Af Henrik Malmgren
Siden den 1. januar 2022 har den tyske virksomhed SiteLog været repræsenteret på det danske marked. Virksomheden har blandt andet specialiseret sig i logistikkoordinering, byggepladsdrift samt håndtering af affald fra de danske byggepladser. Alle tre områder er essentielle set ud fra et bæredygtighedssynspunkt, idet logistikkoordinering handler om at mindske ressourceforbruget i forbindelse med håndtering af materialer, mens byggepladsdrift handler om at frigøre tid hos entreprenørerne. Håndtering af affald handler blandt andet om korrekt samt effektiv affaldssortering. Endvidere råder SiteLog over sit eget adgangskontrolsystem, som bl.a. kan sikre at kun de, som er trænet i bæredygtighed – f.eks. korrekt affaldssortering – får adgang til pladsen.
Country Manager Bjarne Piilgaard fra Site-Log Danmark A/S siger:
– Især på store byggeprojekter med mange leverancer er det vigtigt at få styr på logistikken. Det samme gælder driften af selve byggepladsen, hvor der især i bynære områder stilles stadig skrappere krav til, at byggeriet afvikles så effektivt som muligt af hensyn til en ofte følsom infrastruktur. Når det gælder affaldshåndtering, kan vi sørge for, at alt affald er korrekt sorteret, når det forlader byggepladsen, så også på det punkt kan vi være med til at sikre, at bygherren får point på bæredygtighedskontoen, f.eks. i forbindelse med en DNGB-certificering.
Har gang i fire store projekter
SiteLog Danmark A/S har siden etableringen haft travlt med fire store projekter, nemlig Femern-forbindelsen, Mary Elizabeths Hospital, Postbyen samt et stort datacenter ved Køge for en af de store techgiganter. Bjarne Piilgaard må ikke selv fortælle, hvem det er, men en Google-søgning vil nemt kunne afsløre hvem den rigtige kunde er (red.). I forbindelse med opstarten i Danmark har det været en bevidst strategi at koncentrere sig om få, men store projekter således, at man kan kontrollere væksten og følge med udviklingen.
– Vi har valgt en markedsstrategi, hvor vi er gået efter højt profilerede byggepladser. Vi kunne sikkert have vundet mange mindre projekter, men vi har i starten valgt ikke at sprede os for meget og risikere, at det går ud over kvaliteten i vores services. Det næste naturlige skridt er nu at få en bredere portefølje, men vi har været glade for en periode med dynamisk vækst samtidig med, at vi har kunnet håndtere virksomhedens struktur og processer, forklarer Bjarne Piilgaard. Han føjer dog til, at entreprenørbranchen bredt set endnu ikke er helt vant til at købe de services, man tilbyder – oftest bruger man interne ressourcer, men det giver skjulte omkostninger. Tømreren skal jo have sin løn som faglært uanset, om han bygger eller rydder op.
Skaber orden i materialekaos
Der er imidlertid grøde i markedet, og tiden arbejder for SiteLogs koncept, idet der såvel fra politisk hold som fra de forskellige myndigheder kommer stadig mere fokus på, hvordan man kan reducere unødigt ressourceforbrug i byggebranchen. Et af de projekter, hvor SiteLog yder både logistikkoordinering, byggepladsdrift samt håndtering af affald, er Postbyen. Her er kunden ejendomsudvikleren totalentreprenøren Nordstern, mens bygherre er Danica Ejendomme. Fordelene er ifølge Bjarne Piilgaard mange.
– Ved koordineret levering af byggematerialer gennem anvendelse af SiteLogs online logistikkoordinering opnår vi, at materialerne har et planlagt flow fra de bestilles, til de skal bruges. Normalt bestiller alle aktører på pladsen uafhængigt af hinanden, hvilket ofte betyder kaos forstået på den måde, at materialerne skal flyttes flere gange, at der måske ikke er plads til dem, at de bliver skadet eller ganske enkelt forsvinder. Alle disse udfordringer kan elimineres ved at overlade logistikken til os, forklarer Bjarne Piilgaard.
Stram styring af byggeaffaldet
Omkring byggepladsdrift fortæller han, at her sørger man bl.a. for oprydning og renhold, ændring af adgangsveje, skiltning og meget andet. Det betyder, at man frigør ressourcer hos entreprenøren som således kan bruge tiden på projektet effektivt. SiteLog kan endvidere yde en fælles teleskoplæsserservice til aflæsning, intern transport på pladsen mm. i stedet for, at flere underentreprenører betaler for hver sin. Bjarne Piilgaard understreger imidlertid også vigtigheden af området affaldshåndtering.
– Vi kan tilbyde et unikt koncept. Hver entreprenør afleverer sit affald til os, og vi kontrollerer indholdet, hvilket betyder, at vi fanger eventuelle fejlsorteringer, allerede inden affaldet forlader byggepladsen. Alt affald vejes og billeddokumenteres, og via en app kan vi fakturere den enkelte entreprenør specifikt, da vi indiskutabelt ved, hvem der har genereret hvilken type affald og i hvilken mængde, forklarer Bjarne Piilgaard. Han tilføjer, at man ikke har oplevet én eneste returnering af affald med krav om gensortering, og det synes han egentlig, at SiteLog godt kan være lidt stolt af.
SiteLogs logistiksystem har været anvendt på mere end 100 byggeprojekter i Tyskland gennem de seneste 8 år.
Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri og anlæg i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeri og anlægs uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
