Magelig og mainstream

Citroën Jumpy er et velsmurt PSA-produkt. Et praktisk, økonomisk og skarptslebent værktøj, men helt blottet for mærkeidentitet.
Citroën Jumpy markerer sig i PSA-­trioen med et højt niveau af standardudstyr i basisudgaven.
Citroën Jumpy markerer sig i PSA-­trioen med et højt niveau af standardudstyr i basisudgaven.

Citroën Jumpy L2N2 BlueHDI 150

  • Motor: 2-liters turbodiesel med 4 cylindre.
  • Effekt: 150 HK v. 4000 o/m.
  • Max. moment: 370 Nm v. 2000 o/m.
  • EURO-norm: 6.1 med tilsætning af Adblue.
  • Brændstofforbrug: 18,9 km/l (EU-norm)
  • Ejerafgift: 2.250 pr. halvår.
  • Pris for testbil: 197.990 kr. plus moms.

Moderne kassevogne er mainstream-produkter. Fælles for dem alle er en kraftfuld motor, der sørger for kultiveret fremdrift, mens en velindrettet og komfortabel kabine forkæler chaufføren på snart sagt alle ledder og kanter.

I kassevognenes mellemklasse kan vi tælle et dusin konkurrerende modeller i Danmark. En af disse er vores testbil Citroën Jumpy. Med undtagelse af den aldrende Hyundai H1 og den mere fornemme Mercedes-Benz Vito adskiller Jumpy sig ikke væsentlig meget fra sine konkurrenter, og den er teknisk set identisk med søstermodellerne Peugeot Expert og Toyota ProAce.

Der var engang

Engang var Citroën-mærket synonymt med det eksperimenterende og det anderledes. Men så blev det for vildt, og mærket kom i økonomisk krise. Peugeot overtog Citroën i 1975, og året efter kom Citroën ind under aktie- og holdingselskabet Peugeot S.A. (Peugeot Société Anonyme eller PSA). Strategien var at bevare mærkeidentiteterne, men være fælles om det tekniske grundlag.

Det lykkedes i nogen grad for Citroën at holde liv i mærkeidentiteten på visse personvognsmodeller, men for varebilerne er det ikke kun “comme ci comme ça”. Vi kan ikke få øje på andet end overfladiske designforskelle.

Gennemtænkte løsninger

Nu er der forløbet 41 år under Peugeot, og så kunne man godt forvente, at der var oparbejdet økonomiske midler til at lade noget af den gamle Citroën-ånd slippe ud af flasken igen. Så var det måske Citroën, der fandt på, at der skulle bygges kompakte 4,6 meter korte udgaver af de tre biler? Vi ved det ikke, men ideen synes næsten genial.

Det ændrer dog ikke ved, at Jumpy er en mainstram-model med pæne og velgennemtænkte løsninger.

Konklusionen er, at det er en fin varevogn. Let at manøvrere, masser af fralægningsmuligheder i kabinen og alskens praktiske detaljer i lastrummet.

Ikke-tekniske forskelle

Forskellen mellem Jumpy og de fleste andre konkurrenter ligger på forhold som standardudstyr, forhandlernet, garanti, serviceordning, kvalitetskontrol, løbende kampagner, flåderabatter og vejhjælp.

I forhold til sine to søskende har Jumpy en indgangspris, der er 8-9000 kroner højere. Til gengæld har den en del mere standardudstyr.

Den billigste Jumpy koster således 158.000 kroner, mens den billigste Expert fås for 150.000 kroner. For disse 8.000 kroner i merpris får man i Jumpy noget ekstra udstyr i form af dobbelt passagersæde, sideairbags, sædevarme, el-betjente og opvarmede sidespejle, radio og 12-volts udtag. Dertil kommer, at Jumpy også har en parkeringssensor bag, hvilket er ekstraudstyr til Expert.

For at få det samme udstyr i Expert, skal man op på Plus-niveau, og det sender prisen for en Expert op på 184.200 kroner.

Med i billedet hører desuden, at Citroën Jumpy – ligesom Peugeot Expert – har dårligere garanti end Toyota ProAce, der overtrumfer med et år mere på mekanik og lak og hele syv år på gennemtæring.

Testbilen er i medio længde L2 og med en sej 150-hestes dieselmotor.
Testbilen er i medio længde L2 og med en sej 150-hestes dieselmotor.
Den dobbelte passagerbænk hører med i standardudstyret til den billigste version.
Den dobbelte passagerbænk hører med i standardudstyret til den billigste version.

Relateret indhold