Tietgensgadebroen skal renoveres

Rambøll skal sikre, at den 130 meter lange Tietgensgadebro får forlænget sin levetid.
Tietgensbroen skal renoveres, og arbejdet løber frem til udgangen af 2019. Foto: Colourbox.
Tietgensbroen skal renoveres, og arbejdet løber frem til udgangen af 2019. Foto: Colourbox.

Tietgensgadebroen i København skal renoveres. Den over hundrede år gamle bro fører trafik over banelegermerne ved hovedbanen og virker desuden som nedgang til perronerne for togpassagernerne. Istandsættelsen skal forlænge broens levetid, og Rambøll har vundet opgaven, der løber frem til udgangen af 2019, hvor den samlede istandsættelse forventes at være afsluttet.

Først og fremmest omfatter Rambølls opgaver rådgiverydelser til og med udarbejdelse af udbudsmateriale fra indledende detailplanlægning, oplæg til metodevalg for reparationer, CSM myndighedsbehandling og involvering i planlægning af sporspærringer, herunder koordinering af grænseflader til øvrige baneprojekter på strækningen.

Det er en større samfundsmæssig investering at renovere Tietgensgadebroen på grund af dens beliggenhed og ikke mindst alle de banetekniske opgaver som, betonrenoveringen initierer.

Claus Madvig Peteren Afdelingsleder for eksisterende broer og monitering, Rambøll

– Vi kender broen rigtig godt og ser frem til at forlænge dens levetid endnu en gang. Det er en større samfundsmæssig investering at renovere Tietgensgadebroen på grund af dens beliggenhed og ikke mindst alle de banetekniske opgaver som, betonrenoveringen initierer, siger Claus Madvig Peteren, afdelingsleder for eksisterende broer og monitering hos Rambøll.

I hovedtræk skal der udføres betonreparationer på den cirka 130 meter lange bros underside inklusive understøtninger, rensning af afløbssystem og mindre reparationer på broens dilatationsfuger. Arbejdet på undersiden vil blive udført med sporspærring og afbrudt kørestrøm.

– Vi er glade for at have vundet projektet, som indeholder en række interessante faglige discipliner, siger projektleder Carl-Erik Rasmussen.

Rambøll har tidligere udført opgaver for Banedanmark omkring Tietgensgadebroen, herunder involvering i hævning af broen i 1984, hovedistandsættelsen i 1995 og bæreevneberegning af broen i 2016.

Relateret indhold