Brødrene Nickolai og Rasmus Brade vidste fra begyndelsen, at de ville tænke nyt, da de tilbage i 2020 skabte den fælles virksomhed Brade Consulting ApS.
Brødrene havde som bærende idé for rådgivningsvirksomheden, at rådgiveren skulle tage et meget stort ansvar og optræde som bygherrens repræsentant under hele projektforløbet. De havde samtidig også gjort sig mange tanker om rådgivningsvirksomhedens værdisæt, som skulle have vægten på mennesker og relationer – både intern i virksomheden og i forhold til kunderne.
De bløde værdier
– Vi var 26 og 28 år år, da vi startede, og vi ønskede en type arbejdsplads, som vi selv havde lyst at være en del af, og hvor der blev lagt vægt på trivsel. For os er trivslen nødvendig for vækst, siger medejer Rasmus Brade, bygherrerådgiver og ejerleder i Brade Consulting.
– Hos os har alle for eksempel 37 timers arbejdsuge. Vi fortæller vores kollegaer, at de sjældent vil opleve, at vi kommer før dem og går hjem senere, for vi har også selv stor glæde af at have balance mellem arbejde og familieliv, siger han.

Gazelle prisen
Brade Consulting arbejder inden for de tekniske fag og har kunder både i det offentlige og i det private og deltager i store komplekse byggerier med milliardbudgetter.
De korte arbejdsuger har ikke bremset virksomhedens udvikling. Brade Consulting kommer ud af 2025 med en omsætning omkring 28 mio. kr. og beskæftiger i dag 24 fastansatte kollegaer og fire faste konsulenter.
For nylig fik Brade Consulting tildelt Børsen Gazelle 2025, som hvert år tildeles virksomheder på baggrund af regnskabstal. Kun 1 procent af danske virksomheder lever op til kriterierne – blandt andet at virksomhedens vækst eller bruttoresultat skal vokse mindst 100 procent over fire år.
Erfarne kollegaer
Kollegaerne hos Brade Consulting har forskellig faglig baggrund som VVSinstallatører, elinstallatører, maskinmester, ingeniør, HVAC med flere. De to brødre har valgt, at kollegaerne skal have både et stort ansvar og indflydelse på deres hverdag.
– Vores ledelse er anderledes end de fleste andres. Vi ansætter gerne folk, der er dygtigere og på nogle områder ved mere end os selv. Mange har også kendskab til ledelse, og vi kan godt blive udfordrede af og til, men det kan vi godt lide, forklarer CEO og ejerleder Nickolai Brade.
– Gennemsnitsalderen i vores virksomhed er 50 år, så det er erfarne folk, vi tiltrækker, som gerne vil bruge deres erfaring hos kunderne, siger Nickolai Brade.

37 timer giver overskud
Brade Consulting lægger vægt på, at ingen kollegaer står alene på byggepladsen, men kan trække på hele husets kompetencer. Den 37 timers arbejdsuge er også med til at give rådgiveren overskud i samarbejdet med bygherrerne.
– Vi er meget tæt på vores kunder, som hos os har en fuldt dedikeret rådgiver, som følger projektet hele vejen. Vores kolleger i virksomheden er ærekære og med en arbejdsuge på 37 timer, så er der mere overskud i en spidsbelastning hos kunden. Det overskud har du ikke, hvis du i forvejen arbejder 45 timer, for så har du ikke nogen buffer, når det brænder på, siger Rasmus Brade.
Få konflikter
Brødrene tror på, at vægtningen af de menneskelige relationer og dialogen får samarbejdet mellem faggrupper til at glide bedre, og der opstår færre konflikter i projekterne. Virksomhedens kollegaer er løbende på kurser for at holde sig markedsrelevante.
– Vi har meget få konflikter i de projekter, vi er med i, og vi har aldrig selv været involveret direkte i en voldgiftssag. Her tror jeg også, det betyder meget, at du som bygherrens rådgiver har overskud til at levere kvalitet hos kunderne og ikke står med blodsprængte øjne og er presset på tiden.
– Det handler om ledelse og mennesker. Hvis hver enkelt kun ser sin egen lille ting i projektet og ikke kan arbejde sammen, så opstår der nogle udfordringer i grænsefladerne. Vi ved ud fra vores erfaring i branchen, hvor fejl kan opstå, og hvor skoen trykker, og vi ved, hvad vi skal være opmærksomme på, så vi kan være proaktive – for det er bare sværere at gøre noget, når det er tre måneder for sent, forklarer Nickolai Brade.

Om Brade Consulting ApS
Brødrene Nickolai og Rasmus Brade startede i 2020 Brade Consulting ApS som en virksomhed, der vægter det tætte samarbejde med bygherren højt. Virksomheden er bygherrens tætte samarbejdspartner og ambasadør i hele projektforløbet. Kontakt for flere oplysninger.
