Lange mursten hitter

Randers Tegl modtager flere og flere udenlandske forespørgsler på virksomhedens lange murstensformat.
Andreas Piper, produktions- og udviklingsdirektør i Randers Tegl, fortæller, at Ultima-stenen er et eksklusivt produkt, der supplerer de basisprodukter, virksomheden typisk har været kendt for. Foto: Degnbol Fotografi.
Andreas Piper, produktions- og udviklingsdirektør i Randers Tegl, fortæller, at Ultima-stenen er et eksklusivt produkt, der supplerer de basisprodukter, virksomheden typisk har været kendt for. Foto: Degnbol Fotografi.

– Vi har længe oplevet en øget udenlandsk interesse for vores eksklusive mursten, og siden lanceringen af vores lange format Ultima er den tendens kun taget til. Vi er stadig ved at udvikle sortimentet af lange mursten, men allerede nu har vi ordrer på 11 eksportmarkeder, siger eksportdirektør i Randers Tegl, Peter Kalmar i en pressemeddelelse.

Han varetager størstedelen af alle udenlandske henvendelser, der glæder sig over, at interessen også kommer fra lande, hvor Ultima-stenene slet ikke er på markedet.

De seneste ti år har vi haft en strategisk målsætning om at forædle vores produktsortiment, og Ultima er en naturlig forlængelse af dette arbejde.

Andreas Piper Produktions- og udviklingsdirektør, Randers Tegl

– Vores faste samarbejdspartnere i Europa danner basen for vores primære afsætning af Ultima, men markedet for Ultima er stort, og rækkevidden er nærmest global med et produkt i denne prisklasse. Samtidig oplever vi, at Ultima har en evne til at markedsføre sig selv og skabe efterspørgsel fra fjerne markeder, hvor vi hverken har introduceret eller markedsført produktet, fortæller Peter Kalmar, der blandt andet modtager forespørgsler fra Australien, Rusland og USA.

Herudover befinder kunderne sig i Storbritannien, Schweiz, Luxembourg, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Holland, Østrig, Litauen og Estland.

Flere investeringer

På Hammershøj Teglværk, hvor udviklingen og produktionen af Ultima finder sted, er der allerede nu behov for at investere yderligere i produktionen af stenen for at følge med efterspørgslen, der også herhjemme er stigende.

– Ultima er helt klart med til at tegne et mere nuanceret billede af Randers Tegl som producent, siger Andreas Piper, der er produktions- og udviklingsdirektør i Randers Tegl og medejer af den familieejede koncern, og fortsætter:

– De seneste ti år har vi haft en strategisk målsætning om at forædle vores produktsortiment, og Ultima er en naturlig forlængelse af dette arbejde, der for alvor tog fart med etablering af vores populære Unika-serie. Vi har længe været kendt for gode basisprodukter, men nu begynder vi for alvor at mærke interessen for vores eksklusive produkter og er ofte i kontakt med kunder, som søger noget helt unikt.

Randers Tegl oplyser, at Ultima typisk går til større projekter eller kompromisløse private bygherrer, der ønsker et enestående udtryk. Blandt andet faldt valget på Ultima til et helt nyt prestigebyggeri på den tidligere Mærsk-grund i Charlottenlund, hvor en eksklusiv specialfarve blev udviklet i samarbejde med kunden.

Randers Tegl oplever stor udenlandsk interesse for de lange Ultima-sten. Foto: Degnbol Fotografi.
Randers Tegl oplever stor udenlandsk interesse for de lange Ultima-sten. Foto: Degnbol Fotografi.

Relateret indhold