1.118 underleverandører: SMV’er vinder stort på Femern Bælt-byggeriet 

Mere end 1.100 underleverandører har indtil videre bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, hvoraf to tredjedele af virksomhederne er danske.
Fem mænd i orange arbejdstøj på en byggeplads.
SMVdanmark ser positivt på de muligheder, det omfattende anlægsprojekt skaber - især for små og mellemstore virksomheder på tværs af sektorer. Foto: Sund & Bælt.

Siden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen gik i gang i 2020, har 1.118 danske og udenlandske virksomheder leveret ydelser til byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Heraf er 710 – eller omkring to ud af tre – danske virksomheder, mens resten primært er fordelt på andre europæiske lande.

Det viser den nyeste opgørelse fra Sund & Bælt, som er statens bygherre bag Femern Bælt-projektet.

Læs også

Åbning af Femern-forbindelsen giver nye jernbanespor i København

En stor del af de mange danske virksomheder tilhører kategorien små og mellemstore virksomheder – eller SMV’er – og dækker bl.a. bygge- og anlægsbranchen, og underdirektør i erhvervsorganisationen SMVdanmark, Alexander Søndergaard, glæder sig over SMV’ernes store bidrag til Femern Bælt-projektet:

– Det brede danske aftryk på tunnelbyggeriet betyder arbejdspladser og vækst. Desuden høster flere SMV’er vigtig viden og står dermed endnu bedre rustet til konkurrencen om fremtidige opgaver, siger han.

Nærhed og ekspertise

Fordelingen af de danske underleverandører på de enkelte regioner viser en klar overvægt af sjællandske virksomheder, som nyder godt af den geografiske nærhed til projektet, selvom også fynske og jyske virksomheder lander opgaver på projektet.

– Fordelingen af virksomheder viser tydeligt, at nærheden til et anlægsprojekt betyder meget. Det er ikke så overraskende, og derfor har flere virksomheder fra andre dele af landet også oprettet mindre lokale filialer på Lolland og Falster for at være tæt på projektet. Det er naturligvis godt for den lokale aktivitet. Men tallene viser også, at hvis du har den nødvendige ekspertise, så er den geografiske placering ikke i sig selv en hindring, fortæller Alexander Søndergaad, og fortsætter:

Kort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet. Især sjællandske virksomheder vinder opgaver på projektet. Foto: Sund & Bælt.

– Der kommer endnu flere opgaver til små og mellemstore virksomheder, når først arbejdet med de mekaniske installationer i tunnelen går i gang. Senere kommer der opgaver, når både den nye jernbane og motorvej til tunnelen skal anlægges. Så man skal holde sig orienteret og være klar til at gribe mulighederne, siger Alexander Søndergaard. 

Ifølge opgørelsen har 301 virksomheder i Region Sjælland bidraget til byggeriet af verdens længste sænketunnel ved Rødbyhavn. Regionen topper dermed listen, efterfulgt af Region Hovedstaden med 184 virksomheder, Region Syddanmark med 115, Region Midtjylland med 76 og Region Nordjylland med 34 virksomheder.

Relateret indhold