Projektet
- Projektnavn: Rissne
- Lokation: Stockholm, Sverige
- Typology: boliger, forretninger, ungdomscenter og børnehave
- Størrelse: 350 lejligheder
Rissneprojektet er én ud af tre masterplankonkurrencer, der er udbudt af Sundbyberg Kommune, og som 18 hold har konkurreret om. I oktober vandt 3XN konkurrencen om at omdanne Hallonbergen, der er en af de tre andre masterplaner. 3XN’s masterplan for Rissne inkluderer et nyt transportcenter med tog-, metro- og busstation, der skal skabe en bedre sammenhæng i områdets kollektive transport og give adgang til Stockholm centrum på mindre end et kvarter.
Designdrevet byfornyelse
Projektet er blevet iværksat af Sundbyberg Kommune som et forsøg på at omdanne området, hvor 75 procent af beboerne har udenlandske rødder. Gennem årene er området blevet et af de mest socialt udsatte områder med en af de højeste kriminalitetsrater i Sverige.
Målet er at skabe et samlet og mangfoldigt kvarter ved at bygge 350 nye lejligheder, der er rettet mod ressourcestærke beboere, der skal være med til at løfte området.
– Det mest spændende ved arkitektur er, hvad det kan gøre for mennesker, for et område og for samfundet. Masterplanen for Rissne er et godt eksempel på, hvordan arkitektur er mere end blot en bygning. Det handler om at skabe synergier og sociale interaktioner mellem mennesker i et område, der er kendt for dets mangfoldighed, siger Kim Herfoth Nielsen, grundlægger og kreativ direktør i 3XN.
Arkitektur påvirker adfærd
3XN’s innovationsenhed, GXN, skal stå for adfærdsstrategien for det nye område. Formålet er at omdanne området gennem en række fysiske og sociale aktiviteter, der skal skabe synergi, imødekomme beboernes behov og skabe et mere sikkert område.
GXN forsker netop i, hvordan arkitektur påvirker menneskers adfærd, og har ud fra det udviklet en række strategier eller “social affordances”. Otte designprincipper er defineret og skal danne DNA’et for omdannelsen af Rissne, for eksempel skal den nye park og rummene mellem bygningerne programmeres på en måde, så de skaber liv i området fra tidlig morgen til sen aften.
De otte designprincipper er: Åbenhed, dele, variation, stimulering, forbindelse, bekvemmelighed, overlap, inviterende.