En ny undersøgelse fra Deloitte viser, at 68 procent af forbrugerne mener, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres sidste håndværkerbesøg, mens yderligere 9 procent synes, at kvaliteten overgik prisen. 11 procent var utilfredse med det udførte arbejde. Det oplyser Deloitte i en pressemeddelelse.
– Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med, siger partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen, Thomas Frommelt.
Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage.
Thomas Frommelt Partner, Deloitte
Ifølge Thomas Frommelt er finanskrisen delvist årsagen til den høje kundetilfredshed i byggebranchen.
– Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang, siger Thomas Frommelt.
Også utilfredshed
Det er dog ikke alle forbrugere, der er begejstrede for deres håndværkere. 11 procent har oplevet, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen.
– 11 pct. er absolut et lavt talt sammenholdt med de 77 procent, der har haft en god oplevelse. Ikke desto mindre skal man naturligvis lytte til de utilfredse kunder. Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne, siger Thomas Frommelt.
Netop dialogen med kunderne er en af de ting, som let burde kunne forbedres, mener Thomas Frommelt. Den styrker nemlig oplevelsen af tryghed og kvalitet.
– I foråret viste en undersøgelse, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage. Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut, siger Thomas Frommelt.
63 procent af danskerne har inden for de seneste fem år haft besøg af en håndværker i deres bolig.
Tallene er baseret på i alt 663 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover, der inden for de seneste fem år har haft besøg af en håndværker i deres bolig. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.