– Man kan roligt sige, at vores opgaver spænder endog ganske vidt, og her på de hjemlige himmelstrøg har vi også haft gang i flere forskellige typer af aktiviteter. Blandt andet har vi haft fartøjer lejet ud til Aarsleff i forbindelse et større havneprojekt i Fredericia, forklarer Niels Ove Henriksen, der er indehaver af firmaet. Allerede nu kan han kigge ind i 2025, hvor der også venter flere spændende opgaver.
Fra dansk til global aktør
NH Towage blev stiftet af Niels Ove Henriksens far tilbage i 1977 som Svendborg Bugser. I dag opererer man imidlertid internationalt lige fra Grønland i nord til Brasilien syd, hvilket stort set vil sige hele Atlanterhavet, og ifølge Niels Ove Henriksen er man frisk på stort set alle typer af opgaver, da kundemassen er ganske bred, hvad enten, der er tale om transport, eller man f.eks. skal hjælpe til med konstruktionsopgaver til søs.
Det kan f.eks. være i forbindelse med etablering af infrastrukturprojekter såsom havne og broer eller sådan noget som vindmølleparker. Desuden har man transporteret materialer til en række forskellige kystsikringsprojekter samt infrastrukturprojekter, blandt andre Storebæltsforbindelsen, hvor opgaven har været at transportere granit fra både Norge og Sverige.
Skal kende lokale forhold
I dag råder man over fem slæbebåde samt to store pramme, hvor den ene er 70 x 20 meter, og den anden er 55 x 18 meter. Derfor er man også klar til endnu flere opgaver i blandt andet den nordatlantiske region. Infrastrukturen på Grønland udvikler sig hastigt i øjeblikket. Det betyder, at der er brug for masser af materialer og entreprenørmateriel af forskellig karakter til opgaven, som skal fragtes til det høje nord.
– Men det kræver en samarbejdspartner, der kender de lokale forhold. Hvis ikke man er bekendt med såvel vind- og vejrforhold som farvandenes beskaffenhed, kan man hurtigt komme i uføre, når man sejler med slæbebåd og en pram med tung last. Vi har over årene løst rigtig mange transportopgaver til især Grønland, så for os er ingen opgave hverken for stor eller kompleks, slutter Niels Ove Henriksen.