Efter syv års tilløb: Krone Vinduer fuldfører generationsskifte

Dovista Gruppens gradvise overtagelse af Krone Vinduer har betydet en markant fremgang i både medarbejderstab, omsætning og overskud. Nu træder den nordjyske producent helt ind i vindueskoncernen.
Direktør i Krone Vinduer Kaj Bundgaard (til højre) valgte i 2016 - gradvist - at blive en del af Dovista Gruppen for at fremtidssikre produktionen i Vendsyssel. Til venstre gruppens CEO Allan Lindhard Jørgensen.
Direktør i Krone Vinduer Kaj Bundgaard (til højre) valgte i 2016 - gradvist - at blive en del af Dovista Gruppen for at fremtidssikre produktionen i Vendsyssel. Til venstre gruppens CEO Allan Lindhard Jørgensen.

I år er det 70 år siden, det nuværende Krone Vinduer blev etableret under navnet HP Gruppen. Det er samtidig små 50 år siden, at nuværende medejer og direktør Kaj Bundgaard trådte ind ad døren til et job som arbejdsdreng.

Nu overgår den nordjyske vinduesproducent, der har produktion i Harken og Aabybro, så helt til Dovista Gruppen efter en overgangsperiode på syv år, da det har været afgørende for Kaj Bundgaard, at generationsskiftet kunne planlægges på en måde, hvor han selv fik en nøglerolle i processen:

– Jeg havde et ønske om at få en ny ejer ind på et tidspunkt, mens jeg selv er et aktiv for virksomheden. Man ser ofte, at ejerledere venter med at sælge, indtil de skal på pension. Det ville jeg ikke. Jeg har stået i spidsen for Krone Vinduer siden midten af 1980’erne og havde – og har fortsat – store ambitioner for virksomheden. Derfor er det her heller ikke et exit for mig. Jeg synes helt ærligt, at jeg har det mest fantastiske job, siger Krone-direktøren.

Han har de sidste syv år kunne se medarbejderstaben vokse med over 50 % til tæt på 200, mens regnskabsrekorden på 9 mio. kr. før skat fra 2021 allerede bliver overgået, når årsregnskabet for 2022 om kort tid offentliggøres.

Et individuelt udtryk

En af årsagerne til Krone Vinduers markante fremgang er, at Dovistas indtræden har været med til at styrke vinduesproducentens position på projektmarkedet.

Dovista Gruppen råder over 15 vinduesbrands, heraf fire i Danmark. Her har det ifølge CEO Allan Lindhard Jørgensen været en stor gevinst at få Krone Vinduer ind i porteføljen som et eksklusivt nichebrand til at komplementere de stærke mainstream-brands Velfac og Rationel.

– Byggekomponenter bliver generelt mere og mere standardiserede. Men vi oplever samtidig en stigende interesse for at give byggerier et individuelt og eksklusivt udtryk. Her kan Krone noget særligt i forhold til materialer, egenskaber og dimensioner. Det er med til at styrke Dovista Gruppens position og gøre os endnu mere relevante, ikke mindst blandt arkitekterne, siger Allan Lindhard Jørgensen.

Krone Vinduer leverer over 100 limede glashjørner til AP Pension og Nykredits nye hovedsæde på Svanemøllehavn i København. Velfac, der er et andet af Dovista Gruppens datterselskaber, leverer de øvrige vinduer til projektet, der forventes at stå færdigt i marts 2024. Visualisering: PLH Arkitekter.
Krone Vinduer leverer over 100 limede glashjørner til AP Pension og Nykredits nye hovedsæde på Svanemøllehavn i København. Velfac, der er et andet af Dovista Gruppens datterselskaber, leverer de øvrige vinduer til projektet, der forventes at stå færdigt i marts 2024. Visualisering: PLH Arkitekter.

Kombinerer produkter på tværs af brands

Siden sin indtræden i Dovista Gruppen er det blandt andet er lykkedes Krone Vinduer at lande flere store ordrer i samarbejde med søsterselskabet Velfac.

Et af disse er det nye hovedsæde til AP Pension og Nykredit på Svanemøllehavn i København, hvor Krone leverer over 100 limede glashjørner, mens Velfac leverer de øvrige vinduer.

Et andet eksempel er et nyt projekt med luksuslejligheder på Fuglebakkevej på Frederiksberg, tegnet af Effekt Arkitekter, der har valgt et miks af eksklusive vinduer fra Krone og standardiserede vinduer fra Velfac. Her leverer Krone et vindue med en specialdesignet aluminiumsprofil udvendigt og en indvendig ramme i egetræ.

– Det kommer vi til at dyrke endnu mere i de kommende år. Vi ser et stort potentiale i at inspirere kunderne til at kombinere produkter på tværs af vores brands og bruge dem på en anderledes måde, siger Allan Lindhard Jørgensen.

Relateret indhold