Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

Nu vinder de elektriske varebiler på vejene

Elektriske varebiler kan i dag i langt de fleste tilfælde erstatte dieselbiler. Forhandleren Mercedes-Benz CPH A/S, som står for al salg af Mercedes-Benz i Storkøbenhavn, opfordrer virksomheder, der gerne vil have en grønnere profil, at de gradvist at udskifter vognparken fra diesel til elektriske varebiler og undervejs lærer elektrisk arbejdskørsel.
eSprinter
eSprinter
Sponsoret af: Mercedes-Benz CPH
14. maj. 2024 - kl. 19:26

– De elektriske varebiler er nået langt i de senere år. De har fået længere rækkevidde og en hurtigere ladehastighed, så langt de fleste brugere vil kunne få arbejdsdagen til at fungere med dem. Du kan i dag komme ganske langt omkring også i en stor elektrisk varebil, og du kan køre ind på stadig flere tankstationer og lynlade, siger Mogens Lindahl-Jessen Head of Sales Vans, Mercedes-Benz CPH A/S.

Han nævner som eksempel den nye eSprinter Kassevogn fra Mercedes-Benz, der har en rækkevidde på 440 km (WLTP) og er udstyret med hurtigopladning som standard. Den elektriske kassevogn har en opladningstid på 28 minutter ved hurtigladestationer. Med anhængertræk kan den trække op til 2000 kg.

Elektrisk varebil er grøn profil

Stadig flere virksomheder og institutioner er begyndt at tænke over, hvordan virksomhedens køretøjer passer ind i en grøn profil.

– For to år siden havde mange virksomheder paraderne oppe i forhold til elektriske varebiler, men det er heldigvis gået over til, at vi oplever en helt anden interesse og lydhørhed, siger Mogens Lindahl-Jessen.

– Vi mener, at tiden er moden til at overveje at gå fra diesel til elektriske varebiler. En bil er jo en meget synlig reklameplads, og den passer bedre ind i et grønt image end at køre rundt i en dieselbil. Det er jo også en rar følelse at bidrage til den grønne omstilling med mindre udledning af CO2, siger han.

El-kørsel skal læres

Mercedes-Benz CPH har som én af de største forhandlere af elektriske varebiler hentet erfaringer fra kunder, som har valgt at satse på elektricitet i stedet for diesel.

Kabine i eSprinter
Kabine i eSprinter

Udfordringerne med elektriske varevogne i løbet af hverdagen plejer ikke at være større, end at de kan løses.

– Så skal det jo også nævnes, at de er støjsvage og enormt komfortable at køre. Og på en kold vinterdag kan du via Mercedes me app vælge at komme ud til en varm bil uden is på ruderne og med batteriet fuldt opladet. Vi har i vores organisation e-van specialister, som giver chauffører kurser i, hvordan du kører en elbil mest hensigtsmæssigt og får det meste ud af den. Det tilbyder vi dem, der har lyst, siger Mogens Lindahl-Jessen Head of Sales Vans, Mercedes-Benz CPH A/S.

Billigere i drift

Forhandleren anbefaler, at virksomheder går langsomt til værks og lærer at køre med de elektriske varebiler og henter erfaringer undervejs i omstillingen.

– En virksomhed kan have måske ti eller tyve eller halvtreds varebiler, og så anbefaler vi, at virksomheden til en begyndelse kun udskifter 10 procent af vognparken og får erfaringer med kørslen og lademulighederne. Det er jo virksomhedens arbejdsværktøj, og hvis hverdagen ikke fungerer med elbiler, så vil virksomheden miste indtjening. Så det er nødvendigt at være helt tryg før skiftet, siger Mogens Lindahl-Jessen.

Når virksomheden køber de første elektriske varebiler, så glider det bedst, hvis brugerne af bilerne på forhånd er positivt indstillet og klar til at indarbejde nye rutiner med for eksempel opladning i løbet af dagens pauser.

Endnu har Mercedes-Benz CPH ikke oplevet, at virksomheder har fortrudt skiftet til elektriske varebiler, men der kan være praktiske udfordringer, som skal løses undervejs. Måske det er nødvendigt, at en bruger af elbilen en dag bytter sig til en dieselbil til en lang tur eller en meget tung transport. Nogle brugere har ikke mulighed for at oplade bilen natten over, og så kan det være nødvendigt med aftaler på byggepladsen med bygherren om strøm eller anskaffelse af en mobil lader.

De elektriske varebiler er billigere i drift end konventionelle varebiler
De elektriske varebiler er billigere i drift end konventionelle varebiler

Mercedes-Benz har elektriske varebiler til ethvert behov.

Den elektriske varebil er typisk dyrere i anskaffelse end en dieseldrevet men til gengæld billigere i drift, da de ikke kræver service i samme omfang som en konventionel varebil.

Det er som regel billigt at lade den op med en ladeboks monteret hjemme eller i virksomheden, og den grønne ejerafgift er samtidig markant lavere for elbiler.

Hvis en virksomhed er bekymret for værditab på bilen, så tilbyder Mercedes-Benz CPH at dække risikoen af med en aftale om operationel leasing, så forhandleren køber bilen tilbage efter nogle år.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Kommentar

Håndværkere kan få del i forsvarsmilliarderne – hvis de gør sig klar

Image
Energi og klima

Bravida genvinder landsdækkende aftale

Image
Sponseret

Robot skærer fibergips og træbeton på byggepladsen

Image
Byggeri og anlæg

Sørg for korrekte svejsefuger på PVC-gulve og vægge i vådrum

Image
Grønnere byggeri

Stark Group får blåstemplet klimamål

Image
Sponseret

Woodsafe offentliggør åbent brev til træbranchen og indkøbere:

Image
Erhverv og politik

Uddannet bager bliver ny COO hos entreprenør på 110 medarbejdere

Image
Erhverv og politik

CJ med lavere bundlinje, men største ordrebeholdning nogensinde

Mest læste
Dagens kommentar
Morten Frihagen. Kommentar

Håndværkere kan få del i forsvarsmilliarderne – hvis de gør sig klar

En stor dag for vores kolleger ude på byggepladserne

Ejendomsejere skal tage større ansvar og forstå, hvem kunden i virkeligheden er

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Byggeri og anlæg

Færre konkurser i byggeriet: Har tilpasset sig højere omkostninger

Image
Uddannelse

Markant stigning i ansøgere til bygningskonstruktøruddannelsen

Image
Byggeri og anlæg

Regionsråd udpeger Cowi som rådgiver på 14.500 m2 hospitalsafdeling

Tema: Nordatlanten - Juni 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

Uddannelse handler ikke kun om et fagligt men også et socialt ansvar

Hos entreprenørvirksomheden KJ Greenland A/S tager man det sociale ansvar mindst lige så alvorligt...

Image
Sponseret

Her elsker tagdækkerne naturen og vinden i håret

Image
Byggeri og anlæg

Inspiration fra naturen får det bedste frem i islandsk betonbyggeri

Image
Sponseret

Skilteportaler, faldsikring og støjværn til arktiske egne

Image
Grønnere byggeri

Flere tusind ton: Kommune satser på genbrug af beton

Image
Renovering

MT Højgaard Danmark tildeles største renoveringssag nogensinde

Image
Byggeri og anlæg

Metro-udbud til 2,4 milliarder euro: ”Gode dialoger med markedet”

Image
Byggeri og anlæg

Entreprenør valgt til hospitalsbyggeri til 230 millioner

Image
Erhverv og politik

Konkurser og opløsninger – uge 27

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Erhverv og politik

Tidl. Norconsult-direktør bag ny rådgivervirksomhed: ”Et reelt modstykke til KPI’er, bureaukrati og central styring”

Image
Byggeri og anlæg

Stort potentiale: Selskaber vil opføre datacenter i energipark

Image
Byggeri og anlæg

Historiske ejendomme ombygges til hotellejligheder

Image
Erhverv og politik

GSV køber jysk konkurrent på 100 mand: “En god strategisk beslutning”

Image
Byggeri og anlæg

Vandanlæg til 1 milliard: Hofor underskriver med tre entreprenører

Image
Arkitektur

Ny partner hos Friis & Moltke Architects

Image
Byggeri og anlæg

Kendt Aarhus-fabrik skal rives ned – A. Enggaard skal finde nedriver

Image
Byggeri og anlæg

MT Højgaard Danmark vinder opgaver hos Energinet til 241 millioner

Image
Erhverv og politik

Ny landskabsentreprenør sigter mod 75 mio. i omsætning om 5 år

Image
Renovering

Service- og entreprenørfirma udvider med nyt forretningsområde

Image
Erhverv og politik

Hårdt år for træbaseret koncern – 20 millioner indskudt i ny kapital

Image
Erhverv og politik

Bravida øger sit bidrag til landets sikkerhed: ”Åbenlyst at påtage os dette samfundsansvar”

Image
Grønnere byggeri

Vil bygge med bark – interesse fra private og offentlige aktører

Image
Byggeri og anlæg

På tre måneder har nyt partnerkoncept indgået aftaler med 51 tømrermestre

Image
Byggeri og anlæg

Ugens udbud: 48 familieboliger i Solbjerg og ca. 17 km ringforbindelse mellem Give og Tørring

Image
Arbejdsmarked

Robot gør klar til at indtage stilladsbranchen

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.