Bravida Danmark fortsætter de positive takter og følger planen

I tredje kvartal har teknikentreprenøren forbedret lønsomhed i både installations- og servicevirksomheden.
Christian Alsø snakker med en mand i en orange Bravida-jakke.
- Vi er godt i gang med en transformation af den danske virksomhed og oplever fortsat godt momentum i markedet, fortæller adm. direktør Christian Alsø, Bravida Danmark.

Bravida Danmark har netop præsenteret regnskabet for tredje kvartal (juli-september).

Det viser, at nettoomsætningen steg med 20 % og udgjorde 1.910 (1.595) MSEK.

Nettoomsætningen i service- og installationsvirksomheden steg med 15 % og 24 %. Andelen af service udgjorde 45 (47) % af den totale nettoomsætning, mens den organiske vækst udgjorde 23 %, og valutaeffekter påvirkede med -3 %.

Læs også

”Helt efter planen”: Bravida Danmark øger top- og bundlinje og har langt flere ordrer i bogen

EBITA steg betragteligt og udgjorde 105 (-7) MSEK, og EBITA-marginen udgjorde 5,5 (-0,4) %. Den positive resultatudvikling forklarer adm. direktør Christian Alsø, Bravida Danmark, med forbedret lønsomhed i både installations- og servicevirksomheden:

– Jeg glæder mig over det danske resultat for tredje kvartal, hvor vi igen fortsætter vores positive takter fra de seneste kvartaler. At vi endnu en gang leverer forbedret lønsomhed i både installations- og servicevirksomheden viser, at de initiativer, vi har iværksat over det seneste halvandet år, virker, og at vi følger den plan, vi har lagt.

Læs også

Efter et år som Bravida-direktør: Vi vinder margin, men vores ansvar rækker længere end bundlinjen

– Derudover ser vi fortsat, at kvaliteten af vores ordrebog er styrket markant, hvilket er et resultatet af, at vi har været mere kritiske i forhold til, hvilke projekter og samarbejdsformer vi indgår i, tilføjer han.

Momentum i markedet

Regnskabet viser også, at ordreindgangen i perioden faldt med 32 % og udgjorde 1.375 (2.018) MSEK. Ordreindgangen består af små og mellemstore installations- og serviceopgaver.

– I forhold til ordreindgang kan der være udsving mellem kvartaler, hvilket kan skyldes mange forskellige ting, for eksempel kunders appetit, forhandlingsmiljø og myndighedsgodkendelse. Jeg glæder mig over den fremgang, vi har på både ordreindgang og -beholdning for hele året, siger Christian Alsø.

Fra januar til september steg ordreindgangen med 12 % og udgjorde 6.247 (5.587) MSEK. I perioden steg ordrebeholdningen med 711 MSEK.

Ordrebeholdningen var ved udgangen af tredje kvartal 8 % højere end samme periode sidste år og beløb sig til 4.649 (4.313) MSEK.

I kvartalet steg ordrebeholdningen med 578 MSEK.

Læs også

Bravida øger sit bidrag til landets sikkerhed: ”Åbenlyst at påtage os dette samfundsansvar”

– Vi er godt i gang med en transformation af den danske virksomhed og oplever fortsat godt momentum i markedet. Vi får stærk feedback fra nye og eksisterende kunder, som anser os for en værdsat og betroet samarbejdspartner.

– Endelig har vi igen oplevet en markant stigning i medarbejdertilfredsheden og trivslen, hvilket gør mig stolt og glad. En stor tak til vores kunder for tilliden og en stor tak til vores medarbejdere for deres store indsats og opbakning til Bravida, siger Christian Alsø.

Relateret indhold