Fremtidens liftmarked bliver præget af hybrider, hvis man skal tro den koldingensiske forhandler Jøma Lift Teknik A/S, der blandt andet forhandler bomliftshybriden Z60-37FE fra producenten Genie.
– Miljøkravene bliver skrappere hele tiden, og fra 2019 bliver den tilladte emissionsmængde strammet nok en gang. Derfor er liftproducenterne nødt til at bruge mange penge på dyre og miljøvenlige dieselmotorer, og det gør pludselig hybridudgaven, der primært kører på el, meget interessant for køberne, da den samlet bliver den billigste løsning. Hybriden giver også nye muligheder for besparelser, da den kan bruges både inden- og udendørs, fortæller Jørgen Martinsen, direktør i Jøma Lift Teknik, i en pressemeddelelse.
Begejstret liftudlejer
Som den første i Europa fik den danske liftudlejer, Lift & Løft ApS, en Z60-37FE i flåden i andet halvår af 2016, og indehaver Mads Laursen er begejstret.
– Nu har vi haft liften i nogle måneder, og den har været en succes for både os og vores kunder. Liften er næsten støjfri, og det er med til at forbedre arbejdsglæden, da kunderne ikke behøver at høre en dieselmotor stå og snurre. Desuden er det nemmere at kommunikere med kollegaer på jorden, fordi der ikke er larm, fortæller liftudlejeren.
Nem at betjene
Hybridliften er ligeså hurtig at betjene som en traditionel diesellift, men betydeligt billigere i drift, fordi den ikke kræver så meget brændstof, lyder det fra forhandleren.
– Flere kunder kan med fordel lære, at de ikke behøver at bruge dieselmotoren. For mig er der ingen tvivl om, at hybridlifte er fremtiden, fortæller Mads Laursen.
De opgaver, som liften primært er udlejet til, er store bygge- og vedligeholdelsesopgaver i byområder, hvor støjgenerne ved dieseldrevne maskiner er store, og hvor ansatte tidligere har været generet af at skulle bruge larmende, dieseldrevne lifte. Ifølge Jørgen Martinsen er det i første omgang specielt sakse- og bomlifte, der har et stort potentiale som hybrider, da de kan bruges både inden- og udendørs og dermed spare en liftmaskine. Samtidig slipper brugeren for unødig miljøbelastning og arbejdsgener, der følger med en dieselmaskines brummen.
– Batteriteknologien er endnu ikke god nok til, at den kan bruges ved andre lifttyper, hvor belastningskravene er større, men der sker lige nu meget på området, siger liftdirektøren, der dog påpeger, at teknologien endnu er et stykke efter udviklingen i for eksempel bilbranchen.