Danske tegnestuer skal udvikle norsk bycentrum

C.F. Møller og Jaja Architects skal skabe ny, spændende midtby i norske Vestby.
Vestby centrum får et knudepunkt ved stationen med en ny og udvidet broforbindelse over togsporene. Visualisering: C.F. Møller.
Vestby centrum får et knudepunkt ved stationen med en ny og udvidet broforbindelse over togsporene. Visualisering: C.F. Møller.

C.F. Møller, JAJA Architects og norske TØI (Transportøkonomisk Institut) er efter et parallelopdrag for Vestby kommune i Norge blevet udvalgt til at viderebearbejde planen om et nyt centrum for Vestby, der er Oslo-områdets hurtigst voksende kommune. Det skriver C.F. Møller.

Vestbys centrum er i øjeblikket domineret af bilbaseret handel og store parkeringspladser og opfattes af mange som kedeligt og identitetsløst. Arkitektteamet skal nu tænke nye tanker for midtbyområdet, der ifølge C.F. Møller besidder et stort potentiale for fortætning. Blandt andet fordi fylkerne (regioner) Oslo og Akershus ifølge prognoser vil vokse med mere end 400.000 nye indbyggere frem mod 2030, og denne vækst skal oplandskommuner som Vestby deltage i.

Broen binder byen sammen

Vestby centrum er bygget op omkring banegården, og den nye plan tager afsæt deri som et grundlag for en fremtidig, bæredygtig stationsby. Målet er et at skabe en sammenhængende bystruktur mellem stationen, Vestby Storcenter og et eksisterende Ikea-varehus, og Vestby centrum får et tydeligt knudepunkt ved stationen med en ny og udvidet broforbindelse over togsporene.

Broen udføres som en solrig og grøn centrumsplads med opholdsmuligheder, udsigt og tilgængelighedsvenlige ramper til perronerne, så jernbanens barrierevirkning mellem centrums nord- og sydside reduceres.

Fokus på bløde trafikanter

Projektet indfører også et vestbyloop, der er en ringgade for gående og cyklende, der indrammer bymidten og skaber nye forbindelser på tværs af jernbanen. Biler får kun begrænset adgang til loopet, der primært vil fungere på de bløde trafikanters præmisser, og parkeringsanlæg tæt på kernen skal friholde det nye centrum for trafikbelastning.

Vestby skal på den måde blive til en af de første byer, hvor jernbaneområdet udgør byens strøg, og hvor kontorer, erhverv, forretninger og servicetilbud samt boliger blandes. De nuværende stort dimensionerede veje bliver i stedet til gader, og korte forbindelser til kollektiv trafik samt en klar prioritering af gang- og cykeltrafik skal skabe grundlaget for en sund by.

Tre teams har udarbejdet planer for området, og Vestby kommunes evalueringsrapport udpeger nu C.F. Møllers team til at viderebearbejde bymidteplanen med Vestbyloopet og Broen. De to andre teams, der deltog i parallelopdraget var ledet af henholdsvis Tegnestuen Vandkunsten og PIR II Oslo med Everyday Studio.

C.F. Møller og Jaja Architects skal nu viderebearbejde bymidteplanen for Vestby i Norge. Visualisering: C.F. Møller.
C.F. Møller og Jaja Architects skal nu viderebearbejde bymidteplanen for Vestby i Norge. Visualisering: C.F. Møller.

Relateret indhold