Over 50.000 naturtegl pryder de ellers kedelige betonvægge, når fire af Københavns nye metrostationer åbner i 2018. Det ligner og føles som en mur, men er det ikke. Skindet bedrager, for der er hverken brugt mørtel eller synlige skruer og bolte på væggene i de fire kommende metrostationer, som netop nu er ved at blive færdiggjort.
I stedet er der tale om et specielt ophængssystem – det såkaldte ACT-system – der gør det muligt at befæste teglsten, natursten, mursten og facadeplader på store flader – som en betonmur. Det fortæller fisher a/s, som står bag konceptet, i en pressemeddelelse.
Her oplyses det endvidere, at ACT-systemet bliver brugt på prestigeprojekter i hele verden. Særligt i Qatar, Kina og Kuwait bruges løsningen flittigt på store byggerier med den nødvendige volumen og økonomi. Hovedstadens metro er dog det første store projekt i Skandinavien med ACT-systemet.
– Omsætningen er voksende i Danmark, og efter ordren fra Cityringen har vi fået flere henvendelser fra arkitekter og entreprenører. Metro-byggeriet sætter fodspor, og vi håber, at der en gang imellem vil komme nogle arkitekter i metrostationerne, som forelsker sig i både resultatet og teknikken bag, siger Ulrik Nielsen, der er salgschef for projekter hos fischer i Danmark.
Skjulte fordele
De 50.000 naturteglsten fordeles på i alt fire kommende metrostationer i København. Aksel Møllers Have, Nørrebros Runddel, Nuuks Plads og Enghave Plads. Hos hovedentreprenøren MT Højgaard, der er ansvarlig for en stor del af byggeriet af metrostationerne, glæder de sig over valget af ACT og naturtegl, som snart helt vil skjule den grå beton på Aksel Møllers Have.
– Jeg tror ikke, at naturtegl nogensinde er blevet hængt op på denne måde. Ophængningen er fuldstændig skjult, og det ser virkelig godt ud. Stenene er håndlavede og varierer meget. Det giver væggene et flot udtryk, siger Roland Poulsen, der er entrepriseleder hos MT Højgaard.
ACT er et såkaldt undercut-system. Det betyder, at en speciel maskine borer ind i stenene fra bagsiden, hvorefter en selvudvidende bolt bliver ført ind i stenen. Bolten er fastgjort til en aluminiumsskinne, og derfor kan stenene sidde meget tæt sammen, så ingen kan se beslagene bagved. Det oplyses desuden, at undercut-systemet kan bære en tung vægt. Selv om de danskproducerede teglsten i metrobyggeriet vejer godt til, så har ACT-løsningen ingen problemer med at klare den betragtelige vægt, lyder det i pressemeddelelsen.
Der er i øvrigt også andre fordele ved løsningen og de flotte naturtegl, fortæller Londero Mosaik, der er underentreprenør på projektet og skal montere de mere end 50.000 teglsten.
– Det bliver rigtig pænt, og der er mange gode ting ved systemet. Vi behøver for eksempel ikke at mure stenene op, og det er nemt at trække kabler og andet teknik bag stenene, siger Kareem Abdallah, der er byggeleder ved Londero Mosaik.
Københavns nye metro, Cityringen, åbner i juli 2019.