Ny bog retter skarp kritik af Lynetteholm

På fredag udkommer ’Uden rettidig Omtanke – Hvidbog om Lynetteholm’, som bl.a. karakteriserer aftalen om at byudvikle Lynetteholm som en højrisikokontrakt, ligesom der stilles spørgsmål ved de betalbare boliger.
Blandt hvidbogens kritikpunkter er, at aftalen om at byudvikle Lynetteholm er en højrisikokontrakt, hvor gælden i By & Havn og Metroselskabet vil øges i mange år helt op til 100 mia. kroner. Foto: Svend Sandbæk.

En planlægning med mange indbyggede konflikter og halve løsninger; voldsomt stigende gæld i By & Havn og Metroselskabet, hvor de fremtidige indtægter er usikre; tvivlsomt om løfterne om flere betalbare boliger kan indfries; tilsidesættelse af klimahensyn, og vandkvaliteten i Øresund påvirkes, så det bliver svært for Danmark at leve op til EU’s vandrammedirektiv; og en aftale, der binder bystyret i København til en byudvikling de næste 50 år med høj risiko og begrænset handlerum.

Læs også

Politisk aftale: Ny metrolinje skal til Lynetteholm

Sådan lyder kritikpunkterne i en ny hvidbog, ’Uden rettidig Omtanke – Hvidbog om Lynetteholm’, om planerne for Lynetteholmen, der skal etableres som en halvø mellem Refshaleøen og Nordhavn i København med et kystlandskab ud mod Øresund.

Ifm. den nye hvidbog har en arbejdsgruppe af fire faggrupper i Ingeniørforeningen IDA gennemgået aftalerne bag projektet og peger på en række uønskede konsekvenser for hovedstaden.

Gæld på 100 mia. kroner

Per Henriksen, der er arkitekt og rådgiver, siger om aftalen:

– Aftalen om at byudvikle Lynetteholm er en højrisikokontrakt, hvor gælden i By & Havn og Metroselskabet vil øges i mange år helt op til 100 mia. kroner, og fremtidige indtægter derefter er særdeles usikre. Der mangler rettidig omhu i planlægningen, og projektet bærer præg af, at ’sporene lægges, mens toget kører’.

Om betalbare boliger siger Peter Schultz Jørgensen, der er byplanlægger og forfatter:

– Det bliver svært at indfri forventningerne om en mere mangfoldig by og flere ’billige boliger’. Forudsætningen for salgsindtægterne på Lynetteholm er, at jordprisen skal stige 3,2 til 4,6 gange frem til 2050 – og endnu mere end prisen på boliger. Så for overhovedet at kunne bygge de almene boliger skal rammebeløbet hæves, og der skal ydes større offentlige tilskud.

Læs også

Fagfolk vil have genåbnet aftale om Lynetteholmen – her er deres alternativ

Lone Johnsen, der er initiativtager til Tænk os Om-initiativet, mener, at projektet vil resultere i et demokratisk underskud:

– Der er stor folkelig skepsis, og det giver store demokratiske spændinger, at offentlighedens klageadgang afskaffes ift. alle væsentlige miljølove anlægsloven, og at anlægsloven giver myndighederne beføjelser, som er i strid med den generelle magtfordeling mellem den lovgivende og udøvende magt.

Lynetteholmen forventes at stå færdigt i 2050.

Hvidbogen ’Uden rettidig Omtanke – Hvidbog om Lynetteholm’ udkommer på fredag og udgives af ’Tænk os Om-initiativet’.

Relateret indhold