Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
  • Om Dagens Byggeri
  • Kontakt os
  • Medieguide
  • Temamagasiner
  • Kategorier
    • Byggeri og anlæg
    • Arkitektur
    • Grønnere byggeri
    • Renovering
    • Energi og klima
    • Erhverv og politik
    • Arbejdsmarked
  • Sponserede artikler
  • Nyhedsbrev
Dagens Byggeri
  • Byggeri og anlæg
  • Arkitektur
  • Grønnere byggeri
  • Renovering
  • Energi og klima
  • Erhverv og politik
  • Arbejdsmarked
  • Partnere
    • Byggefakta
    • Prognosecenteret
    • Byggematerialer
    • NBS Nordic
Sponseret

18 kilometer betontunnel bliver bygget med bæredygtighedsbrillerne på

I 2029 står Femern Bælt forbindelsen færdig. Ud over at markere sig som Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt vil det såvel nationalt som på EU-plan markere sig som et af tidens mest markante projekter på bæredygtighedsagendaen.
Construction Area Manager Anders Gert Wede står her inde i et friskstøbt tunnelsegment. Man kan stadig mærke varmeafgivelsen fra betonen, som efter 28 dage når sin endelige betonstyrke på imponerende 80 megapascal. De første forme fjernes efter cirka 2 dage, og segmentet er fuldt afforskallet efter 5-7 dage. Foto: Henrik Malmgreen
Construction Area Manager Anders Gert Wede står her inde i et friskstøbt tunnelsegment. Man kan stadig mærke varmeafgivelsen fra betonen, som efter 28 dage når sin endelige betonstyrke på imponerende 80 megapascal. De første forme fjernes efter cirka 2 dage, og segmentet er fuldt afforskallet efter 5-7 dage. Foto: Henrik Malmgreen
Sponsoret af: Henrik Malmgreen
17. apr. 2024 - kl. 13:39

For nyligt blev det muligt at gå de første meter gennem det, der bliver til den 18 km lange tunnel mellem Rødby og Puttgarden. Der bliver tale om en sænketunnel, hvor produktionen af elementer netop nu er i fuld gang på elementfabrikken i Rødby Havn, men i hver ende støbes nedkørselsportalerne in-situ, altså på stedet. På den danske side er man færdige med støbning af taget således, at portalen nu er lukket og klar til at blive koblet på et tunnelelement.

Der er tale om Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, men det bliver et projekt, der ikke blot markerer sig på omfang, men også skal lægge retningslinjerne for mere bæredygtigt byggeri og anlæg i den helt store skala. Sammen med en lang række lokale og nationale aktører vil regeringen nemlig gøre Sjælland, Lolland og Falster til et erhvervsfyrtårn på området, netop med afsæt i Femern Bælt-forbindelsen.

Pressechef Jens Villemoes og Construction Area Manager Anders Gert Wede ses her foran en af de færdige armeringskonstruktioner, som skubbes ind i støbehallen. Betonblandeværkerne har en kapacitet på 600 kbm beton i timen, en kapacitet, der dog kan øges til 700 kbm i timen, hvis der er spidsbelastning, men realistisk set anvendes 200-300 kbm beton i timen. Hvert element vejer 73.500 tons. Foto: Henrik Malmgreen
Pressechef Jens Villemoes og Construction Area Manager Anders Gert Wede ses her foran en af de færdige armeringskonstruktioner, som skubbes ind i støbehallen. Betonblandeværkerne har en kapacitet på 600 kbm beton i timen, en kapacitet, der dog kan øges til 700 kbm i timen, hvis der er spidsbelastning, men realistisk set anvendes 200-300 kbm beton i timen. Hvert element vejer 73.500 tons. Foto: Henrik Malmgreen

Viden skal fastholdes og udnyttes

Det betyder helt konkret, at man er blevet enige om at arbejde på, at Danmark bliver førende inden for udviklingen af såkaldt bæredygtigt byggeri, f.eks. store infrastrukturprojekter som Femern Bælt, nye grønne byggerier og renovering af bygningsmassen, som kan bidrage til reducere CO2-udledningen fra byggeriet. Fokus skal både være både på byggematerialer, byggeproces, byggepladsen, automatisering, aftaleformer og robotisering af byggeprocessen.

– Det er utrolig vigtigt for regeringen, at vi fastholder og udnytter den viden, der nu skabes. Det kan give frøene til lignende projekter i fremtiden. Derfor er jeg glad og stolt over, at vi har offentliggjort en partnerskabsaftale, hvor regeringen går sammen med stærke lokale og nationale kræfter om gøre bæredygtigt byggeri til et fyrtårn. Det vil være med til at sætte skub i udviklingen af en dansk styrkeposition, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Lokalt i Rødby er der meget stor interesse for at følge med i projektet. Senere i år håber Femern Bælt således på at kunne indvie udsigtspunktet Pilen, der er præcis lige så langt som et færdigt tunnelelement, nemlig 217 meter. Her vil der være fri adgang for offentligheden og frit udsyn til at følge med i nedsænkningen af de færdige tunnelelementer. Området omkring Pilen indgår endvidere som en del af biodiversitetsstrategien. Visualisering: Femern Bælt
Lokalt i Rødby er der meget stor interesse for at følge med i projektet. Senere i år håber Femern Bælt således på at kunne indvie udsigtspunktet Pilen, der er præcis lige så langt som et færdigt tunnelelement, nemlig 217 meter. Her vil der være fri adgang for offentligheden og frit udsyn til at følge med i nedsænkningen af de færdige tunnelelementer. Området omkring Pilen indgår endvidere som en del af biodiversitetsstrategien. Visualisering: Femern Bælt

1 mia. kroner til erhvervsfyrtårne

Partnerskabet for det sjællandske erhvervsfyrtårn på Lolland Falster består foruden regeringen af det lokale konsortium, Erhvervshus Sjælland, som udgøres af en række lokale og nationale aktører, og er i partnerskabet repræsenteret ved Anders Stouge, Branchedirektør i DI Byggeri samt Jan Moltzen, Head of DTU Partnerships, Office for Research, Advice and Innovation, DTU. Desuden deltager Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Regeringen har i alt afsat 1 mia. kroner til at udvikle otte lokale erhvervsfyrtårne. De bygger på anbefalinger fra de regionale vækstteams og skal med udgangspunkt i lokale erhvervsindsatser bidrage til at opdyrke nye danske styrkepositioner inden for mere bæredygtigt byggeri, Power-to-X, CO2-fangst, biosolutions- og robotteknologi. Med partnerskaberne går regeringen skridtet videre og forpligter sig til at udvikle erhvervsfyrtårnene gennem en række forskellige initiativer.

Har en forpligtelse til biodiversitet

Det er dog ikke kun i samklang med det regionale erhvervsliv, at Femern Bælt tænker i bæredygtighed, grøn omstilling samt ikke mindst biodiversitet. Selv om anlægsarbejdet først er afsluttet i 2029, er Femern A/S allerede nu ved at etablere en række naturtiltag som vandhuller, engarealer, moser, søer og skove for at kompensere for den natur, der bliver berørt i forbindelse med byggeriet af verdens længste sænketunnel.

Ifølge Christian Henriksen, der er myndighedschef i Femern A/S, er målet at skabe både mere og bedre natur. Når natur i Danmark bliver nedlagt på grund af infrastrukturprojekter, er det fast praksis at udlægge arealer til ny natur i forholdet 1:2. Femern-projektet går dog skridtet videre og kompenserer i forholdet 1:3, blandt andet fordi man som statsejet selskab har en særlig samfundsforpligtigelse og gerne vil gøre noget ekstra.

Her ses den in-situ støbte portal på den danske side af Femern Bælt-forbindelsen i Rødby. De første tunnelelementer vil blive nedsænket her og koblet til portalen. Når den er færdig, etableres et dige hen over portalen. Det vil følge kystlinjen, hvorefter det fremskudte dige fjernes, og havvandet lukkes ind i udgravningen. I alt er der anvendt to mio. tons norsk granit til de nye kystlinjer. Foto: Femern Bælt
Her ses den in-situ støbte portal på den danske side af Femern Bælt-forbindelsen i Rødby. De første tunnelelementer vil blive nedsænket her og koblet til portalen. Når den er færdig, etableres et dige hen over portalen. Det vil følge kystlinjen, hvorefter det fremskudte dige fjernes, og havvandet lukkes ind i udgravningen. I alt er der anvendt to mio. tons norsk granit til de nye kystlinjer. Foto: Femern Bælt

Udpeget som EU-prioritetsprojekt

Det er dog ikke kun biodiversiteten, der er i fokus. Femern A/S er et statsejet projektselskab under Sund & Bælt, der allerede har defineret en bæredygtighedsstrategi. Klimaindsatsen for Femern Bælt-forbindelsen er defineret i fire roller, som dækker anlægs- og driftsfasen og muligheder for at bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren samt bygge- og anlægssektoren. Man følger udviklingen nøje, så klimastrategien kan justeres løbende.

Byggeriet vil fjerne en flaskehals i trafikken mellem Skandinavien og Centraleuropa og baner vejen for en ny, grønnere trafikkorridor i Europa. Projektet er derfor udpeget som prioritetsprojekt af EU-kommissionen, der har tildelt det betydelig støtte gennem det såkaldte CEF-program. Programmet har til formål at styrke det indre marked, blandt andet gennem forbedring af transportkorridorerne i Europa.

Cirka 2.600 medarbejdere er direkte tilknyttet projektet, heraf 1.500 på selve fabrikken i Rødby. Dertil kommer, at en lang række medarbejdere hos de mere end 700 underleverandører også er involveret i projektet. Her ses de første segmenter stikke næsen ud af produktionshallen. Hvert tunnelelement er på 217 meter og er sammensat af 9 segmenter. Foto: Femern Bælt
Cirka 2.600 medarbejdere er direkte tilknyttet projektet, heraf 1.500 på selve fabrikken i Rødby. Dertil kommer, at en lang række medarbejdere hos de mere end 700 underleverandører også er involveret i projektet. Her ses de første segmenter stikke næsen ud af produktionshallen. Hvert tunnelelement er på 217 meter og er sammensat af 9 segmenter. Foto: Femern Bælt

Entreprenørerne skal forpligte sig

På grund af den strategiske placering og det store potentiale i Femern Bælt-tunnelen betragter EU-kommissionen projektet som ét af de vigtigste infrastrukturprojekter i Europa. Forbindelsen er en del af det såkaldte europæiske TEN-T netværk, der har til formål at effektivisere infrastrukturen, så EU’s indre marked kommer til at fungere bedre og med mindre miljøbelastning. Netværket består af ni transportkorridorer gennem Europa.

Entreprenørerne, der bygger Femern Bæltforbindelsen, er underlagt en række forpligtigelser i relation til miljøet. Femern A/S holder øje med, at entreprenørerne opfylder disse forpligtigelser. På miljøportalen ÆGIR, som man finder på projektets hjemmeside, kan man følge entreprenørernes opgørelser af sedimentspild fra gravearbejder og af støj på Lolland fra konstruktionsarbejdet. I begge tilfælde sættes opgørelserne i relation til de udstedte miljøvilkår.

Denne artikel er produceret af Dagens Byggeri i samarbejde med en annoncør. Dagens Byggeris uafhængige redaktion har ikke deltaget i udarbejdelsen af indholdet.
Mest læste artikler
  • image

    Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

  • image

    Top10: Ingeniører med største byggesum i år

  • image

    Byggeriet af ukrainsk fabrik på dansk jord starter mandag

  • image

    Top10: Arkitekter med den højeste byggesum i år

  • image

    MT Højgaard og PensionDanmark får forsvarsopgave til 2,6 milliarder

  • image

    Nyt budgetskred: Supersygehus kan blive dobbelt så dyrt

  • image

    Enemærke & Petersen får ny direktør: ”Jeg glæder mig meget til gensynet”

  • image

    PensionDanmark skal bygge 120 boliger i nyt kvarter

Dagens Byggeri - Tema magasiner

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Erhverv og politik

Danmark overhaler resten af Vesteuropa i ejendomshandler

Image
Byggeri og anlæg

”Største udviklingsprojekt i kommunens historie”: Vinder udbud på hotel-, bolig- og kontorbyggeri på havn

Image
Sponseret

Byggebranchens virksomheder vælger selv tid og sted for efteruddannelse

Image
Kommentar

Bøvl på Bellahøj viser behovet for LCA-klarhed

Image
Byggeri og anlæg

Erhvervsområde forvandles til grøn bydel i Herlev – næsten 600 boliger planlagt

Image
Sponseret

AB 18 Certificering: Fra konflikter til samarbejde – en strategisk investering i medarbejderne

Image
Kommentar

BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

Image
Kommentar

Tv-afsløringer understøtter behovet for nye retningslinjer for jordhåndtering

Mest læste
  • image

    Terrortrussel: Helt hul i hovedet at pakke julemarkeder ind i betonklodser

  • image

    Top10: Ingeniører med største byggesum i år

  • image

    Top10: Arkitekter med den højeste byggesum i år

  • image

    Byggeriet af ukrainsk fabrik på dansk jord starter mandag

  • image

    MT Højgaard og PensionDanmark får forsvarsopgave til 2,6 milliarder

Dagens kommentar
Kommentar

Bøvl på Bellahøj viser behovet for LCA-klarhed

BR25 kan gøre nybyggeri grønnere – hvis vi får forbrugerne med

Tv-afsløringer understøtter behovet for nye retningslinjer for jordhåndtering

Se alle kommentarer
Dagens Byggeri - Tema magasiner
Image
Byggeri og anlæg

Salg af overskudsstrøm skal være med til at drive udviklingen i Grønland

Image
Kommentar

Dagens Byggeri: Et nødvendigt opgør med grønt bureaukrati

Image
Sponseret

Digital entreprenør: Bygherren ender altid med at skulle betale for fejlene

Tema: Nordatlanten - december 2025

Se alle temaartikler
Image
Sponseret

LIP Thermodyn og 2K – sikre byggeløsninger til det nordatlantiske klima

Der stilles høje krav til de byggematerialer, som anvendes i Nordatlanten. Uanset om man bygger ind...

Image
Sponseret

Grønlandsbanken bygger på fællesskab og fremsyn

Image
Sponseret

Sikkerhedsbelysning er en vigtig del af bygningsdrift

Image
Byggeri og anlæg

Gigantisk tunnelprojekt skal nu behandles politisk

Image
Sponseret

Lyst og sikkert arbejdsmiljø hos DK-EL i Vejle

Image
Byggeri og anlæg

Top10: Ingeniører med største byggesum i år

Image
Sponseret

Derfor er juridisk oversættelse af kontrakter og leverandøraftaler nødvendigt

Image
Erhverv og politik

Huspriser buldrer på landsplan – rammer nu tre millioner per husstand

Image
Sponseret

Træ forener fortidens arv med fremtidens krav

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret inden for byggebranchen og få adgang til nyheder og analyser. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Image
Sponseret

Klar til kamp: Ny hovedtribune til Kolding Stadion

Image
Arrangementer

Ny konference skal styrke samarbejdet mellem offentlige og private aktører

Image
Byggeri og anlæg

Entreprenør vinder første etape af motorvejsudvidelse for 650 mio.

Image
Byggeri og anlæg

Microsoft største investering på dansk grund – lokalplan fastsættes næste år

Image
Byggeri og anlæg

C.F. Møller vinder udvidelse af rådhus for 130 mio.

Image
Sponseret

Vi er forpligtet til at udforske og håndtere det komplekse

Image
Sponseret

Mobilsignalet skal tænkes tidligt ind i bygningen

Image
Erhverv og politik

Enemærke & Petersen får ny direktør: ”Jeg glæder mig meget til gensynet”

Image
Sponseret

Sort Stål Tagrender leder regnvandet skånsomt i Troldebakkerne

Image
Byggeri og anlæg

Munck Gruppen afslutter stort anlægsarbejde i Grønland

Image
Sponseret

Leverandører til byggebranchen er på vej med miljødokumentation for hver enkelt ordre

Image
Byggeri og anlæg

Ugens udbud: 2500 m2 nybyggeri i Helsingør og 18 km motorvej i Billund

Image
Arkitektur

Realdania etablerer ny forskningspulje – skal skabe viden om arkitektur og livskvalitet

Image
Sponseret

Passiv brandsikring er en overset sikkerhedsfaktor

Image
Grønnere byggeri

Dansk feriepark får som den første i Europa DGNB Guld-certificering

Image
Erhverv og politik

Københavns Kommune vil have flere kommuner med på nyt klimainitiativ – skal halvere CO2 fra nybyg

Image
Erhverv og politik

Formidler af 70.000 byggeopgaver får ny ejer

Image
Kommentar

Vækst sætter gang i investeringer i ejendomsmarkedet i 2026

Image
Arbejdsmarked

VVS-faget skal gøres mere attraktivt for unge

Image
Byggeri og anlæg

Her skal plads til kummefryseren være en del af DGNB-standarden

Image
Erhverv og politik

Ny EU-aftale om regelforenkling er godt nyt for danske arbejdspladser

Image
Erhverv og politik

EU-aftale er ”et historisk gennembrud i kampen mod unødigt bøvl og bureaukrati”

Image
Erhverv og politik

Ejendomsbranchen vil være en mere tydelig samfundsaktør

Image
Erhverv og politik

Køb af 60 m2 i København kræver næsten millionindkomst

Image
Energi og klima

Energipark til en milliard får grønt lys

Image
Erhverv og politik

Bygma Roskilde får ny direktør: ”Kender huset indefra”

Dagens Byggeri samler bygge- og anlægsbranchen med de vigtigste nyheder


Kategorier

Byggeri og anlæg
Arkitektur
Grønnere byggeri
Renovering
Energi og klima
Erhverv og politik
Arbejdsmarked

Redaktion

Chefredaktør
Kenneth Jørgensen
+45 32 71 63 08
[email protected]

Tilmeld nyhedsbrevet

Salg

Vedrørende annoncering:
[email protected]

Materiale

Materiale sendes til:
[email protected]

Kontakt

Dagens Byggeri
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
CVR: 30697812
+45 4445 6000


Copyright © 2024 Dagens Byggeri.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.