Cowi vinder stort højhastighedsprojekt i Norge

Cowi og norske Multiconsult skal designe jernbaneprojekt, der skal resultere i toghastigheder op til 250 km/t.
Jernbaneprojektet skal muliggøre hastigheder på op til 250 km/t. Foto: Colourbox.
Jernbaneprojektet skal muliggøre hastigheder på op til 250 km/t. Foto: Colourbox.

Cowi har sammen med den norske konkurrent Multiconsult vundet konkurrencen om planlægning af et kæmpe jernbaneprojekt i Norge. Opgaven omfatter strækningen fra Råde cirka 75 km syd for Oslo til den svenske grænse. Et af målene er at reducere rejsetiden mellem udvalgte knudepunkter på strækningen til en time og derunder, sådan som det også kendes fra den danske timemodel. Det skriver Cowi i en pressemeddelelse.

Cowi og Multiconsult samarbejder med LPO Arkitekter om den indledende projektplanlægning, som skal være færdig om fire år. Dertil kommer en option til parterne på yderligere projektarbejde frem til den endelige færdiggørelse af strækningen i 2030.

Det er et enestående projekt, fordi vi vil beskytte de eksisterende byområder, samtidig med at vi vil øge togets hastighed gennem de samme byer.

Terje Bygland Nikolaisen Direktør for Cowi i Norge

Kombinationen af jernbaneudbygning og knudepunktudvikling gør opgaven til et kompliceret infrastrukturprojekt. Det nye InterCity-koncept indebærer stationer i alle Østfoldbyerne og hastigheder op imod 250 km/t, hvor det er muligt. Projektet har særskilte udfordringer knyttet til grundforhold, beskyttelse af jordbund og kulturarv, samt implementering af et nyt dobbeltspor gennem alle Østfoldbyerne.

Enestående projekt

– Det er et enestående projekt, fordi vi vil beskytte de eksisterende byområder, samtidig med at vi vil øge togets hastighed gennem de samme byer. Desuden er der vanskelige jordbundsforhold i hele området, som gør anlægsarbejdet krævende, siger direktør for Cowi i Norge, Terje Bygland Nikolaisen i en pressemeddelelse.

Moderniseringen af den såkaldte Østfoldbane er en del af Norges InterCity-satsning og et af de største jernbaneudbygningsprojekter i Norge nogensinde. Udbygningen skal understøtte regionens sammenhængskraft og sikre, at den voksende region kan håndtere det fremtidige pres på infrastrukturen. I dag transporterer strækningen omkring 2,5 millioner togrejsende pr. år og har væsentlige kapacitetsudfordringer.

Ambitionen for Intercity-strækningen er at transportere rejsende fra Oslo til Halden på en time og fra Oslo til Fredrikstad på 45 minutter. Den forkortede rejsetid vil binde Østfold-regionen endnu tættere til Oslo-regionen, åbne for erhvervsudvikling og udvide arbejdsmarkedet for beboere i hele regionen.

Ifølge Norges nationale transportplan 2014-2023 skal dobbeltspor fra Oslo til Seut ved Fredrikstad stå færdig inden 2024, til Sarpsborg inden 2026, og strækningen frem til Halden skal stå færdig i 2030.

Relateret indhold