Der er gang i arbejdet i Svanemøllehavnen på Østerbro, hvor en stor del af havnen er ryddet for at gøre plads til byggeriet af Nordhavnstunnelen – herunder etablering af en byggegrube.
Bl.a. har man flyttet ca. 600 både til en midlertidige erstatningshavn. Derudover er bådebroer, moleanlæg og pæle i dele af Svanemøllehavnen fjernet, og lige nu er man i gang med at sætte spuns igennem havnen for at afgrænse arbejdsarealet fra resten af lystbådehavnen.
Byggegruben er en forudsætning for selve tunnelbyggeriet og bliver samtidig entreprenørens arbejdsplatform.
Sejlet ind fra Køge Bugt
Til etablering af byggegruben bliver der sejlet ca. 400.000 tons sand ind fra Køge Bugt:
– I næste uge bliver Svanesøen og den inderste del af Svanemøllehavnen fyldt op med sand – her bliver det gjort fra landsiden med gravemaskine, siger Mette Stender, senior projektleder i Vejdirektoratet, der anlægger Nordhavnstunnelen i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn.
– Fra uge 25 begynder arbejdet med at pumpe sand ind i Svanemøllehavnen fra skib. Skibet er udstyret med en lang slange, der kan flyttes rundt i havnen, så sandet bliver fordelt korrekt, tilføjer hun.
En sejltur på fem timer
Vejdirektoratets entreprenør forventer, at det tager 6 til 8 uger at fylde arbejdsarealet i Svanemøllehavnen med sand.
– Vores entreprenør henter sand i Køge Bugt – en sejltur på omkring fem timer – og det er entreprenørens forventning, at de kan nå to ture i døgnet. Det reelle arbejde i Svanemøllehavnen vil være to gange ca. to timer, som er den tid, det tager at tømme skibet for sand. Det er planen, at der vil være en tømning i løbet af dagen, og så gentages det i aftenen/natten. Sandskibet vil ligge til i Kalkbrænderiløbet, siger Mette Stender.
Sandpumpningen vil foregå alle ugens syv dage.
Besix – MT Højgaard JV er entreprenør på opgaven.