Tag bare et kig på det københavnske metrobyggeri, hvor det er en italiensk byggekoncern, som står for byggeriet, mens det er et dansk arkitektfirma som har stået for arkitekturen- og byggetegninger.
Ved et internationalt samarbejde kan der nemt opstå misforståelser og dilemmaer, f.eks. når i forbindelse med koordinering, kommunikation samt mødet med en anden kultur. For at afhjælpe dette, kommer der hermed tre gode råd til et bedre samarbejde på tværs af kulturer.
Samarbejde mellem forskellige kulturer
De involverede i et byggeprojekt, specielt når det er på tværs af lande, kan have meget forskellige måder at arbejde på, arbejdstiderne og tilgang til de forskellige opgaver. Dette kan være vanskeligere end man lige regner med, da der er forskellige i adfærd, samt hvordan man tænker.
Den kulturelle intelligens er derfor vigtig, når man skal forstå folk fra andre kulturer. Som person har man ofte en tilbøjelighed til at fortolke mennesker fra andre kulturer gennem vores egen.
Dette fører til, at man på forhånd allerede har vurderet, hvad der er rigtigt og forkert.
Ved at have en bedre kulturel intelligens sikrer man som virksomhed, at samarbejdet og kommunikation er effektivt. At have en bredere forståelse betyder, at man som person er opmærksom på den anden kultur og sin egen.
Dermed indser man, at personer fra forskellige kulturer kommunikerer og samarbejder på forskellige måder – og dermed skal finde frem til en fælles løsning, hvis der skulle opstå et problem.
Koordinering af bryggeriet
Et andet vigtigt parameter, udover samarbejdet, er, hvordan byggeriet skal koordineres. Dette giver også god mening i forhold til samarbejdet, da det er svært at kunne arbejde fælles om noget, hvis der ikke er nogen koordinering af arbejdsopgaverne.
Et byggeri af et projekt er ofte en stor proces, hvor forskellige virksomheder er inde over byggeriet på hver deres tidspunkter. En virksomhed kan f.eks. stå for fundamentet, mens en anden kan stå for strømmen.
Det er derfor vigtigt at de involverede virksomheder koordinerer deres arbejde internt, så arbejdet kan blive færdigt til tiden, og samarbejdet kan fungere optimalt.
Dermed er det meget vigtigt, at de forskellige virksomheder koordinerer deres samarbejde. Hvis en virksomhed ikke kan nå at blive færdige inden deres deadline, kan det gå udover den samlede koordinering.
De bør derfor tage kontakt til den næste virksomhed, som skal bygge på projektet for at se, hvordan der kan findes en løsning på problemet.
Fejlfri kommunikation i materialerne
Fejlfri kommunikation er en af de vigtigste nødvendigheder i byggebranchen for at undgå misforståelser, som teoretisk kan føre til fatale fejl i byggeprocessen. Eftersom at der er rigtig mange mennesker involveret i en byggeproces, så skal alt papirarbejde være i orden.
Alt fra at få den nødvendige juridiske tilladelse samt at gå fra idé til virkelighed, betyder at de involverede parter skal kunne forstå planerne – og hinanden.
Dette er nemlig et af kriterierne for, at byggeprojektet skal blive en succes og gennemføres til tiden. Hvis personerne i byggeriprocessen ikke forstår hinanden eller planerne, kan det ende med en forsinkelse eller at der kommer fejl i byggeriet – og dette er forbundet med en højere økonomisk omkostning, større risiko for fejl, samt en overskridelse af deadline.
Det er derfor vigtigt, at de nødvendige materialer og beskrivelser bliver oversat korrekt og perfekt – helt ned til mindste detalje.
Eksempelvis er det en god idé at finde en ekspert med ekspertise og erfaring indenfor oversættelse af manualer og beskrivelser i byggebranchen. En professionel med den rette ekspertise ved hvordan materialerne og teksterne skal oversættes, så der ikke opstår nogle former for fejl i kommunikationen og/eller misforståelser.