Af Henrik Malmgreen
Et klassisk sælgerudsagn siger, at ingen opgave er for stor, og ingen opgave er for lille. Det kan godt være, nogen synes, det lyder lidt klichéagtigt, men hos arkitektfirmaet John Bergelin A/S på Frederiksberg, tager man udsagnet alvorligt. Her tæller kundeporteføljen både større, private andels- og ejendomsforeninger, erhvervsvirksomheder samt private, der ønsker forandringer eller forbedringer på deres bolig.
Virksomhedens ejer og administrerende direktør Jens Gjettermann Bergelin er både uddannet som arkitekt og bygningskonstruktør, en kombination han anser for at være den ideelle netop, når man arbejder i det krydsfelt, der hedder bygningstransformation og bygningsrenovering. Som arkitekt har han fornemmelse for design og æstetik, mens han som bygningskonstruktør har viden om og erfaring i, hvorvidt et projekt rent faktisk er bygbart.
En god, faglig kombination
Ofte kommer kunderne nemlig med ønsker, der er mere ambitiøse, end virkeligheden kan stå inde for, og så er kunsten at finde frem til den fine balancegang, hvor kundetilfredshed, håndværksmæssig kvalitet og ikke mindst projektøkonomi går op i en højere enhed. Når det lykkes, føler Jens Gjettermann Bergelin, det har været en god dag på kontoret, for ofte ændrer et transformations- eller renoveringsprojekt form undervejs.
Jeg er uddannet fra arkitektskolens transformationsafdeling, så jeg er helt med på tidens bølge, der handler om, at det er bedre at transformere eller renovere end at rive ned og bygge nyt. Faktisk arbejder vi slet ikke med nybyggeri, så vores speciale er altså at arbejde med den eksisterende bygningsmasse, og ud over de mere standardiserede opgaver, løser vi en række atypiske opgaver, hvor helt specielle kundeønsker gør sig gældende, forklarer Jens Gjettermann Bergelin.
En meget usædvanlig opgave
For nogle år siden mødte man det, man vel nok kan tillade sig at kalde for et kundeønske ud over det sædvanlige. I forbindelse med renovering af en ejendom ønskede en kunde nemlig, at der skulle etableres et såkaldt panic-room, der kunne modstå skud fra en bazooka. Det lyder som ren fantasi, men Jens Gjettermann Bergelin bedyrer, at det er den skinbarlige sandhed, og ønsket blev løst, selv om det ikke er en opgave, der er beskrevet i håndbogen for bygningsrenovering.
– Vi ved meget, men vi er selvfølgelig ikke eksperter i alt, og derfor er det vores opgave at finde frem til den rette løsning i samarbejde med kunden, forklarer Jens Gjettermann Bergelin. Netop nu er man i gang med renoveringsarbejde på to store lejlighedskomplekser på 250-300 lejligheder i henholdsvis København Nordvest og i Brønshøj, og det primære arbejdsområde er da også Storkøbenhavn. Blandt andet løser man mange opgaver på Frederiksberg, hvor firmaet er hjemmehørende.
Nogle gange siger vi nej tak
Man påtager sig alle typer af transformations- og renoveringsopgaver, men fællesnævneren for dem alle er, at man vægter kvalitetshåndværket højest. Helt naturligt har kunden som oftest et godt øje på prisen, men hvis der insisteres på, at et projekt skal være så billigt som muligt, er det meget sandsynligt, at det så at sige bliver afvist i døren og, at man ganske enkelt siger nej tak til projektet.
– Hvis kunden f.eks. ønsker, at der skal monteres plastiktagrender, siger vi blankt nej. Det vil vi simpelthen ikke stå model til. Arbejde, hvor der kun er fokus på prisen, er ikke godt håndværk, og det dårlig reklame for os, hvis det skal laves om efter blot få år. Vi vil hellere have, at der går 30 eller 40 år, inden kunden ringer igen, for så har vi lavet vores arbejde ordentligt, slutter Jens Gjettermann Bergelin, som mener, at den holdning tjener virksomheden bedst.