Ny bro over Hudson indviet

Governor Mario M. Cuomo-broen er nu klar til at betjene 140.000 bilister om dagen. COWI har været med til at realisere projektet.
Den fem kilometer lange, dobbeltfagede skråstagsbro. Foto: NYSTA.
Den fem kilometer lange, dobbeltfagede skråstagsbro. Foto: NYSTA.

Governor Mario M. Cuomo Bridge er en helt ny bro i New York, der netop er blevet indviet.

Til en pris på 3,98 milliarder dollars skal den fem kilometer lange, dobbeltfagede skråstagsbro hver dag betjene 140.000 bilister, der pendler mellem Rockland og Westchester. COWI var en del af det konsortium, der vandt totalentreprisen.

Broen har otte vejbaner, fire nødspor, en kombineret cykel- og fodgængersti, og en busbane – alle adskilt på øst- og vestgående konstruktioner, der understøttes af fælles fundamenter. Broen er også designet til at kunne håndtere belastningen fra togtrafik i fremtiden.

Afløser overbelastet konstruktion

Den gamle Tappan Zee-bro åbnede i 1955 som en forbindelse over Hudsonfloden ca. 40 km nord for New York City, hvor den var en vigtig hovedfærdselsåre for pendlere og virksomheder. Men der var væsentligt mere trafik på broen, end den var designet til: Træpælefundamenterne var svækkede, og omkostningerne til vedligehold og reparationer skød i vejret.

Den nye bro er en vigtig investering og et stort aktiv for vejmyndighederne i New York og broens daglige brugere.

– Det er en kæmpe milepæl – ikke bare for projektholdet, men for hele COWI. Som virksomhed er vi meget stolte af, hvordan vi bidrager til at udvikle innovative infrastrukturløsninger, der skaber sammenhæng i bæredygtige samfund, siger Don Bergman, COWIs vice president for Major Projects i Nordamerika.

Holdet fra Tappan Zee Constructors, LLC., der udførte totalentreprisen, bestod af et konsortium af projekterings-, ingeniør- og byggefirmaer, heriblandt Fluor, American Bridge, Granite Construction, Traylor Bros., HDR, COWI, URS, og GZA.

Relateret indhold