Plastens ry i byggeriet skal relanceres

Vinduer, døre, rør og flere andre byggematerialer er lavet af plast. Med kampagnen 'Realistisk om plast' vil Plastindustrien sætte mere fokus på genbrug, genanvendelse og plastens rolle i byggeriet.
Plast forefindes mange steder i byggeriet og vores bygninger. Derfor har kampagnens anden udgave fået et særligt fokus på byggebranchen. Visualisering: Plastindustri.
Plast forefindes mange steder i byggeriet og vores bygninger. Derfor har kampagnens anden udgave fået et særligt fokus på byggebranchen. Visualisering: Plastindustri.

Fakta om Plastindustrien

  • Plastindustrien er brancheorganisation for over 285 danske plastvirksomheder, som repræsenterer alle dele af værdikæden.
  • Branchen tæller mere end 26.000 danske jobs.

Der er – igen – behov for at nuancere opfattelsen af plast. Debatten om materialet er nemlig i de senere år blevet alt for sort/hvid, mener Plastindustrien, som sidste år iværksatte kampagnen ‘Realistisk om plast’. Den bliver nu relanceret, men henvender sig denne gang ikke kun til den brede befolkning generelt, men nu også byggebranchen. Det oplyser Plastindustrien i en pressemeddelelse.

– Plast i byggeriet fylder meget. Det bliver brugt til eksempelvis rør, vinduer, døre, isolering, tagbeklædning og kabler, og der er mange forskellige dele af plastbranchen, som leverer komponenter til byggeriet, siger kommunikationschef i Brancheforeningen Plastindustrien, Lars Hall Bæk Farsøe, til Dagens Byggeri.

Temaerne i kampagnen omhandler blandt andet genbrug og genanvendelse generelt, samt plastens store rolle i byggeriet, der for de fleste nok er lidt ukendt, fortæller Lars Hall Bæk Farsøe.

Plast er ‘skjult’ i byggeriet

Ifølge kommunikationschefen er plast i byggeriet ikke bare ukendt, men også ude af syne for folk flest. Det har betydning for kampagnens opbygning.

– I denne del af kampagnen sætter vi så ekstra meget fokus på plast i byggeriet, da mange af plastkomponenter som rør og isolering godt kan være lidt skjult, hvorfor de færreste nok tænker over, at deres hjem eller kontor er opført ved hjælp af plastprodukter. Sekundært vil vi selvfølgelig også gerne kommunikere til byggebranchen, at der er mange fordele ved at vælge plastløsninger. Det gælder for eksempel i forhold vedligehold, isoleringsværdi og så videre, siger Lars Hall Bæk Farsøe.

Han tilføjer:

– Vi er dog ikke blinde for, at der selvfølgelig også er udfordringer i forhold til klima og miljø. Det skal vi have løst i samarbejde med relevante aktører, så der eksempelvis bliver brugt mere genanvendt plast i byggeriet, og at der i forbindelse med opførelse, nedrivning og renovering kommer mere fokus på korrekt affaldshåndtering, så vi kan få genanvendt endnu mere plast, lyder det.

Relateret indhold