Flere nye stationer: Førerløse tog vil forbinde Farum og Hillerød

DSB vil forbinde Farum og Hillerød med en ny S-bane med førerløse og fuldautomatiske tog. Forlængelsen af Farum-banen er i høring frem til 29. oktober.
kort der viser, i hvilket område en ny jernbane mellem Farum til Favrholm ved Hillerød kan placeres. Området er farvet med gul og ligner en banan
Farum-Hillerød-banen foreslås placeret indenfor det gule område. Mellem Farum Bytorv og Favrholm Station er der flere mulige måder at placere banen på. Der er også flere muligheder for stationer undervejs f.eks. ved Lynge eller Vassingerød. Illustration: Banedanmark

110 mio. rejsende hopper hvert år på et S-tog. For at få flere til at tage det offentlige i stedet for bilen i fremtiden skal der køre flere S-tog. Og der skal være kortere ventetid på perronerne. Med andre ord: S-togsnettets drift skal ligne metroens.

Derfor skal fremtidens S-bane være et både fuldautomatisk og førerløst transportsystem. Sådan lyder planerne fra DSB, der i 2027 overtager hovedansvaret for S-banen.

Læs også

Støber bropiller til jernbanebro direkte i vandet

Projektet har stor politisk bevågenhed og har højeste prioritet i DSB.

To til tre mulige linjeføringer

Men der bliver også arbejdet med et andet projekt: En førerløs S-togslinje fra en ny station ved Farum Bytorv til Nordbanen, som forbinder Hillerød med København. Den nye bane vil blive betjent af nye automatiserede S-tog, der – ligesom den øvrige S-bane – kører på dobbeltspor med en maksimal hastighed på 120 km/t.

’En direkte S-togsforbindelse mellem de to byer vil kunne skabe en mere direkte forbindelse fra Farum til lokalbanerne i Nordsjælland og det nye supersygehus i Favrholm’, lyder det i Banedanmarks annoncering af høringsperioden for den nye S-togsbane.

Foto af S-tog set oppe fra en bro. Der er dobbelte spor. Det er linje F
Hele S-togsnettet forventes at være både fuldautomatisk og førerløst i 2039. Først forsøges dog med ringbanen (linje F), der forventes fuldautomatisk senest i 2031. Foto: Jasper Carlberg

Der bliver i projektet gennemført en strategisk analyse, som på et overordnet niveau vurderer omkostninger og perspektiverne i to til tre mulige linjeføringer. De mulige linjeføringer – og eventuelle nye stationer – fastlægges af Banedanmark med inddragelse af de tre kommuner Furesø, Allerød Kommune og Hillerød.

Kræver ny station i Farum

En af projektets forudsætninger er, at der placeres en ny Farum Station langs motorvejen i nærheden af Farum Bytorv. Argumentationen er, at den eksisterende Farum Station er placeret midt i Farum by. Det vil derfor være svært at forlænge linjeføringen herfra.

Derfor vil den nye S-banen, i stedet for at dreje af ind mod Farum centrum, fortsætte parallelt med motorvejen hen forbi Farum Bytorv. Det vil give muligheder for nye stationer i f.eks. Lynge og Vassingerød.

Læs også

Kodeks skal styrke samarbejdet om fremtidens jernbaneinfrastruktur

Arbejdet med at designe fremtidens S-tog er allerede sat i gang. I maj i år vandt Siemens Mobility f.eks. et udbud til 2 mia. kr. der skal opgradere S-banen til førerløs togdrift. Virksomheden skal levere signaludstyr til togene og infrastrukturen ombord på 226 nye tog.

Den samlede kontraktramme for de 226 nye S-tog, der både indebærer levering og vedligeholdelse i en 30-årig periode, lyder på cirka 20 milliarder kroner. DSB forventer at kunne melde ud, hvem der skal levere og vedligeholde de nye S-togsæt i foråret 2025.

Den nye jernbane mellem Farum og Hillerød er i høring frem til d. 29. oktober.

Relateret indhold