De kommende år skal Mølbak Landinspektører stå for opmåling af dele af jernbanenettet for Banedanmark med henblik på at optimere fornyelse af jernbanen samt udførelsen af nye anlægsprojekter.
Med den nye rammeaftale, der har en varighed på to år med mulighed for forlængelse på to gange et år, skal Mølbak desuden bidrage til at digitalisere, automatisere og give et komplet billede af Banedanmarks totale net.
– Vi er rigtig glade og stolte af, at vi er blevet valgt som rådgiver til opgaven, hvor vi blandt andet skal supportere Banedanmark med at digitalisere opmålingsarbejdet af jernbanen, der spiller en afgørende rolle i den kollektive trafik, siger administrerende direktør hos Mølbak Landinspektører Jens Mølbak.
Millioner af målinger pr. sekund
Som en del af aftalen skal Mølbak opmåle jernbaneinfrastrukturen med mobile laserscannere, også kaldet mobile mapping, der er én af de vigtigste nye teknologier indenfor opmåling. Med laserscannere, dataindsamlingssensorer og 360-graders optiske kamerasystemer påmonteret en troljen kan Mølbak scanne jernbanesporene og tilhørende infrastruktur med høj hastighed og millimeters nøjagtighed.
Laserscannerne måler nemlig millioner af punkter i sekundet, der kan omdannes til en visualisering af banestrækningen, troljen kører forbi. Det giver helt nye muligheder for at indsamle, udnytte, katalogisere og overvåge store datamængder på kort tid, som det aldrig ville være muligt at opnå med en manuel og traditionel opmåling, forklarer Jens Mølbak.
– Med op til to millioner afstandsmålinger i sekundet får Banedanmark et meget præcist billede af det totale banenet, der gør det muligt at vurdere fritrumsprofiler, køreledninger, sporskifter, grøfter, skilte, perroner, sveller og skinner og meget andet langt mere effektivt og detaljeret end hidtil – og for færre ressourcer.
Til opgaven har Mølbak Landinspektører også allieret sig med Aarsleff Rail, der er specialiseret i infrastrukturprojekter på og omkring jernbanen. Blandt andet har Aarsleff Rail sikkerhedscertifikat til at køre med troljer uden for sporspærringer, hvilket betyder, at de omfattende mobile opmålinger af jernbanenettet kan udføres uden væsentlige gener for togtrafikken og uden fare for landmålerne.