Det koster at gøre sig lækker

Byggesocietets stand og arrangementer under Mipim er ikke en billig fornøjelse, men udbyttet er meget værd for Danmark. Det er derfor afgørende, at messen prioriteres af den samlede branche, hvis København fortsat vil kæmpe om de udenlandske investorer.
Mipim-indsatsen er dyr, men er med til at tiltrække udenlandsk investering til Danmark. Foto: V. DESJARDINS/IMAGE&CO.
Mipim-indsatsen er dyr, men er med til at tiltrække udenlandsk investering til Danmark. Foto: V. DESJARDINS/IMAGE&CO.

Byggesocietetet repræsenterede i sidste uge for anden gang Mipim-standen for Greater Copenhagen – et erhvervspolitisk samarbejde, der forener regionerne Skåne, Halland, Sjælland og Hovedstaden samt de tilhørende 85 kommuner i en fælles indsats for bl.a. bæredygtig vækst, beskæftigelse og livskvalitet.

– Vi vil tiltrække udenlandske investorer – ikke bare til hovedstaden, men til hele landet. Men vi skal stå rigtig tidligt op, hvis København skal fremstå ligeså attraktiv som for eksempel Stockholm, der lige nu brander sig som Skandinaviens hovedstad, fastslår landsformand Tony Christrup, Byggesocietetet.

Problematisk finansiering

Selvom sidste uges Mipim blev en dansk succes, slår Tony Christrup dog alligevel til lyd for dybere rygstød og bredere anerkendelse af den indsats, som Greater Copenhagen og Byggesocietetet netop nu er bannerfører for.

– Vores største udfordring i forbindelse med årets Mipim-besøg har ubetinget været finansieringen. Vi har bogstavelig talt måttet stemme dørklokker for skaffe den nødvendige finansiering i år og gudskelov lykkedes det med branchens opbakning. Men vi ved ikke, hvad udsigterne bliver for Greater Copenhagen og dermed den samlede danske bygge- og ejendomsbranches fremtidige repræsentation på messen, siger han og fastslår, at det er vigtigt, at Mipim ikke nedprioriteres.

Relateret indhold