106 milliarder kroner skal sende Danmark Fremad

I regeringens nye infrastrukturplan er der især penge til nye motorveje, men også den kollektive trafik tilgodeses.
Vejtrafikken udbygges markant på en række trafikknudepunkter - men der investeres også massivt i den kollektive trafik.
Vejtrafikken udbygges markant på en række trafikknudepunkter - men der investeres også massivt i den kollektive trafik.

Danmark Fremad 2035

  • Udspillet til ny infrastrukturplan rummer nye initiativer for 106 mia. kroner:
  • – Veje, 46,9 mia. kr.
  • – Tog og bane, 39,5 mia. kr.
  • – Diverse puljer, 7,1 mia. kr.
  • – Grønne tiltag, 1,9 mia. kr.
  • – Initiativ ramme, 10,5 mia. kr.
  • I planen indgår igangværende projekter for 54,9 mia. kroner:
  • – Vej, 12, 1 mia. kr.
  • – Tog og bane, 41,2 mia. kr.
  • – Cykelpulje mv., 1,5 mia. kr.

Lige før VLAK-regeringen forlod statsministeriet sendte den en gaveregn af store og små anlægsprojekter ud over hele landet. Heriblandt en omfattende aftale med Dansk Folkeparti om nye motorveje, tog og broer for 112 mia. kroner. Planer som blev skrinlagt i det øjeblik Socialdemokratiet overtog regeringsmagten.

Men trafikpropper og nedslidte veje forsvinder ikke ved et trylleslag, og nu er den store infrastrukturplan blevet hevet op af mølposen. Lettere modificeret i form af regeringens nye udspil for at styrke infrastrukturen og dermed sammenhængskraften i det danske samfund.

Og meget passende blev planen præsenteret på et pressemøde hos Novo Nordisk i Kalundborg – for enden af en af de vejstrækninger, hvor borgere, virksomheder og ansatte dagligt lever med tidsspilde og besværlige adgangsveje. Noget der i sidste ende koster jobs og fraflytninger fra området.

Bedre balance mellem land og by

Men det skal ikke være dårlig infrastruktur, der skaber et udkantsdanmark. Tanken i Danmark Fremad-planen er bedre sammenbinding af landet og det afsættes der nu 106 nye milliarder kroner til i planen. Sammen med eksisterende infrastrukturarbejder betyder det investeringer i privat og kollektiv trafik for sammenlagt 160 mia. kroner frem mod 2035.

– Uanset om man bor på landet eller i byerne skal man kunne komme frem, sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) på pressemødet, hvor han var flankeret af finansminister Nicolai Wammen (S) og indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S).

De fremhævede behovet for med infrastruktur at skabe bedre balance mellem by og land med fokus på en decentraliseret samfundsudvikling – og samtidig bidrage til den grønne omstilling.

Har lander vej-milliarderne

Regeringen har listet en lang række projekter, som skal gennemføres. Især det eksisterende vejnet udbygges med nye motorveje og udbygning af eksisterende nøglestrækninger, som i årevis har været hårdt belastet – her er et nedslag på nogle af projekterne:

  • Ny tredje Limfjordsforbindelse med 20 km motorvej, tunnel og bro vest om Aalborg, ca. 7 milliarder kroner.
  • Ny tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, der skal skabe direkte adgang mellem E45 og Aarhus Havn, ca. 2,7 milliarder kroner.
  • Ny motorvej mellem Regstrup og Kalundborg, der færdiggør motorvejen fra København til Kalundborg, 1,9 milliarder kroner.
  • Udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N og mellem Vejle og Skanderborg S, 6,5 milliarder kroner.
  • Udvidelse af E20 Fynske Motorvej syd om Odense til Odense V, 1,1 milliarder kroner.
  • Udvidelse af motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød, 900 millioner kroner.
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 ved Motorvejskryds Gladsaxe og Ring 4 ved Bagsværd, 400 millioner kroner.
  • Forundersøgelse af fast forbindelse mellem Als og Fyn.
  • Forundersøgelse af motortrafikvej på rute 26 mellem E45 ved Aarhus og Søbyvad.

40 mia. kr. til kollektiv trafik

Den kollektive trafik tilgodeses med 40 milliarder kroner; med nye elektriske tog, billigere billetter og fornyelse af landets togstationer for 250 millioner kroner.

Men også en stor plan for den kollektive trafik i hovedstadsområdet skal gentænkes. med et såkaldt Metropolnetværk.

Det indebærer bl.a. at der etableres nye kollektive trafikknudepunkter, så den kollektive trafik spredes mere effektivt ud.

Ingen Kattegatforbindelse eller ny midtjysk motorvej

En række markante projekter, der ofte har været vendt i trafikdebatterne de senere år, fik ikke plads i planerne.

En Kattegat-forbindelse er ikke taget med, og heller ikke en ny Ring 5 om København til at lede trafikken vest om København op til Helsingør. eller en østlig ringvej om København er taget med.

Tilsvarende er en ny nord-sydgående midtjysk motorvej gennem Billund til aflastning af E45 heller ikke blevet til noget.

Forhandlingerne om infrastrukturplanen starter i Folketinget i næste uge.

Relateret indhold