Molslinjens nye Aarhus-terminal afleveret

Efter godt to års arbejde har MT Højgaard afsluttet hovedentreprisen på terminalen, som hastigt nærmer sig åbning.
Den nye terminal bliver taget i brug 11. november. Foto: Domis Luftfotos.
Den nye terminal bliver taget i brug 11. november. Foto: Domis Luftfotos.

Når Molslinjen om en uge lægger til på kajpladsen i Østhavnen i Aarhus, er det kulminationen på to års hårdt arbejde for MT Højgaard Danmarks vandbyggere, som har udført hovedentreprise på projektet.

Dagens Byggeri besøgte pladsen i november 2018, hvor arbejdet lige var gået i gang.

Opgaven har indeholdt alle større vandbygningsdiscipliner, og det er en af de største vandbygningsopgaver på dansk grund i nyere tid.

Det har været en teknisk krævende opgave - ikke mindst på grund af udfordrende funderingsforhold. Pressefoto.
Det har været en teknisk krævende opgave – ikke mindst på grund af udfordrende funderingsforhold. Pressefoto.

– Aarhus Færgeterminal har været en drømmeopgave for en dansk vandbygger, for den har jo det hele. Der er både kajkonstruktioner, fender-konstruktioner, stenkastninger, landindvindinger, uddybninger og håndtering af gytje helt ned til 25 meter under vandoverfladen. Og fordi funderingsforholdene er så bløde og udfordrende, har vi virkelig fået testet og styrket vores kompetencer, siger Jimmy Laursen, der er afdelingsdirektør for vandbygning i MT Højgaard Danmark.

Trykbølger skabte natarbejde

I lange perioder har vandbyggerne arbejdet om aftenen og natten på pladsen. De kraftfulde trykbølger fra Molslinjen har nemlig umuliggjort arbejde fra virksomhedens flåde i dagtimerne. I det hele taget har det været en teknisk krævende opgave – ikke mindst på grund af udfordrende funderingsforhold.

– Den bløde havbund betyder, at en almindelig spuns ikke er tilstrækkelig til at sikre en stabil kajvæg. Derfor har vi anlagt en kombivæg, hvor vi kombinerer 30 meter lange stålrør og spunsprofiler. Det er ikke en almindelig løsning, og det er jo spændende for vores vandbyggere på pladsen at udføre sådan et stykke arbejde. Derudover er det selvfølgelig dejligt, at resultatet er blevet godt, siger Jimmy Laursen.

MT Højgaard forlader nu terminalen som overdrages til Aarhus Havn. Pressefoto.
MT Højgaard forlader nu terminalen som overdrages til Aarhus Havn. Pressefoto.

Aarhus Havn er bygherre på projektet, og de er godt tilfredse med, at terminalen nu er ganske tæt på åbning.

– Aarhus Havn har haft et meget tæt samarbejde med MT Højgaard Danmark og rådgiveren, Rambøll. I et så kompliceret havnebyggeri er det vigtigt at såvel kvalifikationer som samarbejde fungerer godt, og det må vi sige har været tilfældet på dette projekt. Stor ros til såvel entreprenør som rådgiver for en meget professionel styring og gennemførelse af projektet, siger Kim H. Meilstrup, der er afdelingsleder i Infrastructure, Aarhus Havn.

2.500 ton stålrør

Alt i alt har MT Højgaard Danmark anvendt 3.300 ton spuns, 13.000 meter betonpæle, 2.500 ton stålrør og 7.000 kubikmeter beton til projektet, hvor virksomheden også har indvundet 340.000 kubikmeter land.

Færgeterminalen bliver taget i brug den 11. november 05.45.

Relateret indhold