Colas arbejder på flere områder med at gøre udlægning af asfalt mindre miljøbelastende, og et af virksomhedens produkter er en asfalttype, som kan produceres og udlægges ved lavere temperatur. Når temperaturen sænkes med 20 grader – fra 160 til 140 grader – så vil der være sparet ca. 10 procent energi i produktionen.
– Vi har kigget på traditionerne omkring asfalt. Normalt vil det være lettere at lægge asfalt ud ved en højere temperatur, men vi har udviklet processerne, så det ikke giver problemer at sænke temperaturen. Og vores CO2-besparende asfalt har samme kvalitet og levetid som traditionel asfalt, forklarer salgs- og kundechef i Jylland, Glenn Wormark Tønnesen, Colas Danmark A/S.
Salgs- og kundechefen oplever, at CO2-besparende asfalt bliver stadig mere interessant for kunder i en stadig mere miljøbevidst tid, hvor naturgas og andre former for energi er blevet en mangelvare.
– Asfalt er blevet meget dyrere, og det handler først og fremmest om naturgaspriser. De har været på vej op noget tid, og siden russerne gik ind i Ukraine, er de steget til det højeste prisniveau nogensinde. Det er en udfordring for branchen, siger han.
Genbrugt asfalt
Colas Danmark har en målsætning om at reducere sin samlede CO2-udledning med 30 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 2020.
– Vi er ambitiøse, både på vores egne og vores kunders vegne, siger Glenn Wormark Tønnesen.
De stigende gaspriser øger incitamentet til genbrug af gammel asfalt, som uden problemer kan tilsættes i produktionen.
– Som branche har vi i mange år arbejdet med at få kunderne til at acceptere genbrug, og at det giver en lige så god vejbelægning som asfalt med jomfruelige materialer, siger salgs- og kundechefen.
– Når vi renoverer en gammel vej, så fjerner vi typisk noget af den gamle asfalt og genbruger den. Der er store besparelser ved 30 pct. genbrug i asfalten. Det betyder, at vi sparer en tur til Norge efter granit eller slipper for at sende en lastbil til grusgraven. Vi sparer også bitumen, siger han.
Colas beregner, at ved at bruge 30 pct. knust genbrugsasfalt i ny asfalt, så udledes ca. 25 pct. mindre CO2 i forbindelse med udvinding og transport af de råvarer, der anvendes til asfalten. Det svarer til 6-7 kg CO2 per ton asfalt.
Sort klister kan være grønt
Bitumen er den sorte olie-baserede “lim”, der binder sten og sand sammen i asfalten, og her arbejder Colas med tiltag, som fremmer mere bæredygtighed.
– Vi har verdens største private vejlaboratorium i Frankrig og et dansk laboratorium i Viborg, som arbejder med at forbedre produkter og processer og udvikle mere bæredygtige løsninger. Her arbejder vi blandt andet med at udvikle plantebaserede alternativer til bitumen. Vi har produkter, der er plantebaserede og helt eller delvist kan erstatte olieproduktet. Det er i øjeblikket dyrere at producere, men vi arbejder på at forenkle produktionen, så produktet bliver billigere, fortæller salgs- og kundechefen.
Alternative materialer
Som alternativ til klippematerialer fra Norge og Sverige kan der anvendes lokale materialer i asfalten. Colas Danmark A/S ejer grusgrave, både i Jylland og på Sjælland, der producerer knuste stenmaterialer i høj kvalitet, som kan bruges i asfaltproduktionen, og som udleder mindre CO2 ved transport, da afstandene er kortere.
Laboratorierne arbejder også med at bruge alternative materialer i asfalten i stedet for sten og sand. Der gøres blandt andet forsøg med at genbruge materiale fra gamle bildæk, glas og aske fra forbrændingsanlæg. Når man vurderer genbrugsprodukter, er det vigtigt at vurdere påvirkning af miljø, arbejdsmiljø, kvalitet og mulighed for at genbruge asfalten på ny, når den en gang i fremtiden skal udskiftes.
Biogas-certifikat
Kunderne hos Colas har samtidig på projektniveau en mulighed for at gøre noget for miljøet ved at købe asfalt produceret på dansk biogas. Her køber Colas et certifikat på et kvantum biogas, som bliver sendt ind i det fælles gasnet.
Om Colas Danmark A/S
Colas er en af landets førende virksomheder inden for asfaltvejbygning med afdelinger over hele landet. Virksomheden beskæftiger 500 medarbejdere og indgår i den internationale Colas Gruppe med 55.000 medarbejdere i 50 forskellige lande.