Spæncom klar med nyt p-hus koncept

Betonproducenten introducerer et nyt koncept, som sikrer konstruktionen mod forskydninger og samtidig styrker og stabiliserer de elastiske fuger mellem elementerne.
Spæncoms P-hus koncept sikrer et robust, tæt og brandsikret system med lav vedligeholdelse og økonomi i fokus.
Spæncoms P-hus koncept sikrer et robust, tæt og brandsikret system med lav vedligeholdelse og økonomi i fokus.

Om konceptet

  • P-huskonceptet bygger på specialudviklede TTP elementer med en totalhøjde på kun 600 mm og med fald på oversiden for effektiv afvanding mod afløbsriste i begge ender.
  • Undersiden er ligeledes skrå mod vederlaget, hvilket giver mulighed for installering af kabelbakker, afløbsrør mv. i op til 160 mm højde, uden at dette går ud over den enkelte etages frihøjde.
  • Bredden af elementerne er på 2,5 m, hvilket matcher bredden på en parkeringsbås med god komfort.

Temperatursvingninger har traditionelt været skyld i forskydninger mellem elementerne og deraf revner i de elastiske fuger mellem TTP profilerne i parkeringshusene.

Det har medført omkostninger for bygherren til løbende vedligehold, udbedringer og periodiske lukninger af dele af bygningen, når fugerne skal udskiftes.

Vores parkeringshuskoncept udføres, så temperaturudvidelser kan optages i konstruktionerne uden risiko for ukontrolleret revnedannelse i betonen.

Salgschef Michael Boye Spæncom

Med udviklingen af et nyt design af de klassiske TTP betonelementer har Spæncom gjort konstruktionerne i parkeringshusene helt tætte.

– Det nye koncept adskiller sig fra de eksisterende systemer, hvor man benytter en membran og et ekstra lag beton eller samlingsfugebånd i konstruktionerne. Begge løsninger kræver dog en del vedligehold og løbende udskiftning af komponenter. Vi er med det nye koncept gået helt væk fra konstruktionen med membranen og har valgt at styrke og stabilisere samlingen mellem elementerne, som tidligere var den del, der var det svage led i konstruktionen, siger Spæncoms salgschef Michael Boye.

Egenvægt stabiliserer

Løsningen er simpel, men meget effektiv: Den bærende ribbe i TTP elementet flyttes fra midten ud til siderne. Herved kan elementernes egenvægt stabilisere hinanden ved hjælp af overlap i samlingerne.

Et EPDM fugebånd præmonteres mellem elementerne og sørger på grund af det høje tryk for et tæt P-hus. Finishen færdiggøres herefter med en elastisk fuge, som også sikrer, at der ikke opsamles smuds i fugerne. Fugen har i modsætning til tidligere ingen betydning for konstruktionens tæthed.

– Alle elementer leveres med færdig køreklar overflade uden behov for efterfølgende udstøbning af overbeton. Denne løsning sikrer, at der ikke opstår revner under bevægelser som følger af temperaturpåvirkninger. Vores parkeringshuskoncept udføres, så temperaturudvidelser kan optages i konstruktionerne uden risiko for ukontrolleret revnedannelse i betonen, siger Michael Boye.

Godkendt dokumentation

Konceptet er certificeret efter ISO9001 standarden og betonen er i ekstra aggressiv miljøklasse.

Konstruktionerne opfylder R120 brandkravet jf. Eurocodes. Dermed kan bygherren altid være helt sikker på, at myndighederne vil godkende dokumentationen for bygningens brandmodstandsevne.

– Det nye konstruktionskoncept giver nogle klare fordele for kunden, da behovet for løbende vedligehold af bygningen begrænses, og dens levetid forlænges. Det betyder også, at driftsindtægterne ved parkeringshuset kan fastholdes konstante, da der ikke er samme behov for at lukke det helt eller delvist, som når samlingsfugerne skulle udskiftes, siger Michael Boye.

Entreprenørerne høster desuden den fordel, at de sparer en arbejdsgang og mange arbejdstimer, fordi de ikke længere skal konstruere kompositløsningen med membraner og et ekstra lag beton, som man tidligere har gjort.

Med det nye koncept er Spæncom kommet flere af de traditionelle problemer ved konstruktionen og driften af parkeringshuse i forkøbet.

Med 400 parkeringspladser bliver et parkeringshus under opførelse i Holstebro det første, hvor Spæncoms nye koncept implementeres.

– Vi har mange gode erfaringer med Spæncom, som vi har samarbejdet med i over 30 år. Jeg er meget spændt på det nye koncept og på at se hvordan det fungerer i praksis, siger ingeniør Niels Kruse fra murer- og entreprenørfirmaet Kaj Bech.

Parkeringshuset skal efter planen afleveres januar 2017.

Holstebro Kommune er bygherre på parkeringshuset, hvor 400 parkeringspladser fra januar 2017 vil stå til rådighed for byens borgere. Spæncom har været med fra begyndelsen af projektet og har udover deres nye koncept også foretaget beregninger og projektering til den nye bygning.
Holstebro Kommune er bygherre på parkeringshuset, hvor 400 parkeringspladser fra januar 2017 vil stå til rådighed for byens borgere. Spæncom har været med fra begyndelsen af projektet og har udover deres nye koncept også foretaget beregninger og projektering til den nye bygning.

Relateret indhold